Gå till innehåll

Mickes kub! Projekt/planering!


Majki01

Rekommenderade inlägg

Har varit på jakt ett tag nu efter en kub! Och det slutade med att den fick bli beställd:) Så idag har jag lämnat måtten! 65*65*65 alltså cirka 270 liter! Borrad i något av hörnen!

Har läst häromkring på forumet att 3 hål rek! Så det blev så!

Detta karet ska satsas på SPS !

Det blir LED belysning 160w maxspect!

Så nu till det roliga! Påbörjan av möbel!

Möblen kommer bestå av 2 våningar! Den idén fick jag från någon tråd här på guiden!

70*70 kommer den vara höjd inte riktigt bestämt än! Men lagom höjd till att synas bakom soffan! Runt 100cm

Understa våningen kommer bestå av osmostank.

Andra våningen kommer sumpen stå på!

Jag kan tycka att det borde va bra nog med 45*45 reglar till detta bygge eller vad tros? man kan ju räkna med att möblen kommer bära totalt cirka 400kg.

Mina planer är att köra slimline på hörnan där rören kommer gå samt 2 av dom totala 4a sidorna av akvariet!.

Troligtvis så kommer akvariet inte innehålla någon LS överhuvudtaget!

Den kommer få husera i sumpen!

Då jag fastnat för en otroligt snygg färdigbyggd rev pelare!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör på aqua medic turboflootor blue 1000 till en början! Sen när jag är klar och karet är igång jag ska uppgradera all teknik då blir det en BM nac6a 50 hög så där är lite spelrum;) men jag funderar faktiskt på att kunna dra ut mittersta hyllplanet..

Det är också en Idé jag fått från någon tråd här på forumet!

Så jag börjar med att bygga ihop hela "ramen" sen tar jag resten rätt lungt! så att det blir rätt o bra från början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jupps pratat en del med Cheva "Denny" om just Balling! Ska ta mig ut till han en dag inom snart framtid också:)

Tänk på att göra plats för dunkar och doserpump i kabinettet. Lätt att glömma, tar rätt mycket plats. Eller du ska ha det bredvid?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

aa det är där jag sitter lite i planerna nu hur jag ska lösa detta!.

Som det ser ut nu! Så bygger jag en lite lägre möbel till min 30 liters kub också och har dom bredvid varandra! Iomed att jag inte har någon teknik till 30 liters karet så kan jag använda den möblen till att ha saker till det stora också! Antingen om jag kör balling dunkarna i den eller osmosen och dra det in i den stora möblen till sumpen :)

Inte riktigt klar i dom tankarna än:P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mickius

Varför inte göra möbeln lite större och få ut karet lite ifrån väggen? Sen sätter du plank mellan karet och väggen för att få allt att flyta ihop och kanske kunna få in allt i skåpet

Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mest för att jag vill att karet ska slicka väggarna! Alltså så det sjunker in i hörnan i tvrummet! inga mellan rum bak o fram! hade det varit fallet då hade jag struntat i att borra det och kört med överriningsboxen istället!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blivit helt förälskad i kuber! Så idag hämtade jag ett juwel lido som ska borras och husera i sovrummet! :) Det stora karet kommer jag ha i tv rummet! Snacka om att denna hobbyn är farlig!! Men en sak har jag i alla fall bestämt mig för ! Att dessa karen SKA vara som dom blir och få gå in sig så jag kan få vackra rev:)

Vad tror ni? maxspect 110w måste va bra nog över denna lille kuben på 110 liter va?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inne på spåret på att INTE ha någon sten alls i karet!"kanske någon enstaka som får husera gömställe"

Tar 20 kg sten och slänger ner i sumpen bara!

Och i karet kör jag med en revkeramik bakgrund bara! Hur fungerar det ska jag köra karet med sötvatten någon vecka när jag slängt i en sådan bakgrund eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Kommit en bit på planeringen i alla fall! skissat o skissat!

Detta med balling dunkar osv!!

Det blir INTE en möble som är exakta mått till akvarie kanten!

Snarare en möbel som är 70 DJUP samma djup som akvariet.

Men istället för att vara 70 bred kommer möblen vara cirka 130-140 bred.

Där i kommer jag ha en sump på 200liter 100*40*40.. Och räknar kallt med att balling produkterna får plats där bredvid annars får mölen bli ännu bredare..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Lång historia blir kort!,, Mycket som hänt här hemma för mycket. Sonen fick opereras i onsdes.. så all fokus är någon annan stans! och pengarna behövs till annat!

Behåller dock karet och resterande av tillbehören,, men säljer armaturen samt tillbehören jag hade till 200 liters karet.

Så blir det ny LED när jag kan starta karet efter sommaren eller något!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går framåt, blev mycket på en gång och snabbt gick det. Men nu går det framåt i alla fall,. Så ja man måste ju prioritera familjen .

Måste dock se om jag får en lucka någon dag och ta mig till cheva och hämta hem kuben så den finns här tills tiden är kommen i alla fall,

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...