Gå till innehåll

Paracanthurus hepatus - Palettkirurg som mår dåligt


Rekommenderade inlägg

  • 1 år senare...
Hej,

Har också en rädd Doris i ett för litet akvarium (men den ska flytta till ett större så fort jag fått igång det). Är dock helt okunnig om palettkirurger och skulle tacksamt ta emot mattips.

Min palettkirurg äter med god aptit Ocean Nutrion Formula 2 pellets (small) och frusen artemia.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för snabba svar! Kan man verkligen mata med banan och sallad? :-D

Om palettkirurgens tillstånd ifall någon kan och vill kommentera: Kanske kan ljuset ha bidragit till att även min lilla kirurg blivit mer skygg?

Jag och barnen är precis nybörjare på akvarium i allmänhet och förstås även saltvattensakvarium. Vi blev fiskhussar i julas och vi skaffade kirurgen för två veckor sedan. Den har mest ätit från de levande stenarna men sedan vi fick rekommendationen att dra ner på mängden ljus (förra torsdagen) så har hon blivit liggandes i en skreva utan att röra sig mycket (sedan i lördags).

Vi har tre clownfiskar som är väldigt pigga och mest äter pellets."Doris" har aldrig varit framme vid matningen. Några gånger i veckan får de fryst mat för att få variation. I morse matade vi med frysmat för att se om det kunde göra henne piggare. Vi hade också i flytande "korallmat" med baktanken att det kunde öka näringsinnehållet i vattnet på ett positivt sätt.

Alla vattenvärden är bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade en annan kirurg som var svår i starten att äta. Jag satte sallad med ett gummiband. Den körde jag vidare med Noriblad som jag fäste.

Prova det, för då kan den gå och beta när den vågar sig fram.

Jag tror inte korallmat bidrar med något för fisken.

Det låter inte bra att hon ligger i en skreva, så börja med sallad/nori snarast.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom behöver mestadels alger i fodret.

Noriblad bukar funka bra (finns ofta i asienhyllan i matäffären), se om du även kan få tag på Seaveggies i akvariehandeln.

Artemia och liknande kan fungera för att trigga igång dom, marinera gärna frysfodret i vitlöksvatten, det brukar få fart på det mesta det stärker även immunförsvaret.

Ocean Nutrion Formula 2 innehåller mycket grönt och brukar uppskattas, små eller medium pellets funkar bäst.

Varierad kost är nyckeln till framgång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt att den dog :( Min käkar banan testade bara för att :P annars äter den allt möjligt alger ligger högt på listan va den gillar samt levande foder av olika sorter :) även pellets. Min går dock lite trågnt just nu men inga problem med den. Den är ca 8 cm och trivs väldigt bra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rätt Peter! Min lilla kirurg har piggnat till lite. Skäms verkligen om det varit så att jag hållit på att svälta ihjäl den. Personalen i butiken känns verkligen kunniga så vi måste ha pratat förbi varandra. De har lugnat mig då jag berättat att den inte äter. De har sagt att den förser sig med det den behöver genom att beta av stenarna. Stackars iiten men nu verkar den alltså piggare så det finns gott hopp.

Återigen, tack för all hjälp! :woooow:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ups jo jag gjorde ju det :) Min älskar krill, marine mix, nori samt min rejäla algmatta på bakrutan käkar även lite trådalger när inte salariasen käkat slut på dem. Kläcka fram lite artema trigar ganska bra. Lycka till. Inget spring runt karet eller händer i karet. Köp inget nytt eller möblera inte om i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ Patrick: Aye, aye sir ;-) Måste nog ha händerna i lite då jag ska mata den men annars ska jag vara försiktig. Kommer den alltid vara like blyg eller vänjer den sig?

Den ska ju byta till ett större akvarium om några dagar. Är det något särskilt att tänka på i o m flytten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller nog inte med affären i detta avseende... gömmer den sig i en skreva och du har ett 30 liters, så tror jag inte maten räcker långt.

Kul att den piggnat till! Kan säga att min kirurg åt bara Nori läääänge... tror det var över ett år innan den fick för sig att smaka frysmaten som jag matade med varje dag.

Nu äter den även pellets och allt jag matar med. Så bara den äter Nori är det en väldigt bra start!

Angående flytten, om det är ett stort akvarium som du ska starta upp med en massa ny levande sten, så hade jag nog dragit igång det, och låtit det stå och puttra en månad innan jag gjorde flytten.

Men det finns nog andra här som har en annan åsikt om det... :) Men det är ju också en stor del av charmen med detta forum... Det finns många sätt att lyckas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det nya akvariet är på 280 liter (Skyscraper heter det :-D). Det är lite nitrit i vattnet fortfarande (0,2) så det är inte riktigt klart än. Har haft vatten i det i ca 10 dagar. Gör regelbundna delbyten och skickar i DM2 men processen är nog inte riktigt igång än...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fram till denna vecka har vi haft en väldig tur med vårt akvaristande. Inga olyckor alls. I torsdags var dock olyckan framme och trots all er hjälp och nya matningsrutiner och våra matningsrutiner förlorade vi Doris. Till råga på allt så förlorade vi en anemon idag också. Jag kikade till alla och matade som vanligt i morse. Sedan, cirka 15 minuter senare, kollade grabben akvariet och då hade anemonen sugits in med polyperna i ett filter :-(

Nu har vi i vart fall fått över djuren i vårt 280 liters akvarium så nu ska det väl gå bättre!?

I vilket fall har jag en fundering. Vi har två djur kvar i det gamla akvariet p g a att jag inte riktigt vet vad jag ska göra med dem. Det ena är en mask som krupit ur sitt rör. Den har sugit fast sig på en levande sten. Jag har lagt röret bredvid så att den ska kunna krypa tillbaka men den verkar den inte vilja. Ska jag flytta över hela stenen eller kommer putsarräkorna ta masken då den inte har något skydd?

Det andra djuret som är kvar är en avknoppning av anemonen. Den är bara en centimeter stor och jag kan tänka mig att den är känslig för vattenbyten. Dessutom vill jag inte gärna peta loss den eftersom jag är rädd att skada den då. Några tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...