Gå till innehåll

Kan jag hålla fler Fiskar med dubbla skummare?


vondraggen

Rekommenderade inlägg

Jag tänkte börja köpa "små nybörjare-fiskar" under sommaren, men en fråga dök ju upp, är det så att jag kan ha fler fiskar i akvariet med dubbla skummare ?

Idagsläget har jag en skummare och 2 streamerpumpar på 4000 l/h / st.

Karet rymmer 180 liter. Levande sten, är det en belastning avseende olika vattenvärden eller är det en tillgång ? Jag har köpt boken

" Saltvattensakvariet " men det står inte helt klart i denna.

Slutligen hur många små fiskar kan jag tänkas ha i 180 liter ?

Tack på förhand. Peter i GBG.-shark_smiley

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en allmän uppfattning om att fler skummare inte ökar effekten märkbart, större skummare däremot gör ju det. Det har med mängden partiklar som rör sig igenom att göra tror jag, men jag är för trött nu på morgonen för att komma ihåg.

Lasse kan säkert svara. Har hört något om detta från honom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

stora mängder skit och överbliven mat för att förklara på ett enkelt sätt :), vet inte om du sett vad som finns i en skummarkopp... Det är inte trevligt iaf :). jag får ut ett par dl grön sörja som luktar äggmök varje dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

stora mängder skit och överbliven mat för att förklara på ett enkelt sätt :), vet inte om du sett vad som finns i en skummarkopp... Det är inte trevligt iaf :). jag får ut ett par dl grön sörja som luktar äggmök varje dag.

Haha, nä, har inte riktigt förstått vad som finns i koppen, för det är bara en svart sörja. XD

Trodde den bara tog upp fiskarnas bajs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu ska Sardellen filosofera....

-Skummaren har i uppgift att ta bort protein och annat tjaffs.

På samma sätt som när vågor slår mot stranden och bildar skum.

Stranden och dess form/ uppbyggnad/ grovlek på sand varierar på olika ställen.

Detta påverkar skummets karaktär.

-Du Kan mycket väl använda ett 240-sandpapper när du ska slipa något, men det tar längre tid att nå samma resultat som ett 60-papper.

-Använder du bara ett 60-papper så missar men det fina och får en grövre yta.

På samma sätt som ett sandpapper eller en strand så måste en skummare ha ett "arbetsområde" där den presterar bäst.

-Kanske har en stor skummare en tillräcklig "range"...kanske producerar en liten luftdriven skummare skum med en viss tätet bättre och på det sättet forslar bort viss typ av föroreningar bättre.

Reflektion ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en allmän uppfattning om att fler skummare inte ökar effekten märkbart, större skummare däremot gör ju det. Det har med mängden partiklar som rör sig igenom att göra tror jag, men jag är för trött nu på morgonen för att komma ihåg.

Lasse kan säkert svara. Har hört något om detta från honom.

Nu är du nog bra trött Leon. Jag kan inte minnas att jag haft någon åsikt om detta. Min uppfattning är att den största nyttan man har av skummaren är att den luftar vattnet på gaser effektivt. Det innebär att den luftar ut ammoniak (gasformen av jonen ammonium) ur vattnet och på det sättet minskar kvävetrycket i vattnet. Den avgasar också effektivt koldioxid vilket påverkar pH. Detta förutsätter dock att det är ett ganska fritt luftflöde kring skummaren - annars går gaserna tillbaka.

Den transporterar alltså inte ut ammonium, nitrit och nitrat direkt eftersom de är joner. Knappast fosfat heller. Dessutom är dess ursprungliga funktion som Sardellen så riktigt påpekar också att transportera ut proteiner genom att blandningen av luft och vatten denatuerar proteinerna (ändra deras vridning så att de hakar i varandra - jmf med att visspa äggvita).

Proteiner utgör dock bara ca 10-15 % av kvävebelastningen i ett normalt akvariesystem.

Fler skummare skulle i princip betyda bättre luftning - iofs en stor med samma luftmängd som två små skulle göra det samma - men i stora kar så kanske det skulle vara en fördel med två med tanke på tid.

På senare tid har det också blivit viktigt med skummare som skummar bort överflödiga bakterier från biopelletsfilter som har sitt utlopp vid skummarintaget. Till uppgiften att de normalt skall skumma bort överflödiga bakterier i vattenkolumnen vid normal dosering av flytande kolkälla ställer jag mig frågande till såvida man inte skummar superblött eller har överdoserat.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sorry, vet inte vad jag fick det ifrån. Kom bara ihåg att någon hade gnällt över de dubbla skummarna på Universeum, och då kom jag helt sonika att tänka på dig Lasse ;)

Du skrev trots det ett mycket intressant inlägg!

Jag tror på idén att olika storlek på luftbubblor även påverkar olika typer av partiklar. En strid ström av små bubblor bär ju garanterat annat än en seg ström av stora bubblor.

Godnatt!

// Leon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant tråd, dock borde väl inte fiskarna må bra av att det är många fiskar i akvariet oavsett hur många skummare man har?

Mindre simm yta, mer stress, mer bråk om revir etc, you get the idea.

Kanske funkar bra fall man skaffar nån mer fisk efter som det blir bättre kvalietet på vattnet också.

Rätta mig gärna fall jag är helt ute och cyklar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant tråd, dock borde väl inte fiskarna må bra av att det är många fiskar i akvariet oavsett hur många skummare man har?

Mindre simm yta, mer stress, mer bråk om revir etc, you get the idea.

Kanske funkar bra fall man skaffar nån mer fisk efter som det blir bättre kvalietet på vattnet också.

Rätta mig gärna fall jag är helt ute och cyklar.

Tror inte fiskar som lever i stim t.ex. blir stressade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"små nybörjare-fiskar" tolkar jag iallfall inte som just stim fiskar, utan kanske även dvärgkejsare och liknande fisk. Sedan är jag nästan säker det finns mindre fiskar som inte är stimfiskar. T.ex clowener, funkar bra 2 kanske 4st i ett 100-200L men skaffar du flera KAN det bli ett väldigt bråk i karet.

Sedan finns det såklart massor olika faktorer att räkna med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till topic igen, beroende på hur många fiskar som skulle passa bra till ett 200L beror så klart på storlek av fisken du hade tänkt hålla i akvariumet och så.

Har du någon wishlist av någon några fiskar du är intresserad av till ditt akvarie?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"små nybörjare-fiskar" tolkar jag iallfall inte som just stim fiskar, utan kanske även dvärgkejsare och liknande fisk. Sedan är jag nästan säker det finns mindre fiskar som inte är stimfiskar. T.ex clowener, funkar bra 2 kanske 4st i ett 100-200L men skaffar du flera KAN det bli ett väldigt bråk i karet.

Sedan finns det såklart massor olika faktorer att räkna med.

Hehe, förstod att du kanske inte menade just stim fiskar. Skrev bara upp det för nog inte alla som tänker på det. ;P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sardellen summerar.

-Har man bara tillräckligt många skummare så gör det inget att fisken får ligga skaföttes ;-)

Skämt o sido så tror jag mer på att prova sig fram.

-Många har säkert hört talas om uttrycket "centimeter fisk", men jag tror mer i att ta i beaktan saker som Typ av fisk, karets beskaffenhet med allt irån kondition till teknik.

-Själv tror jag på mycket sten och en bra skummare :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...