Gå till innehåll

Mindre ljus fast längre tid.


larjon

Rekommenderade inlägg

De flesta av oss eftersträvar 12 timmars ljuscykel (eftersom detta är det normala förhållandet i naturen).

Frågan är om det finns något som säger att det skulle vara dåligt att ha lite mindre ljus fast låta det vara tänt längre perioder? 15 timmar kanske?

Någon som testat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om det tillför något, men vad jag läst mig till fungerar det omvända för mer ljuskrävande koraller och sötvattensväxter: riktigt höga ljusnivåer under en kortare tid tex 4h, och sedan lägra ljusnivå resten av de ljusa timmarna.

Arter som kräver mycket ljus för tillväxt behöver alltså inte ha detta 12h per dygn - vilket verkar logiskt med tanke på moln, ev skuggande träd intill sötvatten etc. Tillväxthastigheten blir naturligtvis lägre än om mer ljus under längre period.

När jag läste om detta vill jag minnas att det också påstods att lägre ljus under längre tid, utan en topp med mer ljus, inte kompenserade för den lägre ljusnivån.

Jag har inte källorna på detta, och skriver ur minnet så ta det inte som säkra fakta...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I naturen är det mer än halv ljusstyrka ungefär 7 timmar. När solen står lågt speglas det mesta ljust bort i vattenytan.

Korallernas ämnesomsättning brukar oftast indelas i 4 faser under dygnet så de behöver mörker och regelbundna tider. ( Timer till ljuset).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mörkt är mörkt i detta sammanhang? Funderar på om det tidiga ljuset som lyser upp vardagsrummet lite grann (trots att parcerna är dragna) från 07:00 är dåligt för korallerna med tanke på att man sedan har igång tv'n och en 60W lampa i rummet fram till midnatt...

Hur ser ni på detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...