snickarn Postat 16 maj 2011 Dela Postat 16 maj 2011 sitter och ska beställa dioder nu till min nya ramp karet som ska belysas är en kub på 65x65 vilka linser borde jag köpa40 60 eller 80 graders linser någon som har åsikter eller synpunkter? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
snickarn Postat 16 maj 2011 Författare Dela Postat 16 maj 2011 tryckte på köpknappen med en blandning av 60 0ch 80 graders linser blir till att lödda lite snart Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 16 maj 2011 Dela Postat 16 maj 2011 Härligt ! Om jag mins rätt så är det 120 grader på LEDsen från början..Så du har nog gjort ett bra val..Mvh manneSent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
NiXoN Postat 16 maj 2011 Dela Postat 16 maj 2011 Det beror ju på hur högt du vill hänga rampen/hur hög burken är, snävare linser= dioder högre upp...Jag vet inte om jag hade gått på 80, har såna som jag skall prova till mitt fraggkar då behövs mer spridning.Men med tanke på hur mycket watt de blir på ditt bygge så är det nog lugnt hursomhelst;)//NiXoN Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
snickarn Postat 16 maj 2011 Författare Dela Postat 16 maj 2011 ja jag tror att en blandning av linser borde ge ett bra resultat .nu så här efteråt så skulle jag tagit några 40 graders för framkanten av rampen för att riktigt trycka ner ljuset till botten men men det går ju att få in fler dioder senare.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
NiXoN Postat 16 maj 2011 Dela Postat 16 maj 2011 Tror inte du behöver fler dioder, det är bara att byta linser om du behöver få mer effekt på en viss yta/djup.Jag har snävare dioder mot rutan precis som du tänkt dig och bredare mot mitten av karet.Skall bli kul o se ditt bygge, det är bara något mindre än det jag räknat mig behöva till mitt 500 liters...//NiXoN Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
kimett Postat 16 maj 2011 Dela Postat 16 maj 2011 utan linser vll jag minnas Crees 3W har 125/135 grader däremot är ju mest fokuserat neråt fortfarande, samma gällande med linser. Blir en kraftigare belyst punkt som är snävare än sagd vinkel. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
snickarn Postat 18 maj 2011 Författare Dela Postat 18 maj 2011 små steg i rätt riktning har skissat lite på en sarg till karet och wireupphängning till rampen så att den lätt går att höja vid matning vattenbyte osvannars blir det till att såga sönder den och göra en vikbar ramp alt två ramper Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
snickarn Postat 26 maj 2011 Författare Dela Postat 26 maj 2011 blir till att köpa lödkolv imorgon finns kanske en med manual. har inte löddat något sedan tekniktimmen i grundskolan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 26 maj 2011 Dela Postat 26 maj 2011 blir till att köpa lödkolv imorgon finns kanske en med manual. har inte löddat något sedan tekniktimmen i grundskolanTa en där du kan styra vilken värme kolven har.. Ett "het" tips.Mvh manneSent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
snickarn Postat 26 maj 2011 Författare Dela Postat 26 maj 2011 varmt tack för tipset det låter ju vettigt , får bli en morgon promenad till claes olsson Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
JFerm Postat 26 maj 2011 Dela Postat 26 maj 2011 Ta och "torröva" lite först med lödkolven om det var länge sedan sist, vore trist att bränna sönder chipsen... Börja med att kapa till kablarna till rätt längd och skala sedan av c:a 5-6mm, värm kopparen och "förtenna" kardelerna så är du snart igång Lödrök doftar härligt, hosthost eller kanske inte men ändå Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
snickarn Postat 26 maj 2011 Författare Dela Postat 26 maj 2011 ja tanken var att jag redan nu skulle ha testat och kommit igång men allt har sin tid har lite eldragning på nya lilla båten belysning ekolod gps elmotor så jag kommer att öva på den först Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 26 maj 2011 Dela Postat 26 maj 2011 Använd något så föråldrat som flushmedel för lödning. Då kommer det att flyta ut väldigt bra. Classe har en bra produkt där.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 27 maj 2011 Dela Postat 27 maj 2011 Använd något så föråldrat som flushmedel för lödning. Då kommer det att flyta ut väldigt bra. Classe har en bra produkt där.MVH LasseAlternativet där är väl att ha flussmedel i löd tennet direkt , men erkänner att det är inte jättelätt o löda på chipen som är limmade mot flänsen..Mvh manneSent from my iPad 2 using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
NiXoN Postat 27 maj 2011 Dela Postat 27 maj 2011 Att förtenna dioderna är ett riktigt bra tipps, när dom väl sitter på plats så är det betydligt svårare att lyckas.En liten bordsfläkt brukar vara bra o ha stående en bit borta så man slipper dom värsta ångorna...//NiXoN Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 27 maj 2011 Dela Postat 27 maj 2011 Alternativet där är väl att ha flussmedel i löd tennet direkt , men erkänner att det är inte jättelätt o löda på chipen som är limmade mot flänsen..Mvh manneSent from my iPad 2 using TapatalkAldrig tyckt att det fungerar bra med "inbyggt" flushmedel. Jag lovar dig det är skillnad om man använder Classes vita gegg eller inte på hur det flyter ut. Jag förtennar alltid anslutningståten först.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mikoto Postat 27 maj 2011 Dela Postat 27 maj 2011 Ni andra som lödit, hur har ni gjort lite. När jag lödde dioderna fick jag vrida på värmen redigt, det var inte jättelätt att löda dit trådarna tyckte jag. Jag har en del lödvana men jag tror jag blivit skadad av att jag mest löder ytmonterat och kretskort :-) Kände svetten rinna när jag bara fick vrida på värmen mer och mer från det jag brukar köra på.Hur mycket tål dioderna när man löder på de? För de blir ju redigt varma om man ska smälta tennet och då en bra lödning. Mina klara sig allihopa men det kändes ju lite otäckt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jonas Am Postat 27 maj 2011 Dela Postat 27 maj 2011 Det står i databladet för dioderna. Har för mig att det är 260 grader i 10 sekunder, eller om det var för maskinlödning. Kommer inte riktigt ihåg. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
snickarn Postat 27 maj 2011 Författare Dela Postat 27 maj 2011 borde man spraya på någon typ av kylspray efter lödningen för att förhindra ev överhettning eller skulle det skada dioden / löddningen Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jonas Am Postat 27 maj 2011 Dela Postat 27 maj 2011 Nej, är det för varmt så är skadan redan skedd.Det man kan göra är att lägga en tång eller liknande nära dioden för att avleda värmen när du löder, dock får du kanske värma längre, och då är du nästan tillbaka till ruta ett.Använda flussmedel är det bästa, beroende på vilken kvalitet av tenn man använder så behövs det ibland. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
maxium Postat 27 maj 2011 Dela Postat 27 maj 2011 Flussa och förtenna diodernas löddpunkterna.Det verkar som det är mycket bly(hög temp) i löddpunkterna.. Lättare att spä ut dem lite med annan tenn. Så behövs inte så hög temp när man fäster kablarna..Det är vad jag gjorde och det funkade fint... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mikoto Postat 27 maj 2011 Dela Postat 27 maj 2011 Du menar väl lite bly? För bly smälter ju vid en lägre temperatur än tenn så blyfritt tenn kräver mer värme.Nu för tiden är det väl inte tillåtet med blyblandat tenn ens. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 27 maj 2011 Dela Postat 27 maj 2011 På rapidled är chipen redan förtennade så lite fluss för att få bort ytan sen är det bara tuta o köra..Går ganska snabbt bara man förtennat kablarna så allt bara är till att lödda, nu har jag bara kört två strängar men tycker snarare allt förmecket är betydligt drygare än själva löddningn.Mvh manneSent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
maxium Postat 27 maj 2011 Dela Postat 27 maj 2011 (ändrat) Du menar väl lite bly? För bly smälter ju vid en lägre temperatur än tenn så blyfritt tenn kräver mer värme.Nu för tiden är det väl inte tillåtet med blyblandat tenn ens.Nu vet inte vilken skola du gick. Men när jag var där så var smält punkten för bly högre än tenn.."Rent tenn har smältpunkten 232 °C och rent bly 320 °C.)"Och sen kan de visst var bly i tenn nu för tiden.http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6dning Ändrat 27 maj 2011 av maxium wiki länk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.