Gå till innehåll

Clownhotell med LED


Micke_

Rekommenderade inlägg

Hej hej!

Ny här. Har ett Clownhotell på ca 58 liter med några clowner, sten, räka, m.m. Tyvärr så gick mitt lyse sönder nyligen, så jag har börjat ett projekt som innefattar att bygga om ljuset ifrån grunden. Målet är att även kunna ha stenkoraller i det lilla karet.

Har mätt, räknat och kommit fram till att följande kit kommer att lösa biffen alldeles kalasbra:

Kylfläns: http://www.rapidled.com/servlet/the-72/5.9%22-x-9%22-Aluminum/Detail

och detta LED-kit: http://www.rapidled.com/servlet/the-59/12-Ultra-Premium-LED/Detail

(valde "1 Mean Well ELN-60-48P dimmable drivers" och "1 Arctic Alumina Thermal Adhesive" samt 60 graders-linser.

Behöver komplettera med en väggkontakt (kommer att ta någon från Kjell & Company) och sedan behöver jag byta ut den plasthistoria som idag sitter framför lysrören för att inte sabba ljuset från dioderna. Planerar på att skära till en platta i akrylplast och sedan återanvända de skruvhål som finns. Kommer ev även att behöva fixa en ny gummilist.

Det sitter även kylfläktar till de gamla lysrören som jag ev. kommer att byta ut till tystare, men systemet som sådant behålla för att hjälpa flänsen. I bästa fall kanske de inte behövs, vi får se.

Pga av lite meck så beställde jag kylflänsen i efterhand och den beräknas att komma i slutet på denna vecka eller i början på nästa. Sen skall det byggas!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som du har koll ;) bara att önska lycka till och välkommen till forumet!

En sak att tänka på, limma INTE fast ledsen innan du löder fast dom med kabel... Ledsen leder värmen så bra så det blir jättesvårt att få lödtennet att flyta när de väl sitter på kylflänsen.

Nu vet jag inte om du har beställt ledsen än, men jag kan varmt rekomendera ledgroupbuy.com som är riktigt billiga annars. Inga kompletta kit men 25% billigare på det mesta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Ingen bild på hur belysningen fungerar?

Den som väntar på nåt gott.. :)

Tyvärr har jag inga riktigt bra före-bilder (eller kamera) då ljuset gick sönder, men de två första bilderna visar hur lyset såg ut när jag startade upp karet för första gången och resten är med LEDsen.

Förrutom att det är mer ljus nu så är det ett mycket klarare ljus. Det skimrar mer och sandbotten är betydligt vitare än innan. Över tiden kommer jag nog att sätta in en liten fläkt för att få lite bättre ventilation i den slutna ljushyttan som idag endast har fyra lufthål. Inte för att det blir übervarmt, men för att jag tror att det kan öka livslängden på dioderna.

Tyvärr så har det ju hunnit bli ganska skitigt under den månad som det stod utan ljus.

Har fem stycken olika fragment av stenkoraller på ingång, som jag redan glömt namnet på. Återkommer med bilder när de är på plats.

Målet var ju att det skall gå och odla stenkoraller i karet så det ska bli spännande att se vad som händer framöver.

post-5860-14468922003162_thumb.jpg

post-5860-14468922003353_thumb.jpg

post-5860-14468922003563_thumb.jpg

post-5860-14468922003775_thumb.jpg

post-5860-14468922003982_thumb.jpg

post-5860-14468922004254_thumb.jpg

post-5860-14468922004491_thumb.jpg

post-5860-14468922004682_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Tack! :)

Följande koraller är på ingång:

*lila poccilipora

*en röd millipora

*en blå acropora

*en grön acropora enzmann

*en lila digitata

Nu har fraggarna vart i, i ett dygn ungefär.

Fram t.o.m början av juli satsar jag endast på att få korallerna att aklimatisera sig ordentligt i sitt nya kar och att deras fötter skall täckas av kalkalger. Sen ska det odlas om de fortfarande trivs! Kommer även att lägga lite tid på att få fram färgerna ordentligt då. Än så länge så ser det ut som att de stortrivs, vilket så klart är kalasroligt. Det betyder ju att LEDsen gör sitt jobb.

Införskaffade även en pepparmintsräka igår som jag hoppas ska ta hand om mina glasrosor.

post-5860-14468922147864_thumb.jpg

post-5860-14468922148078_thumb.jpg

post-5860-14468922148272_thumb.jpg

post-5860-14468922148471_thumb.jpg

post-5860-14468922148673_thumb.jpg

post-5860-14468922148855_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

låter fint att fraggarna växer bra!

skall försöka bygga ihop något liknande som du har :)

bara en fråga till dig och alla andra med led. har ni märkt ifall korallerna växer mer i det blåa ljuset? isåfall skulle man ju vilja köra blåare på dagen vid zenit.

ha det gott.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

låter fint att fraggarna växer bra!

skall försöka bygga ihop något liknande som du har :)

bara en fråga till dig och alla andra med led. har ni märkt ifall korallerna växer mer i det blåa ljuset? isåfall skulle man ju vilja köra blåare på dagen vid zenit.

ha det gott.

Hej!

Jag skall erkänna att i min lösning så kör jag med både vita och blå till samma driver i nuläget, dvs de vita och blå är alltid på samtidigt. Av den anledningen kan jag tyvärr inte svara på din fråga.

Ha dé!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
tjena är spänd på lite bilder på ditt kar.. kul att se ifall fraggarna blir större med ledbelysningen...

mvh andreas

Tjena Andreas,

Har vart och snorklat i Indiska Oceanen i två veckor (kom hem inatt) och skall iväg imorrn bitti igen. Akvariet har inte skötts ordentligt under denna tid, så den du ser på bilderna ovan som står på botten ser ut att ha dött. De övriga ser dock ut att må bra och växa.

Här kommer en teaser på den blå acroporan efter ca 1 månad i karet. Bilden blev lite suddig, men jag tar några ordentliga bilder när jag kommer hem igen.

Mvh

Michael

post-5860-14468922277887_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...