Clownen Postat 12 januari 2005 Dela Postat 12 januari 2005 Hej!Jag undrar om man kan köpa kalciumhydroxid och sodium bikarbonat ivanliga matbutiker? Vad heter dessa i så fall? Är Sodium Bikarbonat = vanligt bakpulver? Är dessa lämpliga för akvariet?Vad är skillnaden mellan kalcium hydroxid och kalcium klorid? Har sett att båda dessa förekommer vid korrigering av Ca värden. Sen finns det väl något som heter Sodium Karbonat också?Lite snurrig i huvudet av all kemi och uppskattar all hjälp!MvhPeter Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
vahagn Postat 12 januari 2005 Dela Postat 12 januari 2005 Sodium är den amerikanska beteckningen på natrium, s.a. sodium-bikarbonat = natrium-bikarbonat = bakpulver.Vet inte exakt om det är OK att tillsätta bakpulver, men de flesta föredrar väl mer "kemisk rena" kemikalier. Vet inte exakt om bakpulver har några andra "bakelse-orienterade" tillsatser. . Men tror inte det...Antar att kalcium-hydroxid är att föredra framför kalciumklorid, eftersom den senare kommer att avge kloridjoner som reagerar med fria natriumjoner i vattnet, vilket resulterar i NaCl, d.v.s. koksalt. Det gör att din salthalt kommer att dels att öka och dels så kommer du att få en högre koncentration av NaCl jämfört med andra salter. Det brukar man kompensera genom att tillsätta NaCl-fritt salt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Clownen Postat 12 januari 2005 Författare Dela Postat 12 januari 2005 Tack Vahagn!Är det någon som använder vanligt bakpulver för att påverka buffertförmågan/KH?Går det att hitta kalcium hydroxid i affärer?Har för mig att jag lästatt det finns i USA och används för att lägga in gurka. Vad heter detta i affären om man skulle leta efter det? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
vahagn Postat 12 januari 2005 Dela Postat 12 januari 2005 Släckt kalk är samma sak som kalciumhydroxid (man tillsätter precis så mycket vatten till kalksten så att den blir torr och förvandlas till fin pulver).Har sett det i järnhandel. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
zippo Postat 12 januari 2005 Dela Postat 12 januari 2005 kalciumhydroxid har man iaf kunnat köpa på apoteket, kolla där om det finns ! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petrol Postat 12 januari 2005 Dela Postat 12 januari 2005 De slutade att sälja kalciumhydroxid vintern 2003. suck..Finns endast för Leg tandläkare (?) Privatpersoner kan inte köpa det längre. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
vahagn Postat 12 januari 2005 Dela Postat 12 januari 2005 De slutade att sälja kalciumhydroxid vintern 2003. suck..Finns endast för Leg tandläkare (?) Privatpersoner kan inte köpa det längre. Där drar jag gränsen! Tänker inte läsa 5 år till på universitetet, bara för att kunna köpa kalciumhydroxid på apoteket.Fast nuförtiden kan man köpa examina på nätet... . Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Clownen Postat 12 januari 2005 Författare Dela Postat 12 januari 2005 Kan ju vara värt att jämföra priserna från apoteket, sen kan vi ju se om det finns några tandläkare här på forumet . Produkten som finns i järnhandeln kanske inte är gjord för mänsklig konsumtion och därför inte lämplig, men man kan ju alltid kolla.Läste att det även i USA var svårt att få tag på Kalcium hydroxid men att föreningar köpte in större volymer från grossister. Kanske kan vara en idé i Sverige också?Vad gäller bakpulver läser jag på burken att det ska vara 100% natriumkarbonat så det borde väl fungera, det är ju gjort för människor?Nu är jag inte insatt i hur mycket dessa produkter kostar i längden. Det kanske är obetydligt? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dykaren Postat 12 januari 2005 Dela Postat 12 januari 2005 175kr för 500g kalciumhydroxid av högsta kvalitet. Räcker i cirka 2,5 evigheter. Inga stora summor alltså... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petrol Postat 12 januari 2005 Dela Postat 12 januari 2005 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
vahagn Postat 12 januari 2005 Dela Postat 12 januari 2005 175kr för 500g kalciumhydroxid av högsta kvalitet. Räcker i cirka 2,5 evigheter. Inga stora summor alltså... Var köper man det nånstans? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dykaren Postat 12 januari 2005 Dela Postat 12 januari 2005 Det får jag inte säga här, men titta bland annonsörerna så hittar du det säkert. . Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Clownen Postat 12 januari 2005 Författare Dela Postat 12 januari 2005 175kr för 500g kalciumhydroxid av högsta kvalitet. Räcker i cirka 2,5 evigheter. Inga stora summor alltså... Jassådet var så obetydliga summor... Vad heter den produkt/märke du köper Dykaren? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
vahagn Postat 12 januari 2005 Dela Postat 12 januari 2005 Kunde nästan ana det, men var för snabbt med frågan...Trodde det här med icke-nämnade-policyn hade blåst bort, men OK. Fattar vinken . Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Peter Josefsson Postat 12 januari 2005 Dela Postat 12 januari 2005 För den som inte har bråttom så har Carmen Kalsiumhydroxid. Finns från 1-50 kg förpackning.Måpeter Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petrol Postat 12 januari 2005 Dela Postat 12 januari 2005 Skicka ett PM till Dykaren så kan han tala om det.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Peter Josefsson Postat 12 januari 2005 Dela Postat 12 januari 2005 Där var jag för snabb. Sorry. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Clownen Postat 12 januari 2005 Författare Dela Postat 12 januari 2005 Inga synpunkter på om vanligt bakpulver går att använda som KH buffer? Brukar folk här köra med kalcium hydroxid eller är det andra blandprodukter som används?Tack för alla snabba svar! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jaken Postat 12 januari 2005 Dela Postat 12 januari 2005 Inga synpunkter på om vanligt bakpulver går att använda som KH buffer? Varför chansa och riskera att få i en massa orena kemikalier.man får ju en jättestor burk på¨akvariebutiken för 200:-Varför riskera att döda djur för en massa pengar för att spara 50:-? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petrol Postat 12 januari 2005 Dela Postat 12 januari 2005 [Varför chansa och riskera att få i en massa orena kemikalier.man får ju en jättestor burk på¨akvariebutiken för 200:-Varför riskera att döda djur för en massa pengar för att spara 50:-? Men han frågar bara.. Han har aldrig sagt att han ska göra det.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Klubbsson Postat 12 januari 2005 Dela Postat 12 januari 2005 Läs marinakvariets handbok om balling metoden, där buffrar man med bikarbonat och målarsoda. Man kan även tillverka sin egen målarsoda genom att lägga bikarbonat i ugnen, 200grader 15 min. http://www.marinakvariet.com/index.php?option=com_wrapper&am p;Itemid=54 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Clownen Postat 12 januari 2005 Författare Dela Postat 12 januari 2005 "Varför chansa och riskera att få i en massa orena kemikalier.man får ju en jättestor burk på¨akvariebutiken för 200:-Varför riskera att döda djur för en massa pengar för att spara 50:-?"Nej självklart skulle jag inte riskera det, det var därför jag ställde frågan om det används eller inte. Eftersom det är gjort för mänsklig konsumtion och innehåller 100% natriumbikarbonat tyckte jag frågan var berättigad.Var även lite osäker på produktdefinitionen för KH höjande preparat i butikerna då det verkar finnas en hel del. Du vill inte dela med dig vad dittbakpulver heter .?Tack för länken Klubbsson! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Klubbsson Postat 12 januari 2005 Dela Postat 12 januari 2005 Det heter bara bikarbonat, fins att köpa i mataffären, akvariebutiken, eller så går du till bagaren, då får du ge ca 40kr för ett kg. Själv buffrar jag efter marinakvariets rekomendationer, bikarbonat +målarsoda och lite vanlig tripple buffer från tropic marine. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stefan l Postat 12 januari 2005 Dela Postat 12 januari 2005 En del Natriumkarbonat (även kallad målarsoda) + 5 delar Natriumvätekarbonat (bikarbonat) ger en utmärkt buffertKommersiella preparat är i huvudsak en blandning av dessa + ev lite NatriumboratStefan L Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
christian Postat 12 januari 2005 Dela Postat 12 januari 2005 Inga synpunkter på om vanligt bakpulver går att använda som KH buffer? Brukar folk här köra med kalcium hydroxid eller är det andra blandprodukter som används?Tack för alla snabba svar! Måste bara förtydliga. Bakpulver är inte samma sak som bikarbonat. Det innehåller bikarbonat men även en del annat för baket. Köp påsen som det står bikarbonat på. Jag skulle gissa att den bikarbonat som fins i KH preparat håller ungefär samma kvalitet som den för livsmedel. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.