Gå till innehåll

Mitt första saltvattenskar


LiLLeN

Rekommenderade inlägg

  • Svar 56
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

jag har fått väldigt varmt i mitt rsm och så har ju då läst på runt om detta här på forumet.

men jag hittade nog boven i mitt problem idag.

det är UV-ljuset som jag har på hela tiden som har höjt värmen i akvariumet. för det var jätte varmt(UV-ljuset alltså). Så jag stängde av det så nu är det bara att vänta och se om det var det som var problemet eller om det är något annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har fått väldigt varmt i mitt rsm och så har ju då läst på runt om detta här på forumet.

men jag hittade nog boven i mitt problem idag.

det är UV-ljuset som jag har på hela tiden som har höjt värmen i akvariumet. för det var jätte varmt(UV-ljuset alltså). Så jag stängde av det så nu är det bara att vänta och se om det var det som var problemet eller om det är något annat.

Självklart blir det varmt under ett lock och lägger du till UV så kommer ju temperaturen att stiga.

Hur många watt är din UV på då?

Jag skulle kunna tippa på om du har en 10w att temperaturen stiger åtminstone 1-2°C.

Eftersom du har ett heltäckande lock är det ju svårt att köra med fläktar så det enklaste du kan göra är att köpa ett kylaggregat för och få ner temperaturen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart blir det varmt under ett lock och lägger du till UV så kommer ju temperaturen att stiga.

Hur många watt är din UV på då?

Jag skulle kunna tippa på om du har en 10w att temperaturen stiger åtminstone 1-2°C.

Eftersom du har ett heltäckande lock är det ju svårt att köra med fläktar så det enklaste du kan göra är att köpa ett kylaggregat för och få ner temperaturen.

uvn är på 9W.

vet du någon bra sida som kan ha ett kylaggregat som kan passa?

www.lillensakvarium.se

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Lillen & VARMT välkomen till SG (jag har godkänt din förfrågan ;))

Betr kylare så kan du även beställa den hos Peter (A) är inte säker på att jag får nämna butiken men om du vill så kan jag Pm à vilken jag pratar om ;)

Sen kan du också givetvis kontakta Stig från Gemla ;)

Verkligen snyggt kar så här långt måste jag säga :smiley20:

Mvh salltis :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en liten fläkt på baksidan av akvariet som skall se till att det sker kylning via avdunstning. Du skriver UV-ljuset. det finns inget orginal UV-C på RSM. Om du har ett UV-c så bör det inte vara under huven - ha det i skåpet eller under akvariet (säkra alla slangar). Bilder är alltid bra så man vet vad du talar om.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det konstiga är att förre ägaren inte hade värmeproblem.

Hur varmt har du i rummet där akvariet står?

jag hade ca 26-27 grader i rummet som akvariet står i. har från idag (2011-03-34) stängt av värmen i lägenheten då den inte kommer att behövas mer då det har bärjat bli varmt ute. blir väldigt varmt i lägenhet(24-28 grader).har äpnat ena balkongdörren jag har för det hjälpte förra sommarn så jag hoppas det hjälper mej att sfå en stabilare temperatur i akvariumet med.

nä jag fick höra det av han igår för jag ringde och fråga hur han gjorde på sommarn men han hade ju inte hatt några värmeproblem med det kar.

Ändrat av LiLLeN
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en liten fläkt på baksidan av akvariet som skall se till att det sker kylning via avdunstning. Du skriver UV-ljuset. det finns inget orginal UV-C på RSM. Om du har ett UV-c så bör det inte vara under huven - ha det i skåpet eller under akvariet (säkra alla slangar). Bilder är alltid bra så man vet vad du talar om.

MVH Lasse

fläkten du pratar om är på dynget runt och "plåtarna" på bägge sidor på locket har jag tagit bort för de höll inne värmen.

och det var så att jag fick med ett uvljus när jag köpte karet och det har jag monterat uppe på locket. bild om hur det ser ut kommer upp på hemsidan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kom att tänka på hur har du det förövrigt med cirkulationen i akvariet.

Det kanske räcker med en extra pump för att fördela värmen lite bättre.

som jag skriver på hemsidan(sorry) så har jag just nu en kinapump som ska enligt den pumpa 3000 l/h men det tvivlar jag på. ska kanske om ekonomin tillåter skaffa en mindre i storlek kinapump som ska pumpa 2000 l/h men han som säljer dom trodde inte på det själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

till alla som läser denna tråd.

måste jag säga att jag kommer ställa frågor här men mest kommer jag skriva på hemsidan som jag har lagt upp. igenligen bara för att jag är lat och tyckar att jag orkar inte skriva/kopiera in samma text på två ställen men det kommer nog att bli mycket text här med ju längre tid det går. är inte van att skriva så mkt gör det så sällan jag kan. för när jag gör det brukar det bli mkt stav fel och så tar det lång tid. är dyslextiker(ingen ursärkt)

det kommer att komma upp ett forum på hemsidan oxå om en tid. ska bara få tid att fixa detta.

den mesta tiden går åt att bara sitta och titta på akvariumet och se om man hittar något nytt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Lillen & VARMT välkomen till SG (jag har godkänt din förfrågan ;))

Betr kylare så kan du även beställa den hos Peter (A) är inte säker på att jag får nämna butiken men om du vill så kan jag Pm à vilken jag pratar om ;)

Sen kan du också givetvis kontakta Stig från Gemla ;)

Verkligen snyggt kar så här långt måste jag säga :smiley20:

Mvh salltis :ler:

det hade jag gärna velat att du gjorde.

förhoppningsvis så får jag över pengar efter lönen så jag kan köpa en euphyllia till clownerna så dom får nåt att gå i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

till alla som läser denna tråd.

måste jag säga att jag kommer ställa frågor här men mest kommer jag skriva på hemsidan som jag har lagt upp. igenligen bara för att jag är lat och tyckar att jag orkar inte skriva/kopiera in samma text på två ställen men det kommer nog att bli mycket text här med ju längre tid det går. är inte van att skriva så mkt gör det så sällan jag kan. för när jag gör det brukar det bli mkt stav fel och så tar det lång tid. är dyslextiker(ingen ursärkt)

det kommer att komma upp ett forum på hemsidan oxå om en tid. ska bara få tid att fixa detta.

den mesta tiden går åt att bara sitta och titta på akvariumet och se om man hittar något nytt.

Det blir lättare för dig ja - men betydligt svårare för oss som skall försöka hjälpa dig med den erfarenheten vi kan ha. Lägg du upp bilderna och kommentarerna i denna tråd också så får du nog bättre hjälp.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej igen!

nu har jag köpt mer tester.

så nu kommer det lite test resultat:

kh:7.2

CA:380

ph:8.0-8.1

mg: 1155

salthalt:1.027 mät med refratometer

nh4:visar inget

no3:mellan 50-100

po4:visa inget

detta var de tester jag har och vad dom visade nu. saltet jag använder är Red Sea Coral Pro.Testerna är Salifert.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är inte 1.027 lite väl högt? ^^ Jag har 1.023, som sägs vara den optimala salthalten. Misstänker du har gjort som det har stått på paketet. Blanda 4kg salt till 120 liter... Jag tycker inte det stämmer helt, om man gör så, så brukar man få så höga halter som du.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är inte 1.027 lite väl högt? ^^ Jag har 1.023, som sägs vara den optimala salthalten. Misstänker du har gjort som det har stått på paketet. Blanda 4kg salt till 120 liter... Jag tycker inte det stämmer helt, om man gör så, så brukar man få så höga halter som du.

nej nej. det har jag inte gjort. köpte det begat så jag tog 50 liter "gammalt" vatten och blandade till resten.

reseptet blev 1 kg precis till 25 liter vatten.

men jag kan alltid kalibera om refratometern. och testa igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nej nej. det har jag inte gjort. köpte det begat så jag tog 50 liter "gammalt" vatten och blandade till resten.

reseptet blev 1 kg precis till 25 liter vatten.

men jag kan alltid kalibera om refratometern. och testa igen.

refratometern hade inte ändrat sig och jag tog ett nytt test.

det med visade 1.027 men jag vill säga också att det är det högsta jag har haft det brukar ligga på 1.024-1.026.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att få 1.025 så skall du använda 944 gram Red Sea Coral Pro till 25 liter. 1 kg ger ca 1.0275 på 25 liter med detta salt. Mängden per liter varierar med saltmärkena - ladda ner och använd aqua Calculator här. När programmet är installerat så går man på inställningar och ändra språket till svenska.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att få 1.025 så skall du använda 944 gram Red Sea Coral Pro till 25 liter. 1 kg ger ca 1.0275 på 25 liter med detta salt. Mängden per liter varierar med saltmärkena - ladda ner och använd aqua Calculator här. När programmet är installerat så går man på inställningar och ändra språket till svenska.

MVH Lasse

okej tack lasse.

det ska jag göra då

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...