Gå till innehåll

ATS - Algae turf scrubber - en DIY introduktion


Maglofster

Rekommenderade inlägg

  • Svar 184
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Antar det är sånna man ska ha.

http://www.hobbyteket.se/broderiplast-plastic-canvas/broderiplast-plastic-canvas/97

fins många balla färger att välja på. Ha ha.

Ska gå o kika lite på stan nån dag i veckan.

En grej till. Är det viktigt att väven hänger i luften? Dvs inte helt nersänkt i vattnet? Bör väll funka ändå men kanske inte ger bästa effekt...

Ändrat av campokatt
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min ATS tillväxt på sistone har varit något otillfredställande... Det växer ganska dåligt på den och har gjort så länge nu, visst det är tillväxt men den är klen.

Då har jag ändå gjort en del stora förändringar på sistone, jag bytt lampa(stor skillnad), bytt syresten(absurd skillnad!) och isolerat ATSens utrymme mycket bättre ljusmässigt. Sedan har jag ju faktiskt tre fiskar nu igen och de får mat regelbundet. Men det har inte varit någon skillnad på ATSens tillväxt.

Ljusisoleringen var bara bra dock, det gjorde ett lyft för hela karet för slemmiga bruna alger som verkar ha åkt snålskuts på 24 timmars ljus pga läckaget från min ATS har fått sig en redig törn. Dock har alla mina macroalger tagit ordentlig fart. Jag tror att jag egentligen borde rensa ut alla macroalgerna och skrubba loss så mycket trådalger det bara går för att ge ATSen en ordentlig chans till att återhämta sig. Men det orkar jag inte så den får gå en månad till eller vad det blir tills jag avvecklar detta karet.

Mitt nya kars ATS har fått sig en törn då jag inte kan planera och hörnet där ATSen skulle vara står dikt an mot två väggar vilket omöjliggör placeringen av lampor :-)

Men skam den som ger sig! Jag har tänkt om, jag ska testa en undervattens ATS igen och den ska vara belyst från båda hållen, jag tror jag har en finurlig lösning. Jag ska skissa lite... Den borde bli bättre designad än den undervattens ATS jag arbetat på innan faktiskt.

Jag ska arbeta lite med något lägre flöde med på syrestenen och se om det ger negativ effekt, för just nu låter min luftpump lite för mycket. Den förra igensatta stenen hade den trevliga bieffekten att den ströp luftpumpen något och tog den till en ohörbar nivå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så, nu har jag ritat lite hur jag tänkt mig. ATSen blir i ett separat akvarie istället av ganska tunn modell som ATSen placeras rakt i, akvariet får en ljuskälla på var långsida. Den matas med en separat pump och får en ytavrinning för konstant vattennivå. Jag har en eheim pump på 600 liter i timmen som är ganska tyst, den tänkte jag testa med, annars får jag ta min högljudda mini Tunze på 300 liter i timmen. Den kommer nog inte höras genom min nya bänk.

Ska bara lösa hur jag får en tyst ytavrinning, en lång rutschbana är kanske det tystaste. Dränering med rör är lättare men brukar låta mer också.

post-5646-14468927339698_thumb.png

Ska bara hitta lite glas då till detta och designa klart glasets konstruktion. Sedan ska jag se om jag kan hitta någon tid och ork här i gömmorna...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Nu fungerar min ATS igen har lyckats bli av med min gröna cyano nu växer det rätt alger .. super att det växer så bra. har även justerat buntbanden så dom inte sitter för hårt runt röret, det strypt vattnet man ser tydligt var, fin rand.

Jag skrapar inte helt rent lämnar lite i kanterna för snabbare på växning.

post-5953-14468927617302_thumb.jpg

post-5953-14468927616316_thumb.jpg

post-5953-14468927616663_thumb.jpg

post-5953-14468927616979_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väldigt fina resultat! Ser riktigt bra ut.

Min ATS har tagit lite fart igen men går fortfarande på sparlåga. Men det gör övriga alger i akvariet med nu. Det kanske inte finns så mycket näring kvar... Ska försöka få tummen ur och jobba mer på min nya ATS med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Min ATS går på, den har faktiskt börjat prestera lite bättre. Den gör dock i huvudsak slemmiga bruna alger. Men det är ju vad som växer i huvudkaret med för den delen. Jag funderar på att ge mina röda dioder en ny chans med, om jag fick de att fungera så skulle de bara vara bättre. Jag skulle slippa köpa ny lampa, den tar mindre plats än min nuvarande hållare. Jag slipper högspänningen och det röda ljuset läcker mycket mindre ut i rummet än det vita/gula gör från min lågenergilampa gör.

Bara algerna får för sig att växa med...

Senaste avsnittet av LA-Fishguys hade ju fokus på dessa ATSer förresten:

Ganska kul avsnitt, ser fram emot uppföljningen. Santa Monicas modell av hog-ats är spännande egentligen. Den känns väldigt icke optimerad jämfört med en som till exempel har en syresten istället. Det är mycket grövre bubblor på hans. Men om det fungerar så är det ju ett bevis för att det inte krävs... Dock lär det låta bedrövligt :-) Min låter lite grann men inte så farligt. Luftpumpen i sig hör jag inte alls för den har jag lagt i rummet intill.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag är också på gång att byta till led och vad jag lyckats hitta så är det en combo av blått och rött ljus som de flesta kör till ATS. Jag själv valde två olika våglängder rött och cirka hälften så många blå. Har inte byggt det ännu så jag kan inte säga nåt om funktionen.

Mvh Roger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Börjar bli klar med uppgradering till LED, klädde insidan av plexit med alufolie och limmade sedan fast det på boxen.

Använder 100x25 mm aluprofil med en profil i mitten till kylning med 80x80 fläkt i ena ändan som blåser i genom profilen.

Testar just nu och det värkar låvande ang kylningen.

Är inte helt klar med alutratten för luften, sen ska boxen tätas i ändarna så inte ljuset lyser ut där.

post-5953-14468929240564_thumb.jpg

post-5953-14468929239841_thumb.jpg

post-5953-14468929240097_thumb.jpg

post-5953-14468929240331_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ju avvecklat min ATS för tillfället då dennes implementering blev bedrövlig i slutändan, men är bra sugen på att ha en väl fungerande ATS...

Jag funderade på en sak med, hur blir det med gasutbytet från en ATS? Det borde ju vara en ganska kraftig bonus egentligen iaf om man har en ATS med relativt stor dimension? Många argumenterar ju att en av de största fördelarna med en skummare är att de luftar vattnet bra och därmed vädrar man ut ammoniak. Är det något som sker effektivt med en ATS med eller är det inneffektivt ur det hänseendet?

Undrar hur jag ska kunna få in en bra ATS och vad för modell... Den får inte läcka ut massa ljus är mitt största krav... Får antagligen kika på något som gå koppla till externt till mitt kar då det är ont om plats i min sump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Led belysningen fungerade kanon bra, inte lika stark som den jag hade innan men lika bra tillväxt. jag har Blandat 10W 3200K och 3W röda 660nm så totalt 130W led fungerar ungefär lika bra som mina 300W lysrör.En annan sak som är ett plus att värmen från belysningen är betydligt mindre och det läcker inte ut en massa ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...