Gå till innehåll

Heta tips till DIY LED bygge.


_Manne_

Rekommenderade inlägg

Hej.

Jag slänger upp några snabba mobilbilder på mitt hemmabygge. Det ska till lite ramar, buntband och styrning, etc också. Men även så här långt kan det ju ge några idéer.

Jag använde U-profiler i alu 20x20x20 som jag monterat 12 st Cree 3W på varje profil som är 120cm lång.

Sedan skruvade jag ihop respektive profil med varandra med värmeledande pasta/lim mellan.

Ovanpå detta har jag sedan 2 st 120mm fläktar som går med ca 6V och är därmed tysta. Jag kan justera varvtalet med en CPU-fläktkontroll.

post-4773-14468922256315_thumb.jpg

På var sida om "LED-rören" har jag för närvarande 2 st T5 54W. Dvs totalt 216W T5. Dessa ska ersättas med LED också hade jag tänkt.

Totalt är det 38 LED + nattljuset på 6 st.

LEDsen är monterade med värmeledande lim och har ett C-C på ca 8,5 cm. De sitter om varandra på respektive profil.

Det jag märkt är att när bara LEDsen är tända kan man se ganska tydligt var de sitter. Det blir en liten "spotlight effekt". Det får jag lösa med fler LED.

Att ha en profil per rad LED gör att jag kan flytta om dem lite om jag skulle behöva.

I en rad har jag exempelvis bara 6 dioder. 4 Royal Blue och 2 Röda.

Behövs mer aluminium för värmeavledning, kan man ha en profil utan LED, mellan de andra.

post-4773-14468922256529_thumb.jpg

Jag har 40 och 60 graders linser och bakat in anslutningarna i silikon, så det är inte speciellt snyggt underifrån.

Mig gör det inte så mycket då jag tänker klä in rampen så småningom.

post-4773-14468922256735_thumb.jpg

Själv har jag inte riktigt förstått varför man använder fyrkantsprofil, men det finns säkert någon som kan förklara. För mig har det känts bättre med mer luftyta som kan avge värmen från aluminiumet och i en sluten fyrkant inbillar jag mig att den varma luften stannar inuti. Man kan naturligtvis ha fläktarna i ändarna i stället men då blir rampen minst 120mm hög, eller?

Hoppas det ger något.

Hälsningar

Garion

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 68
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Du är inne på rätt spår, grabbarna på RC kör med U-lister då dom funkar bättre än fyrkantsprofil...

Jag vill minnas att man nämde något om bättre värmeavgivning från materialte om den övre delen var öppen, men är man nyfiken så går det säkert att hitta en mer detaljerad förklaring på RC.

//NiXoN

Edit;There are several threads using c or U channel for a linear led layout. In general those are recommended over a square or angles due to better heat dissipation characteristics.

Ändrat av NiXoN
Hittade vad man brukar ange som orsak
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man kör med fläkt på högkant och 120mm fläktar så blir väl rampen isf 120mm hög, men det finns ju mindre fläktar också. :)

Anledningen att köra 4-kantsrör är att man i samband med aktiv kylning får en avkylning av hela ytan rätt så effektivt. Kör man med U-balk så får man antingen täcka hela balken med ett "täckglas" med fläkten ovanpå eller köra med flera fläktar för att kyla samma yta lika bra, är iaf min tro.

Kör man öppet med ett antal fläktar med visst mellanrum så får man räkna med att man kyler mer spritt över ytan, dvs där fläkten är kan det bli väldigt svalt medans mellan fläktarna blir det varmare.

Hur mycket det skiljer och gör för livslängden på dioderna är jag inte rätt person att säga, och jag vill inbilla mig att om man har tex ett 4-kants rör med en 40x40mm fläkt i ena sidan så kommer det att kylas mest i början av röret och i slutet där luften kommer ut kommer det att vara varmare.

Intressant bygge iaf. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Passiv kylning - U-balk. Aktiv kylning - fyrkantsrör. Varför - enkel logik om du har en aktiv kylning så får du 8 ytor som kan avleda värme (4 inne och 4 ute) men det förutsätter att du har drag på insidan vilket är lätt gjort med fyrkantsprofil. ettdera kan man göra som jag gjort - såga ett uttag på ovansidan av röret så jag kan sätta en liten fläkt där som blåser in i röret och ut på sidorna eller sätta en fläkt i ena änden och blåsa igenom. Om man väljer det senaste så måste det vara mer tryck i fläkten.

Med en U-profil så får du svårt att sätta dit en bra aktiv kylning men har du lite luftrörelse runt profilen så har du sex sidor som kan fritt kan avge värma (3 inne och 3 ute.)

Se bilder på min konstruktion till RSM. Profilen är en 20 mm gånger 50 mm fyrkantsprofil - godstjocklek 2-3 mm. Finns på Hornbasch - ca 150 kr för en meter

post-2331-14468922256959_thumb.jpg

MVH Lasse

post-2331-14468922257177_thumb.jpg

post-2331-1446892225739_thumb.jpg

post-2331-14468922257597_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra ide till tråd, utnyttjar den lite för att ställa lite frågor;)

Vet någon vart man kan köpa Mean Well HLG don (B serien för dimning), dom verkar vara slut överallt.

Sen skulle jag gärna ta emot förslag på hur man skulle kunna motarbeta eventuella harmoniska störningar från dom mindre donen om man använde flera av dom.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra ide till tråd, utnyttjar den lite för att ställa lite frågor;)

Vet någon vart man kan köpa Mean Well HLG don (B serien för dimning), dom verkar vara slut överallt.

Sen skulle jag gärna ta emot förslag på hur man skulle kunna motarbeta eventuella harmoniska störningar från dom mindre donen om man använde flera av dom.

//NiXoN

Jag lyckades knipa två från rapidled.. Kolla mouser.com tex.. Dom verkar ha mycket hemma.. Annars maila tex rapidled o fråga om dom har på väg hem igen..

Mvh Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

HLG B serien verkar vara en bristvara för tillfället, hittar ingen som har dem i lager och långa lev tider på tex mouser: http://se.mouser.com/Mean-Well/Unclassified/Mean-Well/_/N-1lv7lZ1z0zl9b?Keyword=HLG&FS=True .

Ska du köra med mindre don så är väl den enda vettiga vägen att välja en variant med PFC (precis som HLG serien har), tex HLN eller LPF serien från MeanWell. Nu vet jag inte vad det är för strömområde du siktar på, men LPF finns i alla fall några i lager hos mouser:

http://se.mouser.com/Mean-Well/Power/Linear-Switching-Power-Supplies/_/N-wp5hZ1z0zl9b?Keyword=LPF&No=25&FS=True

HLN finns dock inte i lager de heller.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag ett paket på ingång med 4 eln-60 drivers , pwm styrning denna gång.. Är det riskfritt o köra 4-6 st eller redan då är det i någon form av risk ? Har två 185w drivers också som grundstart..

Mvh manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte det ska vara något problem Manne, men det är bara en tro ingen vetenskap från min sida. :)

Har för mig att jag sett något om 6-8 st innan det kan börja bli någon risk, men det var nog kanske lika ovetenskapligt det påståendet.

Dina 185Wattare har ju PFC (antar jag) så de påverkar ju minimalt när det gäller harmoniska störningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Planen i daxläget är att köra 4 10w chip på dessa eln-60, drömmen hade varit 8 chip i två serier à 900mA men antar att det blir en omöjlig uppgift för dessa drivers.. Har läst mig till att vissa fått upp mätvärden runt 1,7A på dessa drivers.

Mvh manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tittat på LPF donen men dom är något dyrare än alternativet...

Så det skulle bli 4-6 LPF don för att köra ca 100+ dioder, men om man slipper problemen med strömmen så kan det vara värt extrakostnaden.

Har tänkt köra dom blåa med paralella slingor på samma don, dvs 20-24 dioder lite beroende på vilket don jag väljer.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tittat på LPF donen men dom är något dyrare än alternativet...

Så det skulle bli 4-6 LPF don för att köra ca 100+ dioder, men om man slipper problemen med strömmen så kan det vara värt extrakostnaden.

Har tänkt köra dom blåa med paralella slingor på samma don, dvs 20-24 dioder lite beroende på vilket don jag väljer.

//NiXoN

Låter som det blir ett stort bygge även för dig!

Mvh manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett alternativ om man skall bygga en större ramp (ie många LED) är att köpa ett vanligt 24V DC power supply och sedan bygga egna drivare... :smiley3: Det finns enkla designer för LED-drivers på nätet som är färdiga att använda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett alternativ om man skall bygga en större ramp (ie många LED) är att köpa ett vanligt 24V DC power supply och sedan bygga egna drivare... :smiley3: Det finns enkla designer för LED-drivers på nätet som är färdiga att använda.

Blir det enklare på något sätt eller det handlar bara om att spara på driver kostnaden ?

En tanke hade ju varit om man hade tillgång till många styrsignaler , då hade ju många drivers varit nice..

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Magnus

Ja min uppgradering kom igång stort sett direkt effter att jag provat rampen för första gången över karet(och då bara halvfärdig).

Men visst de blir ett hyfsat stort projekt med ett rejält antal dioder, jag har dock tänkt utnyttja funktionerna i min GHL för att få ytterligare glädje av de hela.

Tanken är att halvera mängden Watt ovanför stora karet och bygga en ramp som kan var lite flexibel beroende på behov och framtida galenskaper.

@Janne

Tack för att du klargjorde hur det låg till med drivdonen.

Angående DIY drivers..

Jag klarar oftast av att följa instruktioner och diagram men det känns lite spökigt efter att man kollat in i ett Meanwell don på allt som ligger däri...

Har därav inte ens vågat ge mig på RC tråden där man beskriver hur ett sådant bygge skall gå till.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tänkt köra med en Passive Controll4 för att dimma o reglera mängden ljus enligt vad karet behöver.

Jag kommer att bygga med moduler(3-9 delar) så att jag kan reglera mängden ljus i olika delar/zoner av karet beroende på korallernas behov.

Behöver dock kolla vad jag har för alternativ för att få till nog med kanaler.

Controll4 har som namnet antyder 4 kanaler=4 don, men det handlar om signalstyrning(PWM) så jag funderar om man inte skulle kunna ha dubbla don på 1-2 portar.

Funkar det inte så tippar jag på att det räcker nog så långt att bara styra hälften, sen får resten gå på ren on/off.

Jag har bara 2 ledig L portar kvar så en Controll4 dosa lär vara allt jag får plats med tråkigt nog.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tänkt köra med en Passive Controll4 för att dimma o reglera mängden ljus enligt vad karet behöver.

Jag kommer att bygga med moduler(3-9 delar) så att jag kan reglera mängden ljus i olika delar/zoner av karet beroende på korallernas behov.

Behöver dock kolla vad jag har för alternativ för att få till nog med kanaler.

Controll4 har som namnet antyder 4 kanaler=4 don, men det handlar om signalstyrning(PWM) så jag funderar om man inte skulle kunna ha dubbla don på 1-2 portar.

Funkar det inte så tippar jag på att det räcker nog så långt att bara styra hälften, sen får resten gå på ren on/off.

Jag har bara 2 ledig L portar kvar så en Controll4 dosa lär vara allt jag får plats med tråkigt nog.

//NiXoN

Har just en passiv controller hemma.. Räknar med att på två portar kunna köra dubbla drivers eln-60P , på dom andra två portarna kör jag mina större drivers, sen har jag sedan tidigare två eln-60D som jag har kopplat med en enkel ghl pryl , tot sex kanaler som ska driva allt.. Man har ju inte fler kanaler om jag fattat allt rätt..

Mvh manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En tanke hade ju varit om man hade tillgång till många styrsignaler , då hade ju många drivers varit nice..

Med något i den här stilen borde man kunna ha en dimbar driver per 3w cree led för riktigt fin kontroll över ljuset.

http://www.dealextreme.com/p/mr16-1-3w-650-700ma-constant-current-regulated-led-driver-8-40v-input-13557

Många potetiometrar/pwm-kanaler blir det dock...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med något i den här stilen borde man kunna ha en dimbar driver per 3w cree led för riktigt fin kontroll över ljuset.

http://www.dealextreme.com/p/mr16-1-3w-650-700ma-constant-current-regulated-led-driver-8-40v-input-13557

Många potetiometrar/pwm-kanaler blir det dock...

Finns det någon akvarie relaterad styrning till ett sådant bygge ?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur många man kan köra beror nog på antalet L-portar på din GHL. Ex har ju normalt 6 ingångar fördelad på 3 portar L1/L2, L3/L4 och L5/L6 men man har ju annat på dem också - fläktkontroller och pumpar. Jag har en fläktkontroller på L1 och mina pumpar på L3/L4. I utgångsläget hade jag bara L5/L6 att köra på 1-10 V. Det finns ett tllägskort som ger L7/L8 och L9/L10 också som jag köpte. Jag kan alltså köra 6 st 1-10 V just nu. Sedan vet jag inte om den nya modulen tar upp några L portar eller om den är ett instickskort - men den borde kunna tillföra 4 PWM kanaler också

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina är upptaga med pumpar, se går det åt 2 st portar för en controll4 vilket är rätt tråkigt.

Jag har dock läst att man dubbelkopplat på en annan akvariedator och lyckats(vad jag förståt så handlade det om PWM).

Det är dock bara att prova, man vill ju gärna kunna styra så mycket som möjligt ;)

Undrar om man kan expandera antalet L portar? Får väl läsa på o se om det är möjligt, men samtidigt vore det trevligt o klara sig med lite mindre...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina är upptaga med pumpar, se går det åt 2 st portar för en controll4 vilket är rätt tråkigt.

Jag har dock läst att man dubbelkopplat på en annan akvariedator och lyckats(vad jag förståt så handlade det om PWM).

Det är dock bara att prova, man vill ju gärna kunna styra så mycket som möjligt ;)

Undrar om man kan expandera antalet L portar? Får väl läsa på o se om det är möjligt, men samtidigt vore det trevligt o klara sig med lite mindre...

//NiXoN

Finns instickskort för att bygga ut med 2 portar dvs 4 kanaler. Runt 50 euro.

Förutsätter nu att det finns plats i din ghl för ett expansionskort. , så för runt 100-110 euro så får du expansionkortet samt den passiva controllern.

Mvh manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Ändrat av _Manne_
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...