Gå till innehåll

Åskan


mikoto

Rekommenderade inlägg

Jag har bara en liten fundering här.

Åska, badass och livsfarligt på samma gång.

Hur gör ni här på forumet med karen när åskan kommer? Sliter ni ut väggutaget då eller kör ni på som vanligt? Spontant känner jag för att dra ut sladden, men en del här får väl säkert lite jobbiga problem med sumparna och ytavrinningen. Då det blir som ett strömavbrott.

Så hur gör ni egentligen? Vore intresant att veta. Det är ju ändå stora pengar i apparaterna som kan ryka och de stackars djuren i karet kan det ju fara riktiga illa åt i extremfall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nedgrävda ledningar så till och med den bärbara telefonen klara sig.

Om jag hade luftledning efter sista transformatorn skulle jag ha ett överspänningskydd på inkommande ledning. Det finns en typ man monterar på utsidan av huset men jag hittade inte den nu vid en snabb sökning.

Om huset står speciellt åskbenäget (telefonen eller ADSL pajar varje år)

skulle jag leta upp en elektriker som kan installera med tanke på åska (Det flesta har inte en aning) och be honom besiktiga huset. Det är inte bara elen utan även data, tele och vattenburen värme det gäller så det gäller att hitta en kunnig konsult.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med det vädersystem som vi har här, har vi åska mycket ofta, och jag skulle aldrig komma på tanken att dra ur någon sladd vare sig till tekniken like lite som till TV osv. Risken för ett nedslag måste man bedöma som mycket , mycket liten, t.o.m försumbar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då vi ofta har strömavbrott nere hos oss på vintern så skaffade jag en ups till varje kar. Till dessa är det kopplat cirkulationspump, retur o en värmare. Upsens backup är uppskattad till ca 18h med värmaren inkopplad, utan värmare cd 48h.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Direktträff finns det inget som klarar, för några år sen gick åskan ner i transformatorn här och det var mest bara sot kvar. Hela byn blev rensad på bärbara telefoner, faxar osv, det mesta av elektronik som var anslutet blev skrot. Såna där fenomen har dock blivit ovanligare sen kablarna blev nergrävda, när det var luftledningar så var det nåt som blev förstört varje sommar.

Det är alltså stor skillnad på hur kablarna ligger och man får lite ytterligare säkerhet om man installerar olika typer av skydd, bäst med ventilavledare på inkommande matning (som dock bör installeras av kompetenta så det inte ställer till elände), även skydd man pluggar in i uttagen hjälper något.

Det skall dock mycket till innan motorer som pumpar och liknande får stryk. Elektronik däremot är känsligt och ju mer sånt som kommer in, t ex för att styra de i sig rätt tåliga pumparna, ju större risk är det ju för problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...