Gå till innehåll

Chrille & Idas 462l


Chrille_B

Rekommenderade inlägg

  • Svar 183
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Kommer att köra VÄS men ja kommer inledningsvis bara att köra det under min djupa sandbädd.

Är lite skeptisk till pellets, tror att det beror på att ja har läst för mycke negativt.

Gillar ditt kar skarpt för att det är liksom 100 täckt med korall

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer att köra VÄS men ja kommer inledningsvis bara att köra det under min djupa sandbädd.

Är lite skeptisk till pellets, tror att det beror på att ja har läst för mycke negativt.

Gillar ditt kar skarpt för att det är liksom 100 täckt med korall

tackar, har 5st mindre acros som jag hoppas ska växa till sig lite med bara, men tror jag har haft lite för högra näringsvärden så de har inte vuxit pga det.

vad är fördelen med att köra VÄS i DS?

mvh chrille

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fantastiska bilder från ett fantastiskt kar:smiley20:

Varför skippar du pellets till förmån för VÄS? Vad var det som inte funkade, och varför

Tack så mycket Ingemar.

körde ca 0,8l till mitt kar tyckte att jag inte fick fram färgerna, har nu kört med VÄS i ca 5veckor och tycker mig se en klar förbättring av färgerna, sen tyckte jag att jag fick partiklar i vattnet precis som efter matning.

mvh chrille

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tackar, har 5st mindre acros som jag hoppas ska växa till sig lite med bara, men tror jag har haft lite för högra näringsvärden så de har inte vuxit pga det.

vad är fördelen med att köra VÄS i DS?

mvh chrille

Fördelen med att dosera under DSen är ja får en fällning av fosfat under bädden, sen eftersom bädden minskar så tror jag att kalcium och karbonater går i lösning o med dom diverse spårämnen.

En annan fördel är att ja får mindre anaeoroba zoner ute i akvariet som kan fälla ur näring ur LS till vattenkollumnen.

En nackdel är att korallerna får mindre tillgång till mat i form av döda bakterier.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fördelen med att dosera under DSen är ja får en fällning av fosfat under bädden, sen eftersom bädden minskar så tror jag att kalcium och karbonater går i lösning o med dom diverse spårämnen.

En annan fördel är att ja får mindre anaeoroba zoner ute i akvariet som kan fälla ur näring ur LS till vattenkollumnen.

En nackdel är att korallerna får mindre tillgång till mat i form av döda bakterier.

okej det låter ju vettigt det,

kommer du köra balling med i karet eller hur har du tänkt dig?

mvh Chrille

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tackar, har ju mycket plats kvar att växa på :ler:

hur går det själv där hemma?

mvh chrille

Haha, tycker korallerna ser trångbodda ut ;)

Här hemma går det inte så bra, har haft något fuffens i karet, så mina nyinköpta acroporor har tyvärr gett med sig, men verkar som om det funkar bra nu.

Kopplade bort BP, och kommer nu att prova VÄS och se om det funkar för mig!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, tycker korallerna ser trångbodda ut ;)

Här hemma går det inte så bra, har haft något fuffens i karet, så mina nyinköpta acroporor har tyvärr gett med sig, men verkar som om det funkar bra nu.

Kopplade bort BP, och kommer nu att prova VÄS och se om det funkar för mig!!

hehe lite kan man ju alltid gallra men gillar när det är ihopväxt,

vad märkte du med pelletsen som strulade? tråkigt som fan när det stryker med, hoppas det löser sig för dig.

mvh chrille

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

blir fint med balling och VÄS,

Vad har du tänkt dig för inriktning med fisk och koraller?

mvh chrille

Det blir till att föra över rubbet från 500 litaren, planen är att sätta till Salarias och två-fyra Kirurger i början. Hoppas att man sen har is i magen o väntar en månad så att karet hinner sätta sig innan man köper någon mussla o någon svajande LPS.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir till att föra över rubbet från 500 litaren, planen är att sätta till Salarias och två-fyra Kirurger i början. Hoppas att man sen har is i magen o väntar en månad så att karet hinner sätta sig innan man köper någon mussla o någon svajande LPS.

då är du på god väg med tanke på att det var välfyllt ditt 500L kar.

några fina LPSér gör sig fint i det stora.

mvh chrille

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

hehe fyfan nu har vintern kommit till skåneland med?

tagit lite värden i karet och blandat ny balling

skrotade ju min biopellets till förmån för vsv tog ca 2 månader att sänka värdena.

temp 24 kör utan doppvärmare

salthalt =1,025

kh=9

ca=420

mg= 1300

nitrate 0-1 ( saliferts)

fosfat=0 (enligt saliferts)

karet växer på och färgerna kommer också nu tack vare VSV det är inga zeovit färger men riktigt bra färger ändå.

kanske snart dags för en skördefestival här hemma -Tummen upp

mvh chrille

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack så mycket.

visst det är bara att komma förbi så kan vi ordna fraggar till dig..

du når mig antingen här på guiden eller 0768659159

mvh chrille

Läst igenom tråden nu när jag såg att du var ifrån krokarna, ser ordentligt bra ut du får hojta när du ska skörda så kanske man kan köpa lite fraggar och kolla in karet live :)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack så mycket.

visst det är bara att komma förbi så kan vi ordna fraggar till dig..

du når mig antingen här på guiden eller 0768659159

mvh chrille

Kanon får tillbaka körkortet nu den 10:e så får bli någon gång därefter. Hör av mig så får vi hitta någon dag som passar :)

Vänligen Jimmy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...