Gå till innehåll

Nytt rev i Varberg


mattep

Rekommenderade inlägg

Jaha, då var det dags att presentera sitt lilla rev då!

Detaljer om tanken m.m. kan ni läsa på min profil.

Vill varna alla känsliga personer att jag i programmet "Reefcon" bokför alla inköp som har med min salttank att göra. Så läs inte vidare om ni e känsliga för sådana redovisningar.

Om det är någon som är intresserad av vad det "egentligen" kostar att starta upp ett korallrev i vardagsrummet så är det bara att fråga mig så får ni min syn/erfarenhet på det hela.

Ärligt talat så blir jag ganska förvånad själv hur dyr denna hobby faktiskt är. Jag började den 21 nov 2010 och är redan uppe i >38kkr. (Soppapengar till/från de närliggande saltbutikerna inkl. de veckovisa besöken exkluderade). "Går på bensinkontot, men det är dock ej försumbart".

Hur som helst så är detta nu mitt största intresse, dykningen kommer tätt efter.

Historia:

Gammal sötvattenfreak som alltid velat starta saltvatten men inte "vågat"! Har aldrig någonsin ens känt någon som haft ett saltkar.

Nuläge:

Fullständigt engagerad i min nya hobby. När jag började i höstas trodde jag att jag hade många år framför mig tills jag skulle få ett fint rev i vardagsrummet. Jag blev ju inte ledsen när jag insåg att jag hade både Bengt i Mölndal och Ted i Kungsbacka så nära. Detta har absolut bidragit till mitt exponentiellt ökande intresse i denna hobby!

Framtid:

Nu när jag startat en tråd här räknar jag med att få många olika synpunkter och tips på hur jag skall lösa de problem jag faktiskt har med min saltvattentank. Jag är nybörjare och inser att det kommer ta lång tid innan salttanken är/ser ut som jag vill. Därför startar jag denna tråd för att kunna utnyttja den enorma kompetens som finns här.

Och så avslutar vi med en helbild...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du går in i "gå till avancerad" och väl där inne så klickar du på det lilla "gemet" lite över rutan där du skriver, där står det hantera bifogade filer...

Du väljer bild från din hårdisk, och klickar på "ladda upp" Sen klickar du på den lilla pilen nedåt, till höger om "gemet" och väljer filen du just "laddat upp"

Sen kan du klistra in den var du vill i din text!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är någon som är intresserad av vad det "egentligen" kostar att starta upp ett korallrev i vardagsrummet så är det bara att fråga mig så får ni min syn/erfarenhet på det hela.

Jag har ju sagt till dig att du inte ska hålla på med sånna dumheter som att ha koll på vad allt kostar;)

Fin bild du fick in till slut, du har inte någon bild på nyheterna i karet?

mvh/Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Ett par bilder efter två och ett halvt års drift Har upptäckt att saltkar krymper lika snabbt som TV apparater... Och så har jag slutat räkna på vad allt kostar... Det var inte så bra att räkna på det, jag erkänner mig skyldig till det misstaget!

post-5531-14468929019998_thumb.jpg

post-5531-14468929018901_thumb.jpg

post-5531-14468929019193_thumb.jpg

post-5531-14468929019443_thumb.jpg

post-5531-1446892901966_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag med!

Teknik i karet

2 cirkulationspumpar tunze 12000l/h och 6500l/h

Och i sumpen

Skummare (blueskimmer 550) och kalkreaktor (Aqua medic KR400), och en luftpump med PET-flaska för att höja ph efter kalkreaktorn som går 24h/dygn. Returpump (Newjet 1700) och doppvärmare.

Upptill det doserar jag både Jod och Strontium ett par ggr i veckan.

Belysningen är helt hemmabyggd med fyra st T5 (80w) och en ledbelysning som jag bara kör ett par timmar om dagen för den håller på att kremera korallerna. Den råkade bli lite överdimensionerad!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...

post-5531-14468932040361_thumb.jpg

Nu har min tank blivit för liten. Korallerna får inte plats längre, de växer in i varandra och dödar varandra långsamt och snor ljuset från varandra med��. Kalkreaktorn är med för liten, den går nonstop med maximerad genomströmming och onödigt mycket CO2 bubbling. Och sumpen är alldeles för liten med. Det får inte plats något mer där heller, varken algfilter eller DSB��. Den enda tekniken som duger att behålla till nästa tank är belysningen, skummaren och möjligtvis den ena cirkulationspumpen.

post-5531-1446893204064_thumb.jpg

Ändrat av mattep
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...