Gå till innehåll

Idéer för smidigare vattenbyten


Fiffe

Rekommenderade inlägg

Om du flyttar den övre kranen ner på röret som går till vattenbytestanken, så kan du styra flödet bättre så det antingen går via tanken eller direkt ner i sumpen.

Vill du förtydliga? Grejjen med den första kulventilen är att ställa flödet. Dvs så att röret inte sväljer någon luft och så att evakueringsröret tar någon droppe, inte för att reglera riktningen på vattnet. När denna kran är inställd vill jag inte behöva röra den igen. Tanken är egentligen att ha den ventilen under visningskaret på förstavåningen då det annars blir svårt att ställa in om jag inte kan se avrinningen i huvudkaret samtidigt.

Flyttar jag kranen till grenen som går till mellantanken kommer det nog bli ett jäkla sörplande när jag väljer att isolera mellantanken.

Kulventil nr 2 är normalt stängd, och tanken är att jag isolerar mellantanken genom att öppna denna. Det kanske tar sig vatten till mellantanken ändå? Jag kanske behöver en tredje ventil på röret till mellantanken också?

Utloppet från bytestanken hade jag satt i botten med ett löstagbart rör istället för en dursoliknande variant. När man ska tömma den på "smutsvatten" lossar man röret och får då lättare bort smutsen som ligger på botten i karet också, sen sätter man tillbaka röret inför fyllning av nytt vatten och salt.

Jag hade tänkt ha en genomföring till för att tömma karet som ska gå direkt till avlopp.

Blev lite nyfiken på din idé ,hur hade du tänkt att en sådan löstagbar konstruktion skulle se ut?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En tredje kulventil på vägen ner är nog att föredra då du annars kommer få vatten den vägen också. :)

Ang. det löstagbara röret så är det inte så svårt. Du limmar helt enkelt inte det röret som sitter dör, sen om du gör det som en durso eller som ett rör i en hävert kan kvitta, huvudsaken är att du får ett sug från botten så du får ut smutsen som lätt samlar sig där, typ matrester som åker över överriningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En tredje kulventil på vägen ner är nog att föredra då du annars kommer få vatten den vägen också. :)

Ok, trodde att vattnet tar enklaste vägen rakt ner om jag öppnar den ventilen, men så enkelt är det kanske inte.

Ritat lite till.

post-5201-14468922117863_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, jag börjar fundera på samma.

Skall man använda sig av en "reserv" retur i avrinngen bara för att tömma eller skall man kanske använda en 3vägs ventil och koppla ett rör direkt till avloppet?

Jag tänkte använda durso eller hävert för att få så tyst som möjligt.

Och då tänkte jag använda den "reserven" till att tömma lite vatten då och då. Stänger så klart av huvudavloppet med kran så att reserven börjar kicka in.

Vad tycker ni?

Fördelen är att jag inte behöver bära på massa dunkar etc.

post-4913-14468922142739_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är du bara ute efter att föra bort vatten från systemet så borde ju en kran i sumpen fungera.

Måste du inte stänga av returpumpen när du ska göra vattenbyten? Returfacket ser inte ut att hålla så mycket vatten.

Då kan du inte ha en 3-vägsventil på avrinningen eftersom inget kommer komma i det röret. Ett extra rör från avrinningsboxen innebär bara att du kan tömma boxen på vatten och du vill kanske kunna göra större byten?

Den absolut enkalste lösningen måste vara att från sumpen, med en extra pump, kunna pumpa ut vattnet till avloppet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...