Gå till innehåll

Egen brunn, fosfat i osmosvattentet


Fiffe

Rekommenderade inlägg

Har flyttat ut på landet och har således egen brunn.

Träffade en av mina nya grannar i helgen och han berättade att han också haft akvarium (sötvatten, diskusar), dock hade han fått stora problem med blå slemalger efter de stormar som varit (Gudrun, Per osv.) Han körde inte osmos dock. Till min förvåning upptäckte vi även slemalger i mitt saltkar när vi tittade vilket jag aldrig har haft innan. Litegrann bara, i skuggan på min gröna flaskväxande montipora, rosa i färgen.

Efter flytten har det fullkomligt exploderat med alger på stenarna närmast belysningen. Inte på rutorna direkt men gröna och röda makroalger av något slag, samt en ny grön sort som tittat fram. Vet inte om det triggats av själva flytten eller det nya vattnet, jag rörde upp en massa skit när jag rotade runt i sanden och höll på.

Karet har varit igång 5 veckor i nya huset och jag har inte gjort något vattenbyte ännu då jag inte tagit mig den tiden. Dock har jag fyllt på avdunstat vatten med osmosvatten från den egna brunnen.

Så igår tog jag mig tiden att mäta lite:

Fosfat akvarium: 0.02

Fosfat osmosvatten: 0.03

Fosfat kranvatten: 0.08

För att mäta fosfat använder jag mig av en Hanna checker, och följer Claes rekommendationer i en annan tråd. Vet dock inte om jag litar på den riktigt ändå. Det som oroar är att osmosvattnet ger utslag. Dags o byta anläggning kanske? Den har några år på nacken. För visst är det meningen att en osmosanläggning ska ta bort fosfat?

pH akvarium: 8.2

Nitrat akvarium: 0

Nitrat osmos: 0

Red Sea test

En knappkoloni håller på att lämna in men i övrigt verkar koraller och fisk må bra. Mina MG,KH,Ca värden är väääldigt låga dock så får bli täta vattenbyten framöver och lite buffring. Men jag vet inte om jag bör skaffa ny osmos först? Jag har en aquatic nature tror jag den hette med silikatfilter. Begagnad så den har gått ett tag. Den pyser lite i kopplingen mellan första och andra filtret så den drar nog lite luft där, lyckas inte få det tätt, vet inte hur mkt det påverkar..

Någon med erfarenheter av att ha egen brunn?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som om Osby är en rejäl jordbruksbygd... Kanske med sandjord?

Byt anläggningen eller låt osmosvattnet passera genom fosfatmedia (fast det är väl i princip samma sak som silikatfiltret?).

Ja. Grävde ner jordvärmeslang runt huset i somras och det är mkt sand. Gammal sjöbotten kanske.

Jag har även mkt brukad åkermark runt huset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klarar jag hålla nivåerna nere med kolkälla eller är detta inte tillräckligt snabbverkande? Planerar använda biopellets men vill inte riskera bakterieblomning eller annat olustigt vid t.ex. vattenbyten.

Känns som fosfatmedia kan bli dyrt i längden. Blir ju en del vattenbyten och top-off, och dessa media mättas väl relativt fort?

Det som också oroar med ang. kolkälla är att det väl behövs nitrat för att fosfaten ska brytas ner med denna metod? Den mäter 0.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad skall du ha för koraller? 0,02 mg/L i fosfat orsakar inga algexplosioner i sig och är ett mycket lågt värde även ute i naturen..

För att få lite rätsida på disk så vill jag göra en jämförelse med vad naturvårdsverket säger angående innehåll av fosfat i naturliga hav. Där klassar man vatten som har under 0,31 mikromol per liter fosfat-fosfor som mycket låg halt. Om du mäter 0,03 mg/l fosfat så är då fosfat-fosforn (PO4-P) lika med 95/31*0,03 mg/l (95 är fosfats relativa vikt och 31 är fosfors relativa vikt) -> ca 0,009789 mg/l fosfat-fosfor (PO4-P).

Då har vi två sorter, dels vårt mg/L dels naturvårdsverkets mikromol/l. Då skall vi jämföra. 1 mol fosfor är 31 gram fosfor, 1 millimol är 0,031 gram fosfor = 31 mg fosfor. 1 mikromol fosfor är 0,031 mg fosfor. Nu var Naturvårdsverkets klassning för mycket låg halt fosfat-fosfor PO4-P lika med ett fosforinnehål på mindre än 0,31 mikromol PO4-P/l -> 0,031*0,31= 0,00961 mg/l. Det vill säga 0,03 mg fosfat per liter är precis i gränsen till att det klassas som mycket låg halt om det varit ute i havet. Du mätte 0,02 mg/l i ditt akvarium vilket innebär att du har ca 0,007 mg PO4-P per liter. 1 mikromol/l PO4-P är 0,031 mg/l PO4-P. -> 0,23 mikromol/l PO4-P. alltså en mycket låg halt fosfat-fosfor jämfört med naturliga vatten.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad skall du ha för koraller? 0,02 mg/L i fosfat orsakar inga algexplosioner i sig och är ett mycket lågt värde även ute i naturen..

För att få lite rätsida på disk så vill jag göra en jämförelse med vad naturvårdsverket säger angående innehåll av fosfat i naturliga hav. Där klassar man vatten som har under 0,31 mikromol per liter fosfat-fosfor som mycket låg halt. Om du mäter 0,03 mg/l fosfat så är då fosfat-fosforn (PO4-P) lika med 95/31*0,03 mg/l (95 är fosfats relativa vikt och 31 är fosfors relativa vikt) -> ca 0,009789 mg/l fosfat-fosfor (PO4-P).

Då har vi två sorter, dels vårt mg/L dels naturvårdsverkets mikromol/l. Då skall vi jämföra. 1 mol fosfor är 31 gram fosfor, 1 millimol är 0,031 gram fosfor = 31 mg fosfor. 1 mikromol fosfor är 0,031 mg fosfor. Nu var Naturvårdsverkets klassning för mycket låg halt fosfat-fosfor PO4-P lika med ett fosforinnehål på mindre än 0,31 mikromol PO4-P/l -> 0,031*0,31= 0,00961 mg/l. Det vill säga 0,03 mg fosfat per liter är precis i gränsen till att det klassas som mycket låg halt om det varit ute i havet. Du mätte 0,02 mg/l i ditt akvarium vilket innebär att du har ca 0,007 mg PO4-P per liter. 1 mikromol/l PO4-P är 0,031 mg/l PO4-P. -> 0,23 mikromol/l PO4-P. alltså en mycket låg halt fosfat-fosfor jämfört med naturliga vatten.

MVH Lasse

I karet jag håller på att sätta upp har jag tänkt köra i huvudsak SPS. Planerar köra med endast biopellets, balling + spårämnen. Ingen zeovit. För närvarande lever mina djur i ett rsm130, vilket jag tagit proverna i.

Algerna kan kanske bero på flytten och all skit som rördes upp då - som nu blivit bundet i algerna? Har rivit bort det mesta av algerna nu, sugit upp slemalgerna och gjort vattenbyte. Än så länge ser allt bra ut förutom två knappkolonier, men de kanske repar sig när jag fått ordning på övriga vattenvärden igen.

Du menar alltså att 0.03 i fosfat från osmosen inte är något att oroa sig över? Vad jag förstått vill man ha omätbara halter i karet för att få sps att färga ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börja med att kolla osmosen. Om du gör ett kH- test på vatten direkt efter osmosen (före silikatfiltret alltså) skall indikatorn slå om på första droppen om osmosen är bra. Silikatremovern tar också fosfat om den inte är mättad.

Har ett Elos KH test, där provet ska gå från ljus blå till gul.

En droppe färgade inte vattnet alls, inte ens gult. Vanligtvis blir det blått efter första droppen så antar att det slog om direkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är benägen att hålla med Lasse om att fosfathalten i osmosvattnet inte är ett problem, i alla fall inte som påfyllningsvatten. Låt oss säga att du fyller på 2% osmosvatten per dag. Ökningen av fosfathalten i akvarievattnet blir då 0,0006 mg/l vilket knappast kan betraktas som mätbar och mer fosfat torde komma från den dagliga matningen.

Vid stora vattenbyten som t ex nyuppsättning av karet så blir halten mer signifikant - inte minst eftersom de flesta saltmixer också innehåller fosfat i liknande halter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du menar alltså att 0.03 i fosfat från osmosen inte är något att oroa sig över? Vad jag förstått vill man ha omätbara halter i karet för att få sps att färga ut.

0,03 mg/l är den fosfathalt som ofta uppges vara den naturliga på reven. Jag är inte hur säker denna uppgift är och om man menar löst ortofosfat i vattnet eller alla möjliga fosfatkonjugat som finns i vattnet. För här är haken - våra testkit mäter bara löst ortofosfat och inte alla de konjugat som finns. Därför kan man nästan anta att mäter man 0,03 mg/l i sitt akvarium så är den faktiska halten fosfat i form av fosfatkonjugat betydligt högre än så. Det tror jag dock inte är fallet i ditt osmosvatten - där lär det vara just 0,03 mg/l eftersom övriga molekyler vanligen är större och torde ha svårt att passera genom osmosmembranet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

0,03 mg/l är den fosfathalt som ofta uppges vara den naturliga på reven. Jag är inte hur säker denna uppgift är och om man menar löst ortofosfat i vattnet eller alla möjliga fosfatkonjugat som finns i vattnet. För här är haken - våra testkit mäter bara löst ortofosfat och inte alla de konjugat som finns. Därför kan man nästan anta att mäter man 0,03 mg/l i sitt akvarium så är den faktiska halten fosfat i form av fosfatkonjugat betydligt högre än så. Det tror jag dock inte är fallet i ditt osmosvatten - där lär det vara just 0,03 mg/l eftersom övriga molekyler vanligen är större och torde ha svårt att passera genom osmosmembranet.

Vad jag vet så är det löst ortofosfat som har den koncentrationen. Även proffsutrustningar som mäter fosfat mäter bara ortofosfat. Avser man något annat med sitt värde än ortofosfat så brukar det stå totalfosfor. Alla metoder som jag känner till att mäta totalfosfor går ut på att med syra och värme omvandla alla fosforföreningar till ortofosfat som sedan testkittet (eller labutrustningen mäter)

Det är också så att den koncentrationen inte är konstant över åren och på de ställen där du har uppdwelling så har du betydligt högre ortofosfatvärden. Dessa uppdwellingområden som finns på några olika ställen runt om i världen är kända som de mest produktiva områdena för fisk som existerar. Exempelvis utanför Chile och utanför sydvästafrika.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...