Gå till innehåll

Val av ljus.


Aufgedyng

Rekommenderade inlägg

Tjena,

Någon som vet någon bra artikel där man kan läsa lite om för och nackdelar med olika ljustyper. Tycker det är skitsvårt att veta vilken väg jag ska ta. LED, T5 eller metal halide.

Har läst en del i Daniel Knop's The reef aquarium och där verkar det vara metal h som gäller. Eftersom det jag har nu är skräp så är jag öppen för det mesta :)

--Mats

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ingen artikel att ge tyvärr, men om du har råd med LEDs eller kan bygga ihop en ramp själv är det väl ultimata bad-ass just nu i ljusväg för oss. Starkt ljus, lätt att dimma, går blanda friskt med färger och öser inte ned någon värme att nämna i karet. Lite spillljus med vilket också är fördelaktigt.

T5 är ju schysst pga det stora utbudet, men framför allt om du har ett djupare kar så är de oftast för klena och om du vill kunna ha allt. Dessutom är det ganska dyrt att driva större kar då du behöver många rör. Fast om du har ett 190L kar så är det antagligen inte så djupt, då borde T5 kunna fungera ganska bra om du inte tänkt köra stenhårt på SPS koraller.

MH är jag lite svag för, det är en underbar men känns ändå som en långsamt döende teknik. Jag är lite svag för monstertekniker som fasas undan till slut av nyare och effektivare metoder. Lite dinosaurievarning... Öhm... Ja. MH producerar ju en riktigt stark och fin ljuskälla som i princip alla koraller kan klara sig med. Man kan nog tom bränna en del koraller med den om de inte får vänja sig långsamt vid det starka ljuset. MH har inga problem att penetrera stora drjup heller. Men MH blir varmt, svinvarmt. Det värmer även vattnet. Det ger ett bra ljus men är en ganska ineffektiv metod. Bra lampor kostar en slant med. Lägg på den höga elförburkningen med så är det en dyr teknik i längden. Men den fungerar utmärkt annars.

Det är min syn på saken :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det finns jättemånga diskutioner här i forumet. Knopps bok är lite gammal nu, mycket som hänt sedan den skrevs så teknikmässigt så stämmer den inte riktigt längre.

hade jag varit dig så skulle jag kört på leds nu, även om de är dyrare i början det man sparar så mycket pengar på lamp byten + elräkningen...

Enda gången jag tycker MH är bättre än led är i djupa kuber där man kör MH lampor då det inte finns tillräckligt starka led armaturer än för kuber i storleken upp mot 75x75x75

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

då det inte finns tillräckligt starka led armaturer än för kuber i storleken upp mot 75x75x75

Det där stämmer inte riktigt... finns LED armaturer som klarar 75 cm höjd på karet, gäller bara att ha rätt linser på dem. Samt att du får ha en ramp där LEDarna sitter lite tajtare tillsammans än normalt för att undvika spotlight effekten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där stämmer inte riktigt... finns LED armaturer som klarar 75 cm höjd på karet, gäller bara att ha rätt linser på dem. Samt att du får ha en ramp där LEDarna sitter lite tajtare tillsammans än normalt för att undvika spotlight effekten...

länka gärna en passande ramp för ett 75*75*75 kar ;), formulerade inte mig riktigt rätt men de flesta menade mer att det inte är många leds som är gjorda för sånt djup men får lite spott effekt med så kraftiga linser. tror bästa valet isf är 2x 160W max aspect armaturer MEN då det bara är en lampa som skall bytas per år så tar det ganska mycket längre att få tillbaka sin investering.

2x160W max aspect + linser kostar trotts allt $1400 + moms. En bra 400W MH kan man få för 5papp och sedan har man ett årligt lampbyte på 750kr eller något... Tar många år att få igen investeringen i detta fallet och sanningen är att vi faktiskt inte vet hur länge max aspect armaturerna kommer klara sig ledsen är speccade för 10 år men allt annat runtomkring...?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle kunna tänka mig att denna passar ett så pass högt kar, med linser!

Eco-lamps http://www.eco-sell.com/services/eshop/main.php?action=details&CatType=Category&CatID=1_15&II=KR92-30S〈=us ... Kanske i dyraste laget, =P Men kanske? http://www.ocreef.com/acan_led_aquarium_lighting_fixture_a102ac_series

Tror däremot 50 graders linser inte räcker... måste nog gå ned mot 30-40 =O

Kanske blir nästa uppgift då! att Designa en LED ramp som klarar riktigt djupa kar! (får sätta LEDarna riktigt nära varandra, och har extremt bra kylning. =P)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...