Gå till innehåll

Idéer för smidigare vattenbyten


Fiffe

Rekommenderade inlägg

Jag tycker vattenbyten är förbaskat tråkigt att hålla på med.

Det ska tappas upp vatten i en behållare, sen i med salt, sen ska det stå en stund. Sen ska hela systemet stängas av för att annars går returpumpen torr i sumpen. Det ska tömmas ur o det ska hällas i.. *suck*

Så nu när jag sätter upp nya byttan vill jag såklart ha en så smidig lösning som möjligt. Min första idé var att dela av 50% (ca 50liter) av sumpen och använda den ena delen för vatten byten. D.v.s. jag pumpar in vatten i kammare som sedan automatiskt rinner tillbaka över kanten. Genom att stänga av pumpen har jag en avgränsad behållare som jag kan tömma, fylla på med nytt osmosvatten, hälla i salt, låta stå - för att sedan bara sätta igång pumpen igen. Smidigt som katten.

Men nu har jag ångrat mig. Jag tycker det är synd att inte utnyttja hela sumpen utan vill ha överbliven LS där och är lite rädd att det blir för trångt.

Så hur kan man lösa det med en separat behållare som man kan avgränsa utan att stänga av det övriga systemet?

Sumpen står på ett bord och det finns utrymme under bordet. Men kan man ha en behållare både under och över sumpen? Hur löser man det isf? Nu i skrivande stund slår det mig att man skulle kunna har ett slutet system under sumpen. Tar gärna emot tips på hur man skulle kunna konstruera en sådant för just vattenbyte.

Eventuellt att jag lyckas göra plats på samma höjd som sumpen (men helst inte). Då vill jag gärna ha tips på hur man kan lösa detta enklast. Måste man kladda med överrinningsboxar, eller borra sönder nåt gammalt akvarium. Det kanske går med en enkel plasttunna, men vet inte riktigt hur jag då ska koppla ihopa det.

Glad Påsk /F

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår vad du menar.

Har varit inne på att ha en fast installation under karet bredvid sumpen, men nah,,, funkar rätt så bra med en kraftig powerhead och en 25 litershink.

Men har du plats under bordet så så kör på det.

Fixa en powerhead som cirkulerar det nya vattnet. Sedan när du vill fylla på så koppla en slang till sumpen bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mitt nya kar kommer jag bygga ett skåp bredvid, därinne kan jag ha plastboxar att blanda vatten i... sen bara samma powerhead som man blandar med fast man kopplar på en slang... funderar också på nån lösning så jag slipper springa med hinkar till toan när jag byter, hävertslang och veta exakt hur mycket som ska tömmas ur får bli modellen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill helst slippa behöva stänga av returen, vilket jag blir tvungen utan en fast intallation. Facket där returpumpen bor är ganska litet och töms snabbt.

Får en ganska kraftig nivåhöjning i sumpen när jag gör detta vilket innebär att skummaren blir störd osv osv. Det känns bara så onödigt.

En fast sluten installation, typ ett gigantiskt "ytterfilter" under sumpen hade varit så sjukt nice, men vet inte hur jag ska lyckas med detta. Men om man kunde få tag i ett stort kärl som enkelt går att försluta tätt och göra två genomförigar i typ locket så har man det ju fixat. Frågan är bara var man får tag i kärlet..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har den lösning som du först hade (fast jag har ingen extra pump utan bara ett rör med kran som förbikoppling). Jag tycker det är en smidig lösning. När systemet är igång bidrar ju den delen med extra volym till akvariet. Den kan också fungera som "settling tank" där detrius får lov att ansamlas och lätt sugas ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du måste bygga facket med returpumpen lika stort som vatten bytet och lite till annars borde du alltid få stänga av den. Jag börjar alltid suga ur vattnet i akvariet och har en kran på returen jag vrider av när jag ser att nivån närmar sig min. När jag sedan fått ur mina 25l så fyller jag på i sumpen (med det nya som jag blandat i en 25l dunk med pump i, och öppnar kranen lite på returen så att inte vatten nivån höjs över max. Tycker det går väldigt smidigt och snabbt. Det ända jag får stänga av är automatiska osmos påfyllaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du måste bygga facket med returpumpen lika stort som vatten bytet och lite till annars borde du alltid få stänga av den.

Inte om jag har ett utrymme som jag kan isolera utan att det påverkar resternade system.

Tänk dig t.ex. ett ytterfilter. Du kan ju stänga av detta och tömma innehållet utan att det påverkar övriga systemet.

Tänk dig då t.ex. ett ytterfilter på 50 liter. Jag kan byta vatten i detta utan att behöva röra resterande system. Vattenpåfyllning, retur, skummare.. allt kan tuffa på som vanligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har den lösning som du först hade (fast jag har ingen extra pump utan bara ett rör med kran som förbikoppling). Jag tycker det är en smidig lösning. När systemet är igång bidrar ju den delen med extra volym till akvariet. Den kan också fungera som "settling tank" där detrius får lov att ansamlas och lätt sugas ut.

Inte så dumt. Skulle kunna ha ett kombinerat skummar och vattenbytesfack genom att leda om avrinningen till mittenfacket när det är dags att byta.

Dock kräver det att man blandar vattnet i en annan bytta innan. Så inte riktigt lika smidigt men inte långt ifrån.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Är detta en hållbar lösning?

Vid vattenbyte så leder jag om avrinningen ner i mittenfacket. På så sätt blir skummarfacket helt isolerat från det övriga systemet.

Sedan tömmer jag skummarfacket och fyller på med nytt osmosvatten - i med salt och låt stå med cikulation ett tag. När saltet blandat sig och vattnet fått rätt temperatur vrider jag bara om kranarna igen och kör igång skummaren.

Fördelar:

  • Ingen extra behållare att blanda nytt salvatten i
  • Behöver bara stänga av skummaren.

Nackdelar:

  • Systemet får vara utan skumning under tiden saltet blandas.
  • Ingen skumning av vattnet från evakueringsröret, men tanken är lite att det ska bli mat till den LS som ligger där.

Frågor:

  • Kan skummaren stå kvar i facket när man blandar nytt vatten eller kan den ta skada av det?
  • Hur illa är det att köra utan skummare några timmar?

System:

375 liter + sump 100liter

Bubble magus Nac6 skummar

Hävert avrinning

Andra förslag kanske?

post-5201-14468922084002_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag har varit inne på det också. Men skummaren vill ha ganska hög vattennivå.

Så då blir det en jäkla massa vatten i sumpen, så mkt att det är precis på gränsen att klara ett strömavbrott.

Även varit inne på omvänt flöde, dvs returen i mittenfacket och skummaren i returfacket. Sedan pumpa in vatten över kanten till vattenbytesfacket. Men det blir så jäkla trångt.

Sumpen är beg. och redan limmad vill jag tillägga, kan såklart limma om den men slipper gärna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sista bilden i denna post, https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=306374&postcount=16 visar min lösning (sump i tvättstuga).

Om jag stänger av den vänstra av de övre två kranarna så tas det övre karet ur ciculationen. Den har en urtappningskran nära botten på framsidan som leder rakt ned i avloppet. Man öppnar där och tömmer det övre karet. Sedan har jag en pump som pumpar upp vatten från hinken med osmosvatten (man ser toppen på den byttan längst ned till vänster). När man fyllt upp tilsätter man salt, kör em pump för att blanda och när det är klart vrider man återigen på den övre vänstra kranen och då är det nya vatnnet en del i circulationen igen.

Svårt att få det enklare tror jag.

Saker som inte syns tydligt är att röret som kommer från karet på övre våningen även kommer ned längst till vänster i bild och går rakt ned i sumpen. Vattnet tar den vägen när jag vrider av kranen. Går säkert några droppar där alltid. Sedan syns det inte jättedydligt att vattnet i övre tanken rinner över en kam och i den andra delen så leds det ned till undre karet. Det är det som gör att den är en del i den totala circulationen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sista bilden i denna post, https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=306374&postcount=16 visar min lösning (sump i tvättstuga).

Om jag stänger av den vänstra av de övre två kranarna så tas det övre karet ur ciculationen. Den har en urtappningskran nära botten på framsidan som leder rakt ned i avloppet. Man öppnar där och tömmer det övre karet. Sedan har jag en pump som pumpar upp vatten från hinken med osmosvatten (man ser toppen på den byttan längst ned till vänster). När man fyllt upp tilsätter man salt, kör em pump för att blanda och när det är klart vrider man återigen på den övre vänstra kranen och då är det nya vatnnet en del i circulationen igen.

Svårt att få det enklare tror jag.

Saker som inte syns tydligt är att röret som kommer från karet på övre våningen även kommer ned längst till vänster i bild och går rakt ned i sumpen. Vattnet tar den vägen när jag vrider av kranen. Går säkert några droppar där alltid. Sedan syns det inte jättedydligt att vattnet i övre tanken rinner över en kam och i den andra delen så leds det ned till undre karet. Det är det som gör att den är en del i den totala circulationen.

Lysande!

Var hittar man den typen av grenkontakt med flera brytare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att sätta det i serie känns lite läskigt, mer som kan gå fel liksom. Men kanske inte så stor risk.

Alternativ kan kan man köra med en liten pluttpump upp till vattebytestanken så den går på en egen slinga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att sätta det i serie känns lite läskigt, mer som kan gå fel liksom. Men kanske inte så stor risk.

Alternativ kan kan man köra med en liten pluttpump upp till vattebytestanken så den går på en egen slinga.

Njae, i princip kan du unyttja samma tankar som mellan sump och huvudtank. Se alltid till att en tank kan svälja vattnet som kommer om ett rör täpper till eller en pump dör.

Det som brister i mitt system är att mittentanken (den som används för vattenbyte) inte kan svälja överskottet som blir om det blir stopp i röret från den ned till sumpen. Dvs det finns mer vatten som kan pumpas ur sumpen innan pumpen går torr än vad mittentanken kan svälja. Dvs vatten som pumpas från sump till akvariet och sedan rinner ned till mittentanken.

I mitt fall gör det inte så mycket då det dels inte är så mycket vatten och sedan är allt i ett våtrum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en golvbrunn mitt i rummet så är inte så orolig för mindre översvämningar. Dock är det dumt att planera för det :-)

Är mest orolig att vattenpåfyllaren ska hänga sig då jag tänker ha en ganska stor osmostank. Salthalten lär bli ganska låg innand en går torr.

Din lösning blir nog lysande. Nu när jag planerar vill jag försöka göra det så underhållsfritt som möjligt. Jag planerar ha detta kar i många år. Räknar med att intresset och tiden för hobbyn kommer variera, och ibland kan det vara enkelt att "ge upp" bara för att sedan återuppta hobbyn igen, med alla de kostnader det innebär. Så ju bättre planerat, och mindre tidskrävande setupen är ju längre kommer det leva. Vuxenpoäng!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du flyttar den övre kranen ner på röret som går till vattenbytestanken, så kan du styra flödet bättre så det antingen går via tanken eller direkt ner i sumpen.

Utloppet från bytestanken hade jag satt i botten med ett löstagbart rör istället för en dursoliknande variant. När man ska tömma den på "smutsvatten" lossar man röret och får då lättare bort smutsen som ligger på botten i karet också, sen sätter man tillbaka röret inför fyllning av nytt vatten och salt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...