Gå till innehåll

Hur jag odlar mina copepods


Maglofster

Rekommenderade inlägg

Det är flera som hört av sig via PM och frågat lite om odling av copepods eftersom jag nämnt det i en tråd om mitt ena akvarium.

Så jag tänkte att jag skulle skriva lite kort om hur jag gör. Man skall inte se de som den ultimata guiden, det går nog att få ännu bättre snurr på det hela. Men jag är sådan som helst gör saker så enkelt som möjligt, så man slipper tröttna. Detta funkar för mig och det är jag nöjd med.

Vad för copepods odlar jag?

Jag odlar Tigriopus californicus och kommer snart även odla Tigriopus japonicus. Båda dessa lever ett liv i klippzonen/strandzonen med starkt varierande temperaturer och förutsättningar (exempelvis att bli fast i en tidvattenpöl i stekande sol). De klarar stora skillnader i temperaturer och salthalt.

Varför odlar jag pods?

Det hela började med att jag skaffade en Mandarin. Jag har försökt få den att ta icke levande mat, men det går bara inte. som tur är finns det en hel del mat i stenen som den pickar i sig. Men jag skulle vilja ha flera Mandariner (jag vet om det där med rivalitet mellan individer av samma kön) eftersom jag vill hålla ett par och då är jag orolig att det inte räcker med det som naturligt finns i stenen. Dessutom har jag en burk till som i princip enbart har Revkeramik och i den burken vill jag ympa in så mycket som möjligt av levande. Till sist kan man väl också säga att jag gillar att pyssla om små kulter med levande. Så det är ett skäl nog så gott. :) Ett sista skäl är att se min Mandarins reaktion på nyisläppta lätta podoffer, jädrar vad han simmar runt och smörjer kråset! :)

Hur odlar jag pods?

Jag har två 5-litersburkar som jag odlar på. En gång per vecka häller jag en burk i ett av mina akvarium och delar sedan den kvarvarande kulturen på de två burkarna och fyller upp resten av burkarna med nytt saltvatten. Jag kör en salthalt på 1.025 precis som i mina akvarier. När burk blir för skitig av mat etc så silar jag av alla pods genom en artemiasil, tvättar ur burken och fyller på med vatten direkt från ett av akvarierna. Sist sänker jag ner silen och podsen simmar ir i burken igen. Fortplantningen går fort. Varje vecka har jag ett myller av pods i båda burkarna innan jag häller ner den ena i sumpen. För att hålla vattnet i rörelse så har jag en luftpump som släpper nån bubbla per sekund i burkarna.

Matning?

Jag matar med död Phyto, Selco s.parkle samt s.presso och Reef pearls. Av dessa är det helt klart att Selco ger bäst kick. Attans vad det växer. På sista tiden har jag även påbörjat ett experiement med levade Phyto, nannochloropsis. Jag vet ännu inte hur bra det fungerar, men jag återkommer i frågan. Jag har även börjat på att prova att hälla i lite nannochloropsis direkt i mina akvarium och få lov att återkomma även om detta.

Vad tycker min sambo?

Hela min odling får plats ovanpå vår torktumlare i tvättstugan. Det suckas en del och höjs en del menande ögonbryn. Men eftersom det inte låter eller luktar så får jag hållas.. :)

post-5179-1446892205208_thumb.jpg

Burkarna

post-5179-14468922051798_thumb.jpg

En precis nydelad kultur. D.v.s inte så mycket myller, men vänta en vecka.. :)

post-5179-14468922051568_thumb.jpg

För att enkelt dela slang och kontrollera bubblor.

post-5179-14468922051351_thumb.jpg

Phytoodling

Ändrat av Maglofster
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grymt! -Tummen upp Vart fick du tag på startkulturen och vart köper du maten?

Har du funderat på att odla artemia eller mysis? Jag hade levande mysis i nästan ett år i mitt första akvarium. Vet inte varför de försvann men jag går i tankar på att börja odla. Frågan är om min sambo skulle tillåta det i vår lilla tvåa -diskussion-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Odla mysis går det ??

spännande har du någon info

Det går, men det ska tydligen vara svårt. Jag sitter på en hel del länkar men har inte hunnit gå igenom dem ännu. Här är två:

Raising Mysid Shrimp as Home Aquarium Food

Mysidopsis bahia

Annars vet jag att NiXoN här på SVG har gjort ett mera lyckat försök.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=16072&highlight=levande+mysis

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är det skillnad på Mysis och Mysid? Man verkar blanda dem i forum ganska mycket. (folk som frågar om hur man odlar mysis och får en länk till att odla mysid oftast).

Är det ens skillnad?

Min uppfattning är att det är två olika förkortningar av Mysidopsis. Jag kan ha fel.

Nu återgår vi till ämnet tycker jag (får starta en ny mysis odlingstråd sen). Du får gärna fortsätta att uppdatera tråden Magnus när du har utvärderat den nya maten!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan ju notera såhär i efterhand att det fanns lite olika för o nackdelar med de hela.

-Bra foder för såna som inte vill komma igång o äta.

-Tåliga och enkla att hålla vid liv.

-Låg produktivitet, tigerpodsen gav klart mer utdelning.

-Massa kladd, låg belöningsnivå.

Lycka till med odlingen det är riktigt kul (ett tag;))

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan ju notera såhär i efterhand att det fanns lite olika för o nackdelar med de hela.

-Bra foder för såna som inte vill komma igång o äta.

-Tåliga och enkla att hålla vid liv.

-Låg produktivitet, tigerpodsen gav klart mer utdelning.

-Massa kladd, låg belöningsnivå.

Lycka till med odlingen det är riktigt kul (ett tag;))

//NiXoN

Med Mysis menar du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lyxigt stora hem dom hade fått. :)

Mina bor och frodas i småburkar än.

Absolut bäst tillväxt har jag fått i den vänstra burken. Provade det blåa haquoss-saltet, så jag tog 1 liten podd och stoppade i den.

Nästan dubbel tillväxt mot dom andra som startades en vecka senare med en delad kultur.Inga alger eller annat skräp i den heller.

Vet såklart inte om det beror på att det var nyblandat vatten eller specifikt det blåa. Får ta och göra ett test till med Red sea saltet jag har hemma.

Ser du några skillnader i tillväxt med större behållare eller luftgenomströmmning?

post-4797-14468922082987_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ Magnus - mycket bra intiativ att sprida dessa kunskaper.

Eftersom jag sysslat lite med odling av olika små organismer i andra tillämpningar än akvarium så har jag en del erfarenheter att förmedla. Luftning ger vad jag vet en bättre tillväxt just pga av en högre syrehalt. Oftast när man skall försöka optimera tillväxten (läs produktionen) så matar man bra och det är svårt att hålla en bra och jämn syrenivå på grund av all bakteriell nedbrytning. Luftningen ger också ett bättre gasombyte i vattnet rent allmänt. Problemet med luftning är just luftbubblorna. Det har visat sig att små luftbubblor just lägger sig mellan kropp och skal på de organismer man skall försöka odla. Därför är det ofta kutym att man inte har "syrestenar" och dylikt i odlingskar. Man låter helt enkelt luften bara bubbla ut från en slang så man får stora bubblor. Problemet med detta är att gasutbytet blir mindre. Detta leder i sin tur till höga nivåer av både koldioxid men framförallt av dödande ammoniak (vid pH över 7 - 7,2)

Att köra med alger och "pods" i samma kultur löser en del av både övrigt gasutbyte och syresättning men kräver då 24 timmars belysning så man har konsumtion av kväve (läs ammonium) och koldioxid samt produktion av syrgas dygnet runt. Jag har själv aldrig provat med matning i en sådan kultur men det vore en sak jag idag skulle prova om jag satte igån igen.

Om man inte bara skall mata upp näringsfattiga djur så är de två preparat som de båda selcoprodukterna Magnus nämner absolut nörvändiga. Där är Selco<SUP>®</SUP> S.parkle en ny produkt (fanns inte när jag höll på) som jag inte provat men den är avsedd för kontinuerlig matning som ersättning för levande alger. Jag använde en anna produkt som hette Culture Selco<SUP>®</SUP> som nu kommit i en ny variant Culture Selco<SUP>®</SUP> plus. Den var outstanding exempelvis för att driva upp daphnia magna (sötvatten) och olika varianter av rotifiersläktet Brachionus (saltvatten). Dessa produkter ger en bra tillväxt och dessutom en förhöjning av olika Omega 3 syror som är oerhört viktiga i marina näringskedjor. Dessa Omega 3 syror typ DHA och EPA är svåra att ersätta från annat än djur som ätit marina alger. Omega 3 sägs numera finnas överallt men det är viktigt att veta att den typ av Omega 3 som marina larver och vuxna djur av olika arter behöver måste i de flesta fall processas till fettsyror typ DHA ch EPA via något djur lägre ner i näringskedjan, allternativt tas ut från fettet hos feta marina fiskar. Det går alltså inte att droppa linolja i akvariet :)

Selco<SUP>®</SUP> S.presso är en berikare för artemia och rotifer, dvs en lösning där man låter djuren gå i en tid före fodringen för att foderdjuren skal optimera sitt innehål av olika viktiga ämnen, framförallt DHA/EPA men även andra.

Firman (INVE - tidigare Artemia System) som tillverkar dessa produkter jobbar mot fiskodlingsindustrin och det har historiskt varit svårt att få tag på dessa produkter på hobbynivå. Det är ju därför glädjande att åtminstone en handlare (BioTed marine) tagit upp två av denna firmas produkter så de finns tillgängliga för hobbyfolk. Här kan ni läsa mer om de produkter som finns för fisk- och skaldjursodlingsindustrin, varav många lätt kan användas inom vår hobby. Problemet med dom är att de ofta har en begränsad hållbarhet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för inlägget Lasse! Känns som det börjar bli lite bra samlad info om poddar i denna tråd. :)

Kan för övrigt meddela att jag fick mina Tigriopus japonicus igår från Englandsbaserade Reef Scientific. Dom är kraftigt orange / röda. Har dragit igång en burk med dessa och hoppas kunna dela till helgen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag har inte kört med någon extra belysning, men då står burkarna och får passivt ljus från ett fönster.

Kan meddela att jag inte sett någon förbättring av produktiviteten med levande phyto. Så jag kommer nog fortsätta med enbart död mat. dock har jag fortsatt med phytokulturen och häller direkt i mina burkar några ggr i veckan för att se om det kan påverka positivt på något vis.

Har även fått lite frågor om jag vill sälja pods, men det gör jag inte. Jag GER gärna bort poddar, så dom som har varit förbi med egen burk har fått små startkulturer. Jag har även fått några förfrågningar om att skicka med post, detta gör jag i mån av tid och om jag har något bra att skicka i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Har märkt en kraftig försämring av produktiviteten i min odling under dom varma månaderna nu under sommaren. Hoppas dock få lite snurr på det hela igen nu när det börjar bli kallare. Har fått många förfrågningar om att sälja pods, men nej ingen försäljning, däremot ger jag gärna bort en startkultur till dom som vill ha (har dock svårt att skicka). Just nu har jag haft svårt att hinna få fram poddar till alla men hoppas som sagt får igång lite bättre drag nu när det blivit kallare igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Oj, denna tråden hade jag missat helt, härligt med odling av levande föda, hade en odling för 2 år sen och är sugen på att starta igen, både att odlandet är intressant i sig själv, och för födan, skönt att höra att det går bra utan levande phyto, för det upplevde jag som jobbigare än podsen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Ska starta min fösta odling .. ( kom från England i dag)

Hur mycket matar du med S.presso och hur blandar du detta ?

Mina artemia ska få samma mat tänkte jag.

Har även inhandlat Phytoplankton Mix Special från samma ställe detta skulle fungera som mat om jag fattade det hela rätt.

kenny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...