Gå till innehåll

Chrille & Idas 462l


Chrille_B

Rekommenderade inlägg

  • Svar 183
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hehe, jodå! vi LEDer utvecklingen! :) Ska bli kul att se denna klar!

hoppas det blir bra med LED bygget, blir ju 432w fördelat på 9 heatzinks och har plats plats till 18 st dioder till om det inte skulle räcka ;)

får se om man behöver någon form av datorfläkt över heatzinksen för extrakylning eller om de klarar av det,. tror det kommer att ev. att byggas en form av ett huvskydd över senare...

mvh

/ Chrille

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Crille

Jag kör 340w led på min 250 liters cub och det funkar kanon bra.

Nu är det nästan så att om man dimmar ner till 50% så ser de lite tråkigt ut.

Bara gasa på med de du har så blir de nog riktigt bra.

Kommer att köra 3 eller 4 st 100w multichip på mitt 100liters fraggkar. Det är kansk lite overkill men skall testa iaf.

Ljuskällan i naturen är ju inte kass och det är väl de man vill eftersträva.

Har snackat med en kille i usa som kör plasma på 700w i en ett fraggkar med 300 liter dock bara 220 mm från botten till avrinningskam.

Har har lampan på 450mm från vattenytan och tänt 6 timmar om dagen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Crille

Jag kör 340w led på min 250 liters cub och det funkar kanon bra.

Nu är det nästan så att om man dimmar ner till 50% så ser de lite tråkigt ut.

Bara gasa på med de du har så blir de nog riktigt bra.

Kommer att köra 3 eller 4 st 100w multichip på mitt 100liters fraggkar. Det är kansk lite overkill men skall testa iaf.

Ljuskällan i naturen är ju inte kass och det är väl de man vill eftersträva.

Har snackat med en kille i usa som kör plasma på 700w i en ett fraggkar med 300 liter dock bara 220 mm från botten till avrinningskam.

Har har lampan på 450mm från vattenytan och tänt 6 timmar om dagen.

hehe riktigt nice det,

tur då att man har lite plats över för antingen 10 eller 20w leddar

har inte blivit något löddande men däremot var jag på stranden idag= röd som en kräfta...

när jag kom hem från stranden och efter lite beach-handboll så hittade jag både min goby och xanthurum i avrinningen tog sisådär en halvtimme att fiska upp dem,

inte lätt när man knappt kommer ner med en håv där :smiley24:

men de verkade pigga efter denna behandling, får se hur det ser ut imorgon.

mvh// Chrille

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör förbi hanssons glas i kristianstad o ta några bitar glas eller polycarbonat och sätt över kammen.

Lämna 5 mm fall kammen sätter igen.

I mitt lock skall de sitta en sån bit så att de inte kan komma över snigla eller fisk som sen stoppar i durson.

Jag har ju en dorso till som sitter 10 mm över den som används.

Samt att på givaren till överfyllnads stoppen i sumpen kommer jag att skarva på en ny givare som sitter just under högsta durson för att få en ljudsignal när den vanliga täppts igen.

Grejorna från usa kommer nog redan på fredag eller måndag för allt fanns hemma på hyllan i vanlig ordning.

Jag drar till norge på fredag morgon och kommer hem på söndag kväll så jag är inte hemma i helgen alls.

Men kommer de på fredag hör jag av mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör förbi hanssons glas i kristianstad o ta några bitar glas eller polycarbonat och sätt över kammen.

Lämna 5 mm fall kammen sätter igen.

I mitt lock skall de sitta en sån bit så att de inte kan komma över snigla eller fisk som sen stoppar i durson.

Jag har ju en dorso till som sitter 10 mm över den som används.

Samt att på givaren till överfyllnads stoppen i sumpen kommer jag att skarva på en ny givare som sitter just under högsta durson för att få en ljudsignal när den vanliga täppts igen.

Grejorna från usa kommer nog redan på fredag eller måndag för allt fanns hemma på hyllan i vanlig ordning.

Jag drar till norge på fredag morgon och kommer hem på söndag kväll så jag är inte hemma i helgen alls.

Men kommer de på fredag hör jag av mig.

ska köra förbi glasmästaren och titta vad de har för något..

låter fint det går ju hyfsat snabbt att få sakerna från usa då ju drygt en vecka.

sen är det bara att börja dosera och hoppas på ett fint resultat..

/ Chrille

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
hej,

lägger upp lite bilder på mitt DIY LED bygge.

nu är 144st dioder limmade 84 royal blue 3w och 60 st Cool White 3w.

så nu är det bara lödningen kvar ;)

den får man börja med snart så man kanske slipper kylaren som står och brummar....

mvh chrille

Vad är det för kylprofiler du använt till bygget?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Chrille!

Hur går det med ditt akvarium? Några nya bilder kanske? =)

Hej.

det går bara bra med karet, har ökat på med pellets i reaktorn så nu har jag ca 1liter, får hoppas att fosfaten och nitraten sjunker lite till hade 2,5 i nitrat och 0,03 i fosfat när jag mätte senast om man nu kan lita på testerna :smiley5:

bilder kommer jag att försöka ta i helgen, har ju hänt lite sen de senaste bilderna, har ändrat aquascapen lite och så har det tillkommit en 14cm mussla Tridacna Derasa..

hur går det själv med akvarieplanerna köpt något kar än???

/Chrille.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

hejsan..

var ju ett tag sen man uppdaterade här,

karet det tuffar på bra, har fått ner näringsvärdena och färgerna börjar komma fram nu.

här kommer några bilder, lite dåligt skrapat och solen skiner in genom de stora fönsterna trots lamellgardinerna :smiley24:

får se när kompisen zemilor här på guiden, har tid att komma med sin monsterkamera när det är mörkt ute.

post-4812-14468922897982_thumb.jpg

mvh

/ Chrille

post-4812-14468922895777_thumb.jpg

post-4812-14468922895973_thumb.jpg

post-4812-14468922896184_thumb.jpg

post-4812-14468922896459_thumb.jpg

post-4812-14468922896705_thumb.jpg

post-4812-14468922896916_thumb.jpg

post-4812-14468922897115_thumb.jpg

post-4812-14468922897303_thumb.jpg

post-4812-14468922897504_thumb.jpg

post-4812-14468922897757_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe glömde ju berätta det viktigaste.

är färdig med mitt LED bygge och detta har varit igång i en vecka ca.

mycket nöjd med ljuset + att man slipper ha kylaren som står och brummar.

är mycket nöjd med ljuset, ska dock på linser på 1/3 som kommer från usa vilken dag som helst nu.

/ Chrille

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

jaha då var det dags......

med lite vatten läckage en spricka i sumpens bottendel och det har sipprat ut vatten. så det var bara att tömma ur sumpen och lite i karet. så imorse lämnade jag sumpen hos den lokale glasmästaren och hämtade det när jag körde hem från jobbet, så nu ska det så i ett dygn innan jag vatten fyller sumpen igen.

har även i helgen blandat mina första 10l ballingdunkar, och börjat dosera detta för att se min förbrukning, hoppas min akvarie dator kommer snart.

Mvh Chrille

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...