mikoto Postat 13 maj 2011 Postat 13 maj 2011 Vad synd på hopparen, kul att det går fram med fjärilen iaf. Du borde kunna köpa lite grövre plastnät på granngården tex och bygga en enkel ram till den och lägga över karet. Det borde fungera. Citera
Guest Mickius Postat 13 maj 2011 Postat 13 maj 2011 Dom brukar tyvärr hoppa så se till att ha sand nästa gång så han kan gömma sig direkt.Sent from my iPhone 4 using Tapatalk Citera
Hermanbrute Postat 14 maj 2011 Författare Postat 14 maj 2011 Tog en tur till Linköping igår och handlade.Ett uv-c 10 watt med pymp.2 nya rör så har nu 4 rör i burken. 1 blå 1 vit 24 watt och 1 vit 39 och en sån där mittimellan:).Och lite annat skojs som foder, kh ph buffert och calcium.Klaga inte på att ja inte har sump.. blir i framtiden. Men ni kan klaga på alla sladdar. vetti tusan hur ja ska fixa de. Citera
Guest Mickius Postat 14 maj 2011 Postat 14 maj 2011 Snart dags för sump fy fan vad kablar det blir o så sjukt skönt att gömma bort dom flesta.Men ser allt bra ut, ska du inte ha någon Blå eller Svart bakgrund?Sent from my iPhone 4 using Tapatalk Citera
Hermanbrute Postat 16 maj 2011 Författare Postat 16 maj 2011 Nej eftersom jag tänkt att skafa större sen så skiter ja i bakgrund tilld et här.Har hittat en intressant grej på enarutan. Det började som 6 st vita prickar för några dagar sen. Jag räknade dem nu och fick dem till ungefär 20.Bifogar en bild så ni kan hjälpa mig med vad det är för något roligt. Citera
Hermanbrute Postat 18 maj 2011 Författare Postat 18 maj 2011 Kom hem idag och blev lite små orolig då det såg ut som nån hade huggit av trädet jag har i karet. Men kollade runt lite i karet o såg att den bara hade släppt ett skott eller va man säger hihi skojigt de där blev lite små arg på fjärilsfisken först xD.Men ligger lite skal ifrån räkan som antagligen har ömsatt skal men känselspröna låg där med eller omsar dem skalen också? Citera
MaddeI Postat 18 maj 2011 Postat 18 maj 2011 Min har också ömsat idag, och den ömsar spröt och allt. Ser ut som den bara har lyft på skalet vid huvudet och klivit ur. Citera
Hermanbrute Postat 18 maj 2011 Författare Postat 18 maj 2011 haha ja exakt! såg att skalet från huvudet och spröna låg på toppen av det nya skottet! Citera
Hermanbrute Postat 23 augusti 2011 Författare Postat 23 augusti 2011 Akvariet har varit igång ett tag och fått massa nya invånare och lite ny teknik o vice versa.Invånare nu är:3 eldräkor1 putsarräka2 pepparmintsräkor5 sandvändar eremiter1 blåbenad eremitganska många rörmaskarsandvändarsniglar och turbosar och några andra sniglar som kommit fram nu.2 krabbor(bara sett en men skal från en till)1 röd/vit fisk2 clowner1 korankejsare1 Salarias fasciatusOch en massa nya koraller och 2 kanske 3 cylinderrosor. Citera
Ricke Postat 23 augusti 2011 Postat 23 augusti 2011 ser ju bra ut fundera på om du skulle fixa nått actinicljus? Citera
Laggeman Postat 23 augusti 2011 Postat 23 augusti 2011 Se till att få ett skydd över din påfyllningsautomatik snarast. Om en snäcka kryper upp och sätter sig på flotören så den åker ner så kommer du tömma osmostanken i karet med allt vad det innebär...En bit PVC du borrar ett antal hål i samt sätter en bit nät över i botten räcker gott. Citera
Hermanbrute Postat 23 augusti 2011 Författare Postat 23 augusti 2011 Actinicljus har jag ingen aning om vad det är för något så frågan följer, vad är det för något? Tack för tipset ska fixa de så snabbt jag kan.Hittade förresten en liten snigel som jag inte sett tidigare. Den ser ut som en vanlig sandvändar snigel fast skalet ser nästan ut som dem sniglarna man hittar i dem svenska markerna. Citera
Ricke Postat 24 augusti 2011 Postat 24 augusti 2011 actinicljus är typ blåa eller lila lysrör som tar fram de flouroserande färgerna i koraller bla. Citera
Hermanbrute Postat 24 augusti 2011 Författare Postat 24 augusti 2011 Lite roligt faktiskt för jag har 1 lila 1 vit och 2 blåa.. men det ser inte ut som de konstigt nog ^^ Citera
Ricke Postat 24 augusti 2011 Postat 24 augusti 2011 hur gammla är rören actinic tappar styrka snabbare än vita. Citera
Hermanbrute Postat 24 augusti 2011 Författare Postat 24 augusti 2011 alla rör är nog cirka 4 månader nu. men dem ska väll hålla ett år iaf? Citera
Ricke Postat 24 augusti 2011 Postat 24 augusti 2011 ok då är det ingen fara me de korallerna du har håller rören i 2 år minst.Har du direkt solljus på karet ell felinställd vitbalans kanske ? Citera
Hermanbrute Postat 24 augusti 2011 Författare Postat 24 augusti 2011 Ja. Lite solljus är det. Det går inte att fixa det bättre då jag ahr ett jättestort fönster.Men akvariet lyser mycket finare på kvällen och jag tog korten på dagen.Sen så är jag sugen på ett billigt nattljus men vet itne riktigt vad för något man ska köpa.Vad menar du med felinställd vitbalans förresten? Citera
Ricke Postat 24 augusti 2011 Postat 24 augusti 2011 oki ta ett på kvällen så blir det säkert bättre vitbalansen är hur kameran uppfattar olika värmefärger som gör bilden olika varm/KALL. de dioderna som var i rampen jag köpte av dej var grymt snyggt månljus Citera
Hermanbrute Postat 24 augusti 2011 Författare Postat 24 augusti 2011 aa ja skulle vilja ha 2 sådana fast lösa. men vet inte vart man köper dem. Citera
Hermanbrute Postat 16 november 2011 Författare Postat 16 november 2011 Kommer snart uppgradera till ett Percula 90 istället för det hära lilla akvariet men det står här och är jätte fint. MEN!Jag har haft lite problem med fosfaten ett tag och den har lugit över 1ppm ett bra tag nu(nitraten 1-2). Jag testar med red seas lilla låda när jag testar.Och jag har tillsatt 2ml utav NO3:PO4-x Red sea varje dag. Det stod i den lilla lådan att man skulle göra så men sen läste jag på flaskan för en vecka sedan och då stod de att man ska tillsätta 1x i veckan?Men eftersom att fosfaten inte verkar gå ner. Finns det något annat sätt att sänka den på?Mitt PH ligger också lite lågt ca 7.9-8.0 någonstans men den är på bättringsvägen. Citera
Hermanbrute Postat 16 november 2011 Författare Postat 16 november 2011 Ska hämta det på fredag! Så ska fylla upp det på lördagen tror jag och sedan flytta över allting ifrån gamla karet. Tänkte ta allt vatten från gamla och resten nytt så kanske fosfaten går ner också. Men finns de något annat sätt att få ner fosfat på? Citera
Ricke Postat 17 november 2011 Postat 17 november 2011 Fosfat remover finns järn och alubaserat och även flytande. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.