Gå till innehåll

första salta litrarna


danne031

Rekommenderade inlägg

Har varit på gång lääänge men till slut nu i helgen införskaffades första paketet salt och några kilo sten :D

Grunden hemma var ett standardpaket från Eheim på 54L som jag tidigare byggt filterhörna i, typ. Brorsan hade en utbytt skummare liggande och en koralia 2 som jag adopterade. Utöver det kör jag ett Re-sun powerhead med strilslang, med andra ord gott om flås på vattnet :)

Nu min första lite jobbiga fråga - har jag tagit kål på min LS?

För att hålla historien kort så pendlade saliniteten första dygnet mellan 1.020-29...

Stenen var väl inkörd ska väl nämnas, något jag såg som troligtvis kolade vippen tidigt var en platt 3-4cm, hårig tusenfoting. Den låg i botten av påsen som stenen legat i ett par timmar och såg nästintill död ut men jag slängde i den i karet ändå. Nyttig eller pina ifall den överlevde?

post-4433-14468921867165_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eurythoe ser det ut som, tack :)

Jo kortfattat var det såhär att det tog längre tid än jag hade tänkt mig att blanda till det bra och jag blev lite nervös över stenen. Blandade i 3 spänner och körde med fingertoppskänsla, en låg och en hög i karet blev bra, tredje var ok. Gick och la mig med 026 och vaknade med 029, bytte lite vatten och oops vart det 020, i med mer salt...

Ungefär så..alltså mitt handhavande inte refraktometerns fel ;) kör med en sån där termometer..inte vippa.

Jag var nere och spanade lite nu med rödlampa och ser några småräkor iaf, puh! Även några som ser ut som vita iglar..blir till att studera reeflex lite tror jag :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte behöver oroa dig för stenen. När jag startade mitt kar så fyllde jag på med sötvatten samtidigt som jag pytsade i saltet på känn, hade 1.028 dagen efter justerade till 1.023, jag har hela tiden haft fullt med liv i stenen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag visste ju redan innan att ljuset skulle vara min akilleshäl med 1 T8 15W.. Så idag rotade jag i gömmorna och tillbringande en stund i garaget, resultatet kommer inom ett par dagar bli en ramp med armatur på 3st T5 14W, alltså 42W och det ska väl hjälpa till lite på 54L :) reflektorer på samtliga.

Återstår att köpa rör, ett ska vara blått och går på separat tändning för gryning/skymning. Finns det något ideal för de 2 andra om man vill ha bra allround för de flesta koraller? Blått sitter i mitten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fortsätter mitt bloggande lite.

Jag hade för fort antagit att det skulle vara 14W T5 då armaturernas rör var det, dock visade det sig vara lättare sagt än gjort att hitta lämpliga rör och nervositeten ökar. Lite efterforskning visar att HF donen fixar 3st 35W nemas problemas. 35W är väl för långa så 3*24W = 72W blir det på 54L :cool:

Så nu återstår att välja färger...

Ingen västkustare som svarat ännu men om någon vet ifall Ted har rör hemma säg gärna det, hittar inga i hans webshop bara armaturer..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ditt don verkar underligt. 14W måste vara T5 rör av HE typ? Nästan alla akvarierör är av HO typ, de producerar mer W per cm. 35W T5 finns men det är bara juwel som tillverkar de, de är 74cm långa ungf. Standard 24W T5 HO rör är på 55 cm. Tre sådana med reflektor ger nog kanonljus :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, HE och HO är två olika tekniker kan man säga förenklat :-) HE är energieffektiv medans HO är skapt för att producera så stor effekt som möjligt. Men en del don verkar hantera båda sorterna, du får läsa ja. Det är enda sättet att veta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det stämmer som Mikoto säger att 14 watt HE sällan förekommer i akvariesammanhang men idag kan man få tag på bra rör även för denna wattstyrka.

Här är ett rör med Kelvintal 8000 och här finns det berömda Osram 67 i 14 watt HE utförande.

Om du kombinerar dessa rör (ex 1 skywhite och 2 st blå 67) så kommer du att få ett fint sken.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör ju hellre med 24W eftersom "ljus is king", så mycket har jag förstått :)

redigerat; Tridonic blev visst lite suddigt men det står varken HE eller HO någonstans..

rediredigerat; jag har tydligen missuppfattat watten också..21 eller 28 ser ju rätt ut.

post-4433-14468921918942_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dag 6 och kiselalgerna börjar visa sitt bruna anlete, framförallt på LS'n. Släppte i två turbosar som jag hoppas lever för de såg misstänkta ut i påsen..

Doserar för övrigt med Zeobak.

Invånare jag hittat:

Om man tänker sig en svensk blodigel, fast transparent (nästan), 2-3cm som sträcker ut sig till 4-5cm. Ett antal såna kommer fram efter mörkret lagt sig.

En mångfoting av något slag 2-3cm lång, eventuellt eunice..

Småräkor uppåt 15mm och vad jag mest tolkar som deras larver..2-3mm långa.

Funderar på att köpa en billig skummare och köra igång mitt andra 54L, då blir det ju billigare när jag till hösten inte kommer kunna hålla mig från att dubblera ett par gånger...man blir ju sjukt biten alltså :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man ser på osrams ballasten att det står antal watt och HE...

Skulle nog rekomendera drossel på 2x24w (plug´n play) som du kan själv bygga in.

Sen kan du behålla HE rampen o ha tex osram 67 i dom/den om du känner för det.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagt dessa 2 don sitter ju redan på plats och var gratis.. Rampen är klar redan också, med donen inkopplade och hållare till 3 rör (545mm eller vad det nu är..)

Jag har lite svårt att begripa skillnaden mellan HE och HO.. Eller så är det så att de armaturer jag monterar varje vecka till 100% hanterar båda sorterna.

T.ex. rampen som hade Osram donet, 2*HE, den var inte på något sätt märkt med HE. Hade jag köpt rör till den så hade jag på måfå tagit ett 14W T5 och det hade fungerat (gjort massor av gånger i yrket).

I min värld fungerar vilket 14/21/28/35W rör som helst till båda armaturerna bara längden stämmer.

post-4433-1446892193485_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagt dessa 2 don sitter ju redan på plats och var gratis.. Rampen är klar redan också, med donen inkopplade och hållare till 3 rör (545mm eller vad det nu är..)

Jag har lite svårt att begripa skillnaden mellan HE och HO.. Eller så är det så att de armaturer jag monterar varje vecka till 100% hanterar båda sorterna.

T.ex. rampen som hade Osram donet, 2*HE, den var inte på något sätt märkt med HE. Hade jag köpt rör till den så hade jag på måfå tagit ett 14W T5 och det hade fungerat (gjort massor av gånger i yrket).

I min värld fungerar vilket 14/21/28/35W rör som helst till båda armaturerna bara längden stämmer.

självklart hade det fungerat efter som 14w är HE???

Finns HO ens i dom w antalen???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

självklart hade det fungerat efter som 14w är HE???

Finns HO ens i dom w antalen???

Ingen aning...begreppen HE/HO kom till mig i denna tråden..har aldrig behövt välja mellan HE/HO utan bara gått på watt och längd. Har installerat armaturer i yrket sedan -96 så ett par rör har man ju köpt och stoppat i.

Det är därför jag är så förbryllad här över varför jag inte kan ta vilket lämpligt färgat 21W som helst till mina don.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

HO (high output) HE (high efficency)

HE rören är konstruerade att ge så mycket ljus som möjligt med så låg effektförbrukning som möjligt, medans HO rören är gjorda för att ge maximalt med ljus utan att ta hänsyn till effektförbrukningen.

Det är i min värld 2 helt olika sorters rör..

Om du installerat rör så pass länge så borde du ju veta det??

Mer en undran bara.

"HO (High Output), maximalt ljusflöde, dvs maximal lm (lumens) utan att ta hänsyn till förbrukad effekt.

24W, 549mm (1750lm)

39W, 849mm (3100lm)

54W, 1149mm (4450lm)

49W, 1449mm (4300lm)

80W, 1449mm (6150lm)

HE (High Efficiency), maximalt ljusytbyte, dvs maximal lm/W (lummens/watt). Så mycket ljus som möjligt med så liten förbrukad effekt som möjligt (mer ekonomisk)

14W, 549mm (1200lm)

21W, 849mm (1900lm)

28W, 1149mm (2600lm)

35W, 1449mm (3300lm)"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Super, tack Majki. Med andra ord går det inte att ta fel eftersom de rör sig om helt olika styrkor och båda mina don är likadana, alltså kör jag på 3st 14W eftersom 21 är för långa :)

Nej faktum är att jag sanningsenligt aldrig hört talas om begreppen, jag köper bara den watten som står på armaturen :)

Strunt samma, jag kör på 3st enligt Lasses rek. tror jag, nu ska det beställas så kan vi släppa hela den frågan! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr går det att ta fel eftersom längderna är samma som framgår av Majki01 visar i sin tabell. Ex et HO på 1149 mm ger 54 watt och ett HE på samma längd är på 28 W. Varför du inte stött på det innan kan bero på att inom industrin och fastighet så är HE helt dominerande. I Sverige är det nästan bara på akvariesidan där HO finns. Detta därför att du får ut mer kräm per cm. För några år sedan förekom dock ett Kinesiskt märke (Aquastyle) som blandade HE och HO friskt.

På senare tid har det kommit ballaster som klarar bägge standarderna.

Ibland kan det fungera med HE med en HO ballast men livslängden blir kortare. På jobbet beställde jag några armaturer av HO typ på 54 watt för att jag skulle använda växtrör (ej i akvariesammanhang). Jag var sjuk när vår elektriker installerade men upptäckte fadäsen någon månad senare när jag krånglat upp för att byta ett trasigt rör. Och då menar jag krånglat upp under slagsmål med både pappegojor och apor. Han hade satt in 28 watt HE. En armatur fick jag strunta i att byta för den försvardes ilskt av en pappegojusling. Jag tror den fungerar fortfarande med felaktigt rör. Vår elektriker vet idag skillnaden mellan HO och HE :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I fredags, dag 6, stoppade jag i de två första turbosarna. De har ännu inte rört på sig.....kvalitet på det :rolleyes:

Igår stoppade jag i två små röda eremiter och de verkar trivas iaf :) stoppade även i lite makroalg som jag fort glömde namnet på..smala plymformade på rad som sitter på långa stänglar. Adopterade även lite makro från min bror, en grön pinn-växande med små vita 'skott'.

Har sett ett flertal olika vad jag tror är alger, spännande att se vad det blir.

Har beställt mina 14W rör, Osrams ett 880 skywhite och 2st 67.

Igår: ingen nitrit eller nitrat, salinitet 1,025 vid 26 grader.

Fortfarande inget i skummarkoppen..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I fredags, dag 6, stoppade jag i de två första turbosarna. De har ännu inte rört på sig.....kvalitet på det :rolleyes:

Igår stoppade jag i två små röda eremiter och de verkar trivas iaf :) stoppade även i lite makroalg som jag fort glömde namnet på..smala plymformade på rad som sitter på långa stänglar. Adopterade även lite makro från min bror, en grön pinn-växande med små vita 'skott'.

Har sett ett flertal olika vad jag tror är alger, spännande att se vad det blir.

Har beställt mina 14W rör, Osrams ett 880 skywhite och 2st 67.

Igår: ingen nitrit eller nitrat, salinitet 1,025 vid 26 grader.

Fortfarande inget i skummarkoppen..

Ta upp en turbo o kolla den.. Stinker det är den död o håller på att ruttna typ. Om du nu inte ser att den lever dvs.

Mvh manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vart köpte du rören? På nätet eller i affär, får man fråga vad de kosta isf? :-)

Trist med turbosarna, de verkar antingen fara omkring eller spela döda när jag ser de i affärerna, vet inte vad jag ska tro om de sniglarna.

Caulerpa heter nog algen iaf, eller släktet snarare :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...