Gå till innehåll

Saltvatten som bekämpningsmedel.


Genne

Rekommenderade inlägg

Har varit lite slö när jag byter vatten i mitt kar.

Jag byter 100 liter åt gången och när jag tappat ut vattnet har jag bara släppt det rakt ut genom fönstret (Är ju bara saltvatten).

Har insätt att inget växer där jag släppt ut vattnet, har nu börjat att hälla det mellan plattorna på min gång där det växer mycket gräs som är svårt att hålla borta (Plattorna är av Ölandssten).

Skall nu se om detta fungerar bra som ett biologiskt bekämpningsmedel.

Lämnar rapport om detta längre fram i tiden, vore skönt om det funkade då jag inte hittat något annat bra medel jag vill använda.

Provar man inte får man inte veta/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hällde ut min 70 literstunna med vatten som jag bytt en gg i veckan under en hel vinter direkt från altanen. Sambon blev väl inte jättelycklig när snön försvann och fick se hur gräsmattan såg ut. Dvs en helt död fläck på ca 2x1m mitt framför uteplatsen.

Kan förstå det, tur att jag är kompis med min hyresvärd för jag har ett par kvadratmeter utanför mitt rumsfönster som är dött.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte hur det är med ölandssten men betong och de flesta naturstensmaterial brukar det avrådas att salta på tex garageuppfarter mm. Salte förkortar livslängden och fräter på ytan.

Jag har inte tänkt att använda detpå uteplatsen där jag har betongplattor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är kloridjonen som dödar i stort sett all växtlighet. Det beror på att kloridjonen och nitratjonen på något sätt (storlek eller struktur) bedöms som samma ämnen av de flesta växter och de plockar upp klorid i tron att det är nitrat. Finns ett fåtal växter som är försedda med "körtlar" som kan utsöndra klorid och de används ofta för att göra försaltade jordar friska igen. Det är bland annat försaltningen som gör att torra områden som konstbevattnas blir helt sterila efter lång tid av konstbevattning. Den lilla mängd klorid som finns i vatnnet man bevattnar med anrikas i jorden och till slut slås växtligheten ut. Detta har framförts som den främsta orsaken att det bördiga Mesopotanien mellan Eufrat och Tigris idag är till stora delar ett ökenlandskap. Historiskt sett var det ett av de första områden som hade en väl utbyggd konstbevattning.

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
omkastning av bokstäver
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är kloridjonen som dödar i stort sett all växtlighet. Det beror på att kloridjonen och nitratjonen på något sätt (storlek eller struktur) bedöms som samma ämnen av de flesta växter och de plockar upp klorid i tron att det är nitrat. Finns ett fåtal växter som är försedda med "körtlar" som kan utsöndra klorid och de används ofta för att göra försaltade jordar friska igen. Det är bland annat försaltningen som gör att torra områden som konstbevattnas blir helt sterila efter lång tid av konstbevattning. Den lilla mängd klorid som finns i vatnnet man bevattnar med anrikas i jorden och till slut slås växtligheten ut. Detta har framförst som den främsta orsaken att det bördiga Mesopotanien mellan Eufrat och Tigris idag är till stora delar ett ökenlandskap. Historiskt sett var det ett av de första områden som hade en väl utbyggd konstbevattning.

MVH Lasse

Det bör alltså funka riktigt bra/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja om det skall funka så får det ju inte regna för mycket - då sköljs ju kloriderna bort. Dvs konstbevattning funkar i områden där det regnar regelbundet men å andra sidan så är ju behovet av konstbevattning inte så stort där förutom där du har specifika torr och regnperioder :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får väll säga att det är tösalt utspätt med vatten det är ju godkänt:smiley16:

Njaä, egentligen inte, det är ok för att smälta is men inte godkänt som bekämpningsmedel. Jämför med ättika, det finns ättika som är förpackad som och godkänd som bekämpningsmedel men exakt samma ättika som kan köpas i närmaste livsmedelsaffär är inte ok för att döda ogräs men däremot för att använda till livsmedel. Sen finns det många om och men i det här men grundprincipen är att det man använder med syfte att det skall vara ett bekämpningsmedel också skall vara godkänt som det. Undantag finns det mest för det som verkar mekaniskt, inga tillstånd för hackor och att kväva löss med såpa alltså.

Om man däremot häller ut saltvatten och tanken med det inte är att ta död på växter utan att bara bli av med vattnet och det att ogräset dör är en bieffekt så gör man ju inget fel när det gäller bekämpningsmedelsreglerna (men man kan bli ansvarig för annat, t ex om man förstör grannens brunn). Det gäller alltså att presentera saken på rätt sätt, inte som att titta vad bra att ogräset dör utan som att hoppsan, har ogräset dött här där jag hällt ut saltvatten?

Vad som utöver detta egentligen gäller om man säljer nåt slags djur och säger att det är bra på att utrota alger eller glasrosor är jag fullkomligt övertygad om att det inte är nån här som vill veta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...