Gå till innehåll

Angående PVC


adddo

Rekommenderade inlägg

Funderar på det här med rördragning.

Jag kommer att försöka hålla det så enkelt som möjligt med en ett hål för avrinning och ett hål för returen.

Jag har funderat på om jag ska ha kulventiler (kran) på båda sidorna, alltså både avrinning och retur, eller om det bara behövs på ena.

Men ju mer jag funderar så undrar jag om man överhuvudtaget behöver kulventiler? De ökar väl egentligen bara risken för att det slammar igen.

Är det helt nödvändigt med kulventiler och isåfall behövs det på både retur o avrinning eller bara på den ena eller är det egentligen onödigt att ha överhuvudtaget?

Dumma frågor.. men jag blir inte riktigt klok på rören....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill du koppla bort sumpen är det smidigt med kran.

Beroende på hur rören är dragna kan du vilja ha kran på båda för att tex undvika hävert från returen.

Jag har inte kran alls men kulventil för att minska porlandet, om jag skulle ta bort sumpen så stänger jag bara av returpumpen och låter vattnet rinna ner i sumpen tills det inte kommer mer från akvariet.

Kranen är en bekvämlighet som jag tvivlar att man ångrar i efterhand

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tips: Jag fick en liten förvarning om att ventiler måste man plocka isär då och då och rengöra eftersom det är lätt hänt att salt fälls ut och täpper till dem. Av det skälet har jag satt en kran ovanför ventilen på returröret, så att jag kan stänga av kranen och kunna skruva loss ventilen för att rengöra den vid behov.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Räcker med en kran på returröret. Den behövs för att justera flödet. En 20mm kran kostar 8,25 euro på Aquaristic. Ca 75:- Inte mycket pengar fast frakten är ju en större summa så det gäller att beställa mer grejor när man ändå håller på eller sambeställa med någon kompis och dela frakten.

http://store.aquaristic.net/AQ4b5b25ad925b53fb71ff663193256f 0c/html_en/startshop.php?LANG=en&start=1&go=1&0. 38804000+1069618199

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör inte samma misstag jag gör om och om och om igen smiley17.gif

Jag vill alltid ha klart saker så jag väntar inte för praktiska smågrejer, vilket man ångrar sedan. Det är väl annars bara att att åka förbi en affär som kan sälja en kran annars, lite dyrare men du får grejerna, eller så satsar du på att sätta dit den när den kommer från tyskland.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

J.svärd, hålet i akvariets botten är ca 60mm får exakt mått imorgon, har du nåt i den stilen som ligger o samlar damm så är jag jätteglad om ja får köpa.

Niclas, det stämmer finns en med lägre pris, men GF säljer dem bara i 6-pack smiley5.gif.Så det funkar ju inte heller.

Vad jag har funderat på nu ikväll det är att sätta en 90 böj ovanför genomföringen som passar måttet för hålet (60mm) och på det sätta ett "stopp" som jag borrat ett 20mm hål i och sedan ha 20mm rör i det hålet ner till sumpen o returpumpen. Kan det funka tro?

Ungefär såhär om ni kan se vad jag ritat.. smiley17.gif

2005-01-12_225031_paintskillz.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andreas Lange

Vad jag har funderat på nu ikväll det är att sätta en 90 böj ovanför genomföringen som passar måttet för hålet (60mm) och på det sätta ett "stopp" som jag borrat ett 20mm hål i och sedan ha 20mm rör i det hålet ner till sumpen o returpumpen. Kan det funka tro?

Istället för att köra ett stopp och borra, använd en övergångsbit med en ytterdiameter som passar i genomföringen och en innerdiameter på 20mm så du får igenom ditt rör. Att limma i ditt rör i en sådan bit blir garanterat tätt. Vill du göra det enkelt för dig så tar du även och håller allt vid genomföringen och ihopsättningen av rören rakt och sätter ev. krökar som du vill ha bara på 20mm-röret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla in waterboys.se I PDFkatalogen under pumpar sidan 64 finns ventiler utan metalldelar nummer 390 - 396 som kostar 20 - 24 kronor.

De är gjorda med flänsar för att skjuta på slang och verkar fungera bra. Jag har en 16 mm själv. De är gjorda för trädgårdsbevattning och bör tåla minst 5 bar tryck. Antagligen 6,3 eftersom deras klenaste slang är klassad så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla in waterboys.se I PDFkatalogen under pumpar sidan 64 finns ventiler utan metalldelar nummer 390 - 396 som kostar 20 - 24 kronor.

De är gjorda med flänsar för att skjuta på slang och verkar fungera bra. Jag har en 16 mm själv. De är gjorda för trädgårdsbevattning och bör tåla minst 5 bar tryck. Antagligen 6,3 eftersom deras klenaste slang är klassad så.

och dom är säkra att ha i saltvatten ? vad är dom gjorda av för matrial ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den är svart så den har inga giftiga pigment. I övrigt brukar man räkna plast som säkert. Jag tror, för det finns inga uppgifter att bottendelen med anslutningar är av pp och vreddelen är i ABS. Det är tänkbart att det sitter en packning i som i så fall är gjord av EPDM eller PE. ABS och EPDM används mycket i saltsammanhang och PE är våra pumpkablar isolerade med. PP skulle i så fall kunna vara mera tveksamt men detta är inte återvinningsplast och jag har aldrig sett något om att PP inte skulle vara bra, det används i våra drickvattenledningar bland annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...