Krillo Postat 8 maj 2011 Postat 8 maj 2011 Hej,Äntligen har en av mina mer skygga fripassagerare satt sig på ett ställe där jag kunde komma åt med kameran. Dock blev bilden kanske inte så bra men kanske tillräckligt för att man skall kunna göra en gissning. Han är kanske 1 cm bred. Citera
blackizzz Postat 8 maj 2011 Postat 8 maj 2011 Hårig eller inte? Små eller stora klor? All extra information hjälper oss hjälpa dig =D Citera
turboadde Postat 8 maj 2011 Postat 8 maj 2011 Jag gissar på Actaeodes tomentosus. även kallad terminator krabba ibland. Brukar inte va någon fara att ha kvar och brukar vara ganska vanliga. brun med röda ögon och kan ibland ha som vita ränder på ryggen. Citera
alexochingencarina Postat 8 maj 2011 Postat 8 maj 2011 Håller med! Min fick dock se porslinet efter att ha vält koraller natt efter natt=) Citera
turboadde Postat 8 maj 2011 Postat 8 maj 2011 Ja dom brukar böka runt en hel del och gröpa ur stenar hehe. Har man stort akvarium så märks det knappt. Men i lite mindre så kan de va störande. Citera
Krillo Postat 8 maj 2011 Författare Postat 8 maj 2011 Tack för svaren, nu har han försvunnit igen så en andra inspektion blir svår tillsvidare om han inte blir modigare.Såg en annan grej som jag nästan hoppade högt av. Nu när ljuset var släckt och jag gjorde inspektioner med ficklampan så fick jag se en lång snabel retirera in i en sten. Ca 2-3 cm lång och grå, alternativt lila. När ljuset föll på den så försvann den in i stenen, ungefär som en kalkmask men långsammare. Den förefall alltså förankrad i stenen. På 1.5 sekunder var den borta - den verkar våga sig ut om och om dock. Gissningar på det, bilder bli ju svårt såklart. Citera
Vandal Postat 8 maj 2011 Postat 8 maj 2011 http://se.reeflex.net/tiere/1643_Phascolosoma_cf.%20nigrescens.htm ?hade jag, såg ut som snablar eller tentakler som var ute och kände runt hålan... Citera
Krillo Postat 8 maj 2011 Författare Postat 8 maj 2011 Det kan ju stämma, är den revsäker? Hittar ingen vidare information Citera
nike83 Postat 9 maj 2011 Postat 9 maj 2011 jag hade en större sådan.den drog in en mussla + recordera i stenen.... numera åker alla sådana krabbor i toan.... https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=33006&highlight=krabba+drog Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.