Gå till innehåll

Frågor angående sten


VivaLaAdam

Rekommenderade inlägg

Hehe, lite för hastigt impulsköp där :)

Om du har stenen i en balja och täcker med plast över och har stenen inomhus så håller den sig nog ska du se.

Transporter av levande sten tar ju flera dagar som jag har fattat det från andra länder.

Tänk dock på att ha koll på nitrit halten då en del kanske dör på stenarna som kommer att ruttna i vattnet sen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, lite för hastigt impulsköp där :)

Om du har stenen i en balja och täcker med plast över och har stenen inomhus så håller den sig nog ska du se.

Transporter av levande sten tar ju flera dagar som jag har fattat det från andra länder.

Tänk dock på att ha koll på nitrit halten då en del kanske dör på stenarna som kommer att ruttna i vattnet sen.

Ja det var det jag tänkte på när jag köpte den, har den inne i en sopsäck nu så inget vatten avdunstar.

Jag vet av tidigare erfarenhet att sten kommer skickat i plastpåsar i frigolitlådor utan något vatten och den frakten tar mer än ett dygn.

Killen på affären i Danmark sa att det inte heller var några problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det paradoxala är att det mesta djurlivet klarar sig bättre att förvaras fuktigt än att förvaras i vatten. Förvarar man i vatten så måste det syresättas. Lägg stenen i en säck med fuktiga tidningar och knyt till så att det är mycket luft i säcken så klarar de sig mycke längre än en dag.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det är underligt att det fungerar så bra att göra så här. Bakterierna förstår jag hur de överlever men hur klarar sig egentligen alla fripassagerare på stenarna när de ej är vattendränkta? Om vi bara tar ett extremfall där den här stenen Triton ska ha fått en gång med en muräna, hur klarade den resan dit?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det är underligt att det fungerar så bra att göra så här. Bakterierna förstår jag hur de överlever men hur klarar sig egentligen alla fripassagerare på stenarna när de ej är vattendränkta? Om vi bara tar ett extremfall där den här stenen Triton ska ha fått en gång med en muräna, hur klarade den resan dit?

kan man verkligen få en hel muräna i en levande sten, skönt att bli biten av den mellan stensprickorna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är stenen och djuren fuktiga så är faktiskt djuren i vatten! Det bildas en tunn hinna av vatten kring gälar, kropp och annat. Eftersom hinnan är tunn och följer alla utbuktningar och krumelurer så får denna mikroskopiska vattenvolym en väldigt stor yta mot luften. Stor yta gör att mycket syrgas diffunderar ner i den tunna vattenhinnan. Hur mycket syre som går från luft till vatten beror på tre parametrar (det finns några parametrar till exempelvis trycket) - De tre viktiga parametrarna i detta fall är temperaturen, jämnvikt mellan vatten och luft vad gäller syrgas och ytan på interfacet mellan vatten och luft. Om vi tar temperaturen så kan vatten vid 25 grader hålla ca 8,2 mg O2 per liter, vid 15 grader ca 10 mg O2 per liter.

Luft innehåller normalt ca 20% syre. Hur fort syrgas transporteras från luft till vatten avgörs av hur långt från mättnadspunkten syreinnehållet i vattnet är vid given temperatur. Exempelvis vid en mättnad på 50 % vid 25 grader (ca 4,1 mg/l) så går transporten fortare än om mättnaden är 75 % vid samma temperatur.

Ytan på interfacet mellan vatten och luft bestämmer sedan mängden syrgas per tidsenhet som tillförs vattnet.

Om man tar en volym vatten så är det alltså ytan till luft som bestämmer hur mycket syre som går ner i vattnet per tidsenhet. Hastigheten bestämms sedan av jämnvikten. Detta är anledningen till att det går så bra att frakta fisk i plastpåsar med hjälp av ett övertryck av syrgas i påsen. Där ändrar man mängden tillgängligt syre genom att öka syrehalten i luften ovanför vattnet - när man transporterar fuktigt så ökar man syretillförseln genom att man ökar ytan där syret kan diffundera in i den tunna vattenfilmen.

Vad det någon som förstod :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...