Gå till innehåll

Paracanthurus hepatus - Palettkirurg som mår dåligt


Rekommenderade inlägg

Hej!

Vi har i vårat 100 liters akvarium en liten Doris. Hon ligger nu och gömmer sig och ser rätt så risig ut.

Lite bakgrund om akvariet:

Akvariet är 100 liter + sump, akvariet har varit igång sen i September 2010.

Tillsammans med doris går det två gröna chromis, en putsarräka, en eldräka samt en pepparminträka(som gjort rent hus på glasros)

Doris har bott i akvariet sen i Januari utan problem. Hon har dock gått med dom gröna chromisarna sen förra våren.

Beteende

Vi har senaste två-tre dagarna märkt att hon är skyggare än vanligt. Hon har sett lite tunn ut men har ätit normalt vid all utfodring.

Senast igår kväll käkade hon som vanligt.

Idag har hon i huvudtaget inte visat sig och vi kan genom några springor se hur hon ligger och flämtar på botten i sin vanliga håla.

Våra andra invånare är helt opåverkade och beter sig som vanligt.

Värden

Salthalt är just nu 1,024. Jag har inte mätt nitrit och nitrat sen i januari, men med tanke på hur länge akvariet har kört så tvivlar jag på att det kan vara någon del i orsaken. Temperatur ca 27 grader.

Den enda förändring som skett senaste dagarna är att vi har haft akvariet släckt ett par dagar för att få ner en del alger som har kommit på sanden.

Något att göra just nu eller vänta och se?

Då doris just nu ser dålig ut är frågan: Är det något man kan prova direkt, eller är det bara att vänta och se? Doris käkade för 24 timmar sen senast (hon får varierat frysmat samt pellets).

Med vänlig hälsning

/Fredrik (med orolige Matte brevid)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Fredrik.

Hur stor är hon i dag?

Min "Doris" är inte mer än en ugnefär 7 cm, mår bra och äter bra, men den simmar gärna och gömmer sig när någon kommer i närheten av akvariet.

Jag har studerat akvariet från håll och då är han ute och simmar, tror att det är en humörfisk som beter sig olika vecka från vecka.

Jag orode för honnom i börja men har nu vant mig vid humörsvängningarna på den fisken.

Tror inte du behöver oroa dig, försök att studera honom på avstånd:

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tror doris bor i ett aaaaaaldeles för litet kar!

jag personligen, skulle inte stoppa i en doris under 200 liter!

http://se.reeflex.net/tiere/524_Paracanthurus_hepatus.htm

Helt rätt Nike!

Då hon dock är så pass liten har det inte varit ett problem förr. Tanken var en flytt till större yta då hon växt till sig.

Med vänlig hälsning

/Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt rätt Nike!

Då hon dock är så pass liten har det inte varit ett problem förr. Tanken var en flytt till större yta då hon växt till sig.

Med vänlig hälsning

/Fredrik

Min bor i ett tusenliterskar och jag tror att dom gömmer sig om dom har en shangs.

Men låt den inte stanna för länge i det karet, vad jag förstått så fortsätter en Paletkirurg att växa i samma takt även om karet är litet eller stort, men om den är stressad och mär dåligt brukar den få vita prickar/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Tack alla för input, vi tror vi låter henne vara nu utan att flytta överilat till det större karet.

Vi släcker akvariet för kvällen så det blir lite mer lugn och ro. Samtidigt gör vi förändringar på utsidan av akvariet för att mörka ner ytterligare mot baksidan så det kommer vara dunklare där i anslutning till Doris håla.

Får se vad närmsta dagen ger så tar vi ett beslut imorgon.

Med vänlig hälsning

/Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det är gälparasiter.

Jag har sett en hepatus på ungefär ett kilo som vuxit till den storleken i ett 540 liters.

Den var ovanligt fet men räkna med att de bör kunna växa till ett halvkilo i karet.

Jag skulle aldrig sätta en Doris i mitt 1550.

Varför inte, Stig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad för storlek bör man ha då anser du? Är hepatus en för aktiv simmare för ytan som erbjuds i tex ditt 1550 kar? Kirurger brukar ju oftast vara väldigt aktiva simmare som kräver stora ytor att simma på, men då de är så populära som de är(jag är också en kirurg fantast) så brukar folk andå ha de i relativt mycket mindre kar. I många fall verkar det ju fungera bra, i framför allt kar från 500-1000 L.

Du är emot detta? Eller missförstår jag dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla ni som skriver om att hepatusen blir för stor har fullständigt RÄTT.

Den slutar aldrig att växa. Fruktansvärt het på maten är den också. Den växer ur alla akvarium. Tyvärr är det så. Jag skulle gärna ha kvar min, med det går snart inte längre. Det borde vara säljstopp på den fisken tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller stora fiskar i kar har vi många aspekter att tänka på.

Till exempel klarar fisken av att leva ett gott liv i karet?

1. Har den tillräckligt med adekvata gömställen så att den inte blir skygg.

2. Har den tillräckligt med simvolym så den inte börjar "patrullera" i bestämda mönster genom karet eller ännu värre - blir apatisk och ligger still.

3. Har den tillräckligt med stimulans. Fiskar som trivs är nyfikna och kollar in vad som händer. T.ex tittar här och var på stenen om det finns något gott. Eller kollar in vad som händer utanför glaset. Eller kollar "osynliga" partiklar som kommer med vattnet.

Klarar karet av fisken?

1. Är den kompatibel med de andra djuren jag har - vill ha i karet?

Äter den dem eller skadar dem eller bara skrämmer dem (t. ex genom sin storlek.

Vågar de andra fiskarna äta? Eller gömmer de sig i inredningen när det inte är matdags?

2. Klarar vattnet av fisken i fråga? Räcker reningen till för den mat fiskarna bör få? t.ex skummare, fosfatreducering eller nitratnedbrytning. Vilka krav på vattenkvalitet har jag?

För att ha en palettkirurg nära vuxen storlek skulle jag behöva ändra inredningen så att det blir några större hålor än i dag. I dag är mina gömställen anpassade för mindre fiskar. Sim volymen kan jag fixa - behöver ändå rensa upp i koralldjungeln.

Mina pilfiskar skulle inte gilla sällskapet. De är t.om rädda för min kaninfisk på knappt 20 cm. En palett är mycket livligare.

När det gäller vattenreningen är det också lite tveksamt. I dag är karet hopkopplat med mitt fraggkar och drivs med en bubble master 250. Skummaren bör nog bytas till en större då jag matar redan ungefär 70 gram frysfoder om dagen + litet torrfoder + nori.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar som om paletterna blir betydligt större än jag trodde. Jag hade för mig att de blev 20 ungf, verkar som en 50% ökning minst av det är väldigt vanligt.

Hålor verkar vara viktigt tycker jag, små eller stora grottor som fiskarna kan fly in i och lugna ner sig bland. Många kör väldigt öppna kar här på forumet vilket jag tycker känns ännu mer motiverande för att bygga rev med mycket ställen att kunna simma in i och gömma sig i. Då väggarna i karet inte erbjuder någon "skydd" om de är otäckta, tex med bakgrund. Det blir svårt dock att fixa hålor till stora fiskar. En goby, fröken eller liten dvärgkejsare är det ju lätt att scapa en grotta till eller tom bygga en, tex av en flaska utan botten så har de någonstans att vila och bo i. Men ett kilo kirurg är det betydligt svårare, speciellt om den ska kunna vända på sig i grottan.

Genom att anordna mycket håligheter, "broar" och andra ställen att simma in i så känns det som att man ger ett större område i karet att utforska för fisken, vilket ger den ett mer varierat hem och därmed ett roligare. Gladare fisk blir friskare fisk, roligare att se på med för oss :-)

Det blir många utmaningar, det är det som är så svårt med saltvatten, en majoritet av fiskarna man ofta vill hålla blir relativt stora i akvariesammanhang. Spontant känner jag många gånger när jag funderar på inredningen att den är mer anpassad för korallerna än fiskarna, men man bör ju nästan göra tvärt om känns det som. Då korallerna verkar betydligt mindre krävande av stenarnas placering i karet än fisken. Korallerna vill ju ha en bra plats att stå på, inte en spännande miljö att leva i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tolkar det som att du är emot att köpa en fisk som på sikt kommer att växa ur akvariet.

Det ligger ju något i att många köper sig en Hepatus men alla har inte någon stans att ta vägen när de väl vuxit sig stora. Förutsatt att de blir stora och inte går bort innan.

Tyvärr blir väl nästan alla kirurger 20+ cm långa. Ska man efterleva denna princip om att inte köpa fiskar som någon gång kan växa ur akvariet så behöver man väl ~1500liter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tolkar det som att du är emot att köpa en fisk som på sikt kommer att växa ur akvariet.

Det ligger ju något i att många köper sig en Hepatus men alla har inte någon stans att ta vägen när de väl vuxit sig stora. Förutsatt att de blir stora och inte går bort innan.

Tyvärr blir väl nästan alla kirurger 20+ cm långa. Ska man efterleva denna princip om att inte köpa fiskar som någon gång kan växa ur akvariet så behöver man väl ~1500liter.

Det stämmer att alla kirurger blir stora men alla växer sig inte lika stora i små akvarium. Men hepatusen växer vidare oavsett storlek på akvarium. Min vitbröstade va dubbelt så stor när jag köpte hepatusen. Nu har hepatusen passerat den vitbröstade med flera centimeter,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite intressant utveckling på denna tråd. Från en stillsam undran om varför en liten Hepatus plötslig blivi slö och rädd, till påbud om säljstopp generellt för arten. För egen del så stormtrivs min hepatus i mitt 540 liters, och lär gör så ytterligare år. Men visst kommer den så småningom att bli för stor.

Även min får ibland perioder, som också nämnts här ovan, när den är väldigt rädd för minsta störning runt karet. Detta utan några symptom på ohälsa.

En liten egen reflexion kan vara att få vilda exemplar sannolikt får så mycket god mat och omvårdnad som i välskötta akvarier. I det vilda finns givetvis mycket mera utrymme, men också väldigt många faror och hög tidig dödlighet. Detta sagt utan att hävda att man ska hålla dem i onödigt små kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej allihopa!

Det gick tyvärr inget bra och Doris dog ngn gång under natten.

Det gick väldigt fort från då hon åt sista gången till hon kilade vidare.

Inte den blekaste aning om vad orsaken var då hon bott hos oss i ett år ca. Hon har dessutom hela tiden haft fina klara färger och inte sett dålig ut.

Nu får UV vara igång i akvariet ett tag och lite koll på dom andra invånarna och hur dom klarar sig.

Tack alla för snabba återkopplingar, den samlade erfarenheten på det här forumet är grymt!

Trevlig helg

Med vänlig hälsning

/Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag misstänkte något sådant eftersom den både drog sig undan och slutade äta. Vad som hänt är nog ganska omöjligt att avgöra. Parsiter brukar inte gå så fort (observera - brukar inte) medans ett bakterieangrepp kan gå väldigt fort.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...