Gå till innehåll

Akvariebyte,råd?


aerie

Rekommenderade inlägg

Hej!

Det är så att flickvännen flyttar till Lund,förhoppningsvis nu på söndag och då funderar jag på att vara så åpen så jag uttnyttjar det faktumet att kärran är tom på tillbakavägen och köper ett nytt akvarium. Grejen är den att jag är lite i valet och kvalet,det kommer bli runt 500L om jag byter men frågan är om jag ska välja ett 500L(200x50x50) eller ett 540L(150x60x60)?

Karet kommer vara till för SPS,gorgonia och kirurger främst. Utrustningsmässigt så har jag 2 st 250W armaturer samt en specialbyggd 2x54W T5 som passar perfekt på mitt 325L(också 50djupt så den går ju att lägga direkt på 500L karet men den täcker ju bara lite mer än halva karet i längd). Cirkulationsmässigt så hade jag tänkt hålla mig till en 12.000L/h streamer men den kanske inte räcker till ett 2m långt kar? Isåfall kan jag ju behålla en av mina 6000L/h streamers jag har nu.

Usch,jag vet inte och det blir ett så snabbt beslut känns det som,någon som har några råd att ge? Vilket kar skulle ni välja?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm, svårt beslut. Det finns ju nakdelar & fördelar med båda.

Ett långt men inte så högt akvarium är ju bra med tanke på

ljuset. Cirkulationen kan bli lite strulig, men det fixar du säkert.

Men tyvärr så är 50 cm djup inte så lätt att inreda... Där är ju

540l karet bättre. Trots detta svåra beslut skulle jag personligen

valt karet som är 200x50x50... Det går att få ett sånt akvarium

väldigt snyggt om man lägger ner lite tid på det... smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med de föregående inläggen! Jag svär (tyst för mig själv smiley2.gif. ) varje gång jag tappar magnetskrapen i mitt 65cm höga kar eftersom man blir blöt på ett eller annat sätt då man ska ta upp den, men tycker att 50cm är lite för kort.

Tycker inte att 50cm på längden är lika viktigt som 10cm i djup och bred, vilket ger klart större svängrum för olika val av dekoration inuti karet.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade tagit 540 för jag har bara flytande algskrapor.smiley2.gifDu får en mycket bättre spridning på cirkulationen i ett högre kar. Jag var hos dykaren igå och såg en 20000 liters Turbelle i hans 540. Det var inte mer maxström än var jag har i mitt 250 med två 1400 liters som är 35 högt. Men jag har många punkter med dålig genomströmning. Det hade inte han.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett 600L hade varit najs,helt klart men även de är minst dubbelt så dyra som dessa kar. Kommer nog bli ett 540L,kräver minst ombyggnad,slipper byta T5 armaturen och 2st 250W MH kommer nog räcka till när det bara är 150 långt. Dessutom så var det karet väldigt välskött tydligen och iaf bara 5 år gammalt och de hade ingen brådska att bli av med det. Sen så får väl fiskarna klara sig utan längre raksträckorsmiley19.gifSka bli skönt att inte behöva stressa igång karet...kanske ska jag äntligen skaffa mig en ytavrinning?

Stig-Det är ju Hans gamla streamer jag köpt,tyckte den skulle bli bra till mitt 325L men då hade jag inte räknat med att byta karsmiley37.gifFår väl kanske behålla en streamer iaf...men jag har inte lika mkt sten som han så mitt blir ju lite mer lättcirkulerat...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu står det ett fint begagnat 540L ute i trapphuset och väntar på att jag ska bli av med bakfyllan(jag är inte alkholist,jag har bara blivit vald till sexmästare för sexmästeriet här nästa år så det är lite firande nusmiley37.gif).

Tyckte inte det kändes så mkt större än det gamla förränsjag börjadefundera påhur jag ska placera detsom äri det gamla karet nu och inser att det är som att kasta in i trumpinne i en vulkan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...