Gå till innehåll

Sohls första saltkar!


Hermanbrute

Rekommenderade inlägg

Om du skulle ha fyra stycken exakt likadana sådana här akvarium så skulle det inte bli en cirkel. Om jag mäter ifrån hörnet och delar akvariumet i mitten så får jag 55 cm då sidorna är 71. Akvariumet är fortfarande lite runt men inte som en cirkel. Om akvariumet hade sett ut som en triangel med raka sidor så hade den inte varit 55 cm om jag hade korsat den utan 49 cm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 98
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nu vet jag inte om jag hänger med här =P Sidorna är 90°?

Är det fronten som inte är "1/4 dels cirkel"?. Är den 100cm lång "längs böjen"? eller är den 100 rakt, från hörn till hörn?

90° är den ju bara på ett ställe. Och det är det stället som är hörnet som är i hörnet i rummet. Om jag mäter ifrån hörnet och rakt ut i mitten utav det stora glaset så är det 55 cm mellan mitten utav det stora glaset och in mot 90 grader hörnet. Svårt o förklara och jag har itne lärt mig hur jag skickar in bilder än.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår... Men tror knappast att det minskar med så mycket som 70 liter, (aka, typ nästan hälften), när man ändrar "böjen" på glaset, förstår du vad jag menar?

Rimligen 30-40 liter, men inte 70-80 Hmmmm....

Skicka in bilder gör du genom att,

1. Klicka på "gå till avancerad"

2. Över rutan där texten skall vara, bör det finnas ett "gem", klicka där

3. Nu bör det ploppa upp en till ruta, där det står "Hantera bifogade filer"

4. Välj "Ladda upp en fil från din dator", Klicka på "Välj fil"

5. Scrolla igenom dina filer på datorn tills du hittar den du vill bifoga.

6. Klicka på "Öppna", fortsätt tills du har valt alla filer du vill bifoga.

7. Klicka på "Ladda upp", Vänta ett litet tag.

8. Nu klickar du på "den lilla pilen, brevid "gemet""

9. En liten meny bör rullas ned, Klicka på de filerna du vill lägga in i din text, eller klicka på "Infoga alla bifogade objekt" eller något liknande.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

EDIT: 190 låter mer rimligt...

Men får jag fråga varför du köpte sten osv innan du hade startat karet blandat salten och kollat så du har rätt värde? därefter köper man ju stenen för att vara säker? :)

Sry att ja inte svara såg inte att du skrev.

Men jag köpte ett kar 10 mil härifrån igår och han fixade sten åt mig samtidigt. Idag åkte jag till linköping och handlade salt och armatur och lysrör och täntke att jag plockar upp stenen när jag väl är där. (15mil till Linköping) då det blev väldigt mycket åka bil så tänkte jag att jag tar upp stenen hos han så ja slipper åka dit igen. Men tyvär så glömde jag köpa saltmätaren. De va väldigt dumt. Sen så trode jag att karet var 200 liter så ja skaffade 20 liter sten men de verkar som den är 130 liter kanske men de kanske går bra ändå?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, sten kan man aldrig ha för mycket av. Det är väl om man måste ta kofot för att få i korallerna och fiskarna möjligtvis.

Det känns som att det är bäst att låta stenarna ligga kvar nu, är värdena tokskumma är det kanske inte så lattjo men stenarna klarar sig nog ändå rätt ok. Fast eventuella fripassagerare kanske inte far lika bra. Men man kan inte göra allt rätt på första gången. :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok såg att en av krabborna har klarat natten iallafall då han rörde på klon. Men temperaturen ahr sjunkit ner till 24 grader i mitt akvarium från 26 igår o då har jag en doppvärmare som är inställd på 28 grader. Misstänker att den inte fungerar då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom är jättebra att ha i akvariet, Jag brukar ta bort dom när dom är 1,5-2dm, Men däremot ser jag nått som bara är att slänga, det är underlaget till påsen din, men du kanske bara använder den tidningen som 'slask' papper :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tog de osäkra före de säkra och slängde i den =). Och tidningspappret passade utmärkt att skita ner ;).

Hittade lite annat smått o gott i dropparna som var kvar. bland annat 2 små räkor och 2 jätte små yngel. Har ingen aning om vad för sorts yngel men dem va lite orangea/röda. Inte mer än 1 mm stora.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ju börjat här med mitt saltkar. MEN bor ju nere i Småland för tillfälelt men blir nog att jag flyttar till värmland över semestern iallafall v29-32.

Hittade ett hörnakvarium till på 250 liter istället för 1.500kr här nu. Är det en bra idé att köpa de istället och ta med det här akvariumet jag ahr nu upp i värmland sen på semestern och köra på de under tiden och sen byta över så fort jag kommer ner hit igen? Eller kommer stenen ta en jäkla massa stryk då? Tänkte skita i djur(Tänkte mig bara sniglar än så länge och kanske en räka). Eller hur löser jag det på bästa sätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mickius

Nackdelen med o ha ett kar igång 4v hemma är att det dunstar sjuka mängder vatten varje dag. Vännens 375 liters dunstade 12 liter per dag över sommaren.

Hur pass tålig stenen är att flytta hela tiden vågar jag inte svara på med du har ingen vän som kan kolla till karet då och då istället o köra igång det andra direkt? Och bygga automatisk påfyllning så behövs den int kollas till varje dag.

Det skulle ju vara den bästa lösningen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bor i en liten håla och dem som ja känner här åker bort dem med. Kanske skulle bygga sig en vattenpåfyllare helt enkelt. Eller om de finns någonstans hyfsat billigt. Och kanske någonting som kan ge mat? Eller någon form utav näring till det som lever nu eller det kanske räcker med fotosyntesen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...