Gå till innehåll

Hanna Phosphate meters


turboadde

Rekommenderade inlägg

Eftersom jag verkar va totalt färgblind och tycker jag får samma resultat varenda gång jag mäter med mitt rowa test (någonstans på dom 3 lägsta prickarna) Vet inte om phosphaten e helt nollad eller om de finns lite. Så jag funderar på köpa en digital mätare istället.

Dom ända jag vet om så är det Hanna mätarna men vilken är bäst av:

Hanna HI-93713

eller

Hanna HI-713

/Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 ppb = 1 part per billion (1 miljardel alltså på svenska) 1 ppm = 1 part per million (1 miljondel alltså) Detta innebär att om man vill konvertera 1 ppm till ppb så skall man multiplicera med 1000 = 1ppm = 1000 ppb och 1 ppb = 0,001 ppm.

1 ppm brukar vi slarvigt översätta som 1 mg/l - det är inte riktigt exakt men för våra behov som akvarister funkar det.

Sen till nästa - koncentrationen uttryckt som fosfatfosfor (PO4-P) eller fosfat (PO4). Där gäller att om man har koncentrationen i PO4-P (fosfatfosfor) så skall man multiplicera med ungefär 3,06 för att få koncentrationen i PO4 (fosfat). Och har man koncentrationen i PO4 så dividerar man med 3,06 för att få den i PO4-P.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det står ju samma nogrannhet men det känns som 1800kr borde göra nånting mer än bara designen.

Är det bättre att mäta med HI736 Phosphorus än HI713 Phosphate?

HI736 Phosphorus tycker jag är att föredra då den mäter samma sak dvs fosfat men som Lasse skriver så uttrycker den det som mängd fosfor istället för mängd fosfat vilket gör att man måste multiplicera resultatet med ~0,003 för att få resultatet i ppm fosfat.

Anledningen att jag föredrar den är att den har bättre noggrannhet och upplösning än HI713 Phosphate.

EDIT: jag har själv en HI736 och har inte lyckats få 0-resultat med något vattenprov, inte ens RO-vatten som visat 0,003-0,009 ppm fosfat. Har dock inte testat med RODI-vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

HI736 Phosphorus tycker jag är att föredra då den mäter samma sak dvs fosfat men som Lasse skriver så uttrycker den det som mängd fosfor istället för mängd fosfat vilket gör att man måste multiplicera resultatet med ~0,003 för att få resultatet i ppm fosfat.

Anledningen att jag föredrar den är att den har bättre noggrannhet och upplösning än HI713 Phosphate.

EDIT: jag har själv en HI736 och har inte lyckats få 0-resultat med något vattenprov, inte ens RO-vatten som visat 0,003-0,009 ppm fosfat. Har dock inte testat med RODI-vatten.

De är ju bra för 0 vill man ju inte ha :D. det lutar faktiskt åt en sådan nu, då ingen verkar veta någon skillnad på lilla och stora hannan. Verkar skumt att det inte ska vara någon skillnad när det skiljer bra mycket i pris på dom.

Någon som vet om det finns en gammal och en ny modell av hi736? Då det står nu att den klarar ±5% of reading ±10 ppb @ 25ºC och förut stog det ±10% of reading ±10 ppb @ 25ºC. Eller har dom bara kommit på att den är bättre än dom trodde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...