Gå till innehåll

Heta tips till DIY LED bygge.


_Manne_

Rekommenderade inlägg

  • Svar 68
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

jag har en riktig noob fråga på el, men vad är krympslang?

Jag tänkte ev ge mig på ett bygge under sommaren, i huvudsak med 10w led men ev även med ett kit från rapidled

Löddar man ihop två kablar så kör man en krympslang över som man värmer upp så krymper den ihop o bildar ett isolerande lager runt löddningen.

Mvh manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slangen krymper till ca halva diametern när man värmer med tändare eller annan värmekälla, det är kanon när man skarvat en kabel eller liknande. :)

Läs mer om krympslang här: http://www.krympslang.nu/vad_ar_krympslang.asp

Här ett DIY-bygge som är dokumenterat med lite bilder: http://web2.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1949539&page=2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

får väl bidra lite själv , fyll gärna på.

några web butiker som jag hittat

http://www.rapidled.com/servlet/StoreFront

http://reefledlights.com/

http://stores.ebay.com/acrc

http://www.heatsinkusa.com/

har själv handlat från tre av dessa..

ebay länken går till en ebay butik som har riktigt trevliga 10w chip för akvarie bruk.. dock inte av märket Cree.

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag som inte satt mig in i det här med led riktigt ännu men är det nån som använt 50w dom måste ju kräma på en del ?

Just nu har jag en kub på 50*50*50 måste ju räcka med att man kör en 50w panel vad är det för spridning på dom nån som vet ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det kanske inte skadar :) hur är det med drivdon eller vad det kallas till led vad behöver man där ?

Jag har varit inaktiv alldeles för länge märker jag :) konstigt man lägger hobbyn på is i ett par tre år så hände det hur mycket som helst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gjort en del experiment med 30 watts chip - se min tråd Man tager vad man haver. De är överförbara till större chip som 50 och 100 watt. Skall man köra 100 watt så tror jag dock att man bör skaffae en mer avancerad processorkylare - en med heatpipes. Förutom vad jag skriver där så har jag testat lite mer och min uppfattning är att till dessa stora chip är det nödvändigt med lins eftersom orginalspridningen blir för stor. Om man kör flera chip (i en större tank) så skall man nog skippa linsen på några för att få ett diffust ljus men på de mesta är nog en lins att föredra. Det som är lite dumt är att till 50 och 100 wattarna har jag inte hittat några dimbara drivers utan bara de som försäljarna har. Det finns också flera typer av dessa stora chip - uppbyggda på olika sätt och därmed kräver de olika konstanta strömmar. Det är viktigt att matcha chip och drivare.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men allt det här micklet med kylflänsar, kan man inte helt enkelt köra med typ 40x40 aluprofil som man sätter in fläktar i och sen lägger man ett gäng sånna längs karet och fäster ledsen därpå? Det går kanske dock åt några fläktar, eftersom man väl bör ha i åtminstone 2st per profil, men det kan inte gå på så många kr.

Det går ju att få ganska stor flexibilitet och man kan utöka belysningen genom att bara lägga på fler balkar.

Min tanke är att köra med 10w led, säger 6st per profil som är 120cm, eller det är att be om värmeproblem? Lasse gjorde något liknande som ju fungerade bra. Typ Bauhaus har ju profiler i många varianter till överkomliga pengar

Men det är klart man ska kunna dra sladdarna och placera drivarna någonstans okså....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag skrev i en annan tråd så har jag monterat in en 50 cm alurör på 20*50 mm med 4 st "10 watts" som jag kör på 700 mA. Kylningen sker med en 50 mm fläkt som blåser in på ovansidan i mitten av röret. Luften passerar sedan ut i bägge ändarna. På full fart så håller röret ca 30 - 35 grader. Lägger man på 900 mA så blir det nog varmare. Två fläktar är nog att föredra eftersom om en går sönder så får man hjälplig luftning ändå. Jag tror att det utan problem går att placera 6 st på en 120 cm balk/rör.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm, är nog läge att börja beställa lite grejor så man kan pula lite under semestern :)

Jag är också lite sugen på att prova några 50w chip men får se hur det blir. Dina små ledspottar med processorkylare såg väldigt intressanta ut Lasse!

Är det önskvärt att placera drivarna utanför huven även om man kör de"vattensäkrade" kina varianterna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det önskvärt att placera drivarna utanför huven även om man kör de"vattensäkrade" kina varianterna?

Ja både med tanke på värmeutvecklingen över LED:en och värmeutvecklingen över driven. Värme och elektroniska drivrar - inkompartibelt som PC och MAC.

Största nackdelen med drivrarna är värmekänsligheten.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att placera leds på ett fyrkantsrör är ju redan beprövat av Manne med en diod per 15'e cm tror jag det var, det funkar ju finfint, så jag är övertygad om att det funkar hur bra som helst. Borrar du sedan hål i dessa rör, sätter en mutter eller tre emellan och en genomgående gängad stång så kan du bygga ut den på djupet tills det passar just ditt mått. Sen fäster du en krok o stången så har du en färdig ramp. :) Vill man då så kan man förlänga rören lite på kanten och lägga driversen i dessa, kanske en per rör eller vad det kan bli.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag började med 15 som cc mått ,med en sträng.. Funkade över förväntan med kylningen , la till en diod mellan varje så jag kör två strängar, funkar fint fortfarande dvs ett cc mått på 7,5 cm. Röret är 30*30. Chipen som sitter är cree 3w royal blue , körs med ca 980 mA.

Fyrkantsröret är 1800 långt , totalt 23 chip.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag började med 15 som cc mått ,med en sträng.. Funkade över förväntan med kylningen , la till en diod mellan varje så jag kör två strängar, funkar fint fortfarande dvs ett cc mått på 7,5 cm. Röret är 30*30. Chipen som sitter är cree 3w royal blue , körs med ca 980 mA.

Fyrkantsröret är 1800 långt , totalt 23 chip.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kör du dessa med någon fläkt monterad eller klarar de sig passivt?

Hm, sugen som bara den, drar mig lite eftersom jag inte är någon större diy:are men det känns lite skoj att göra nått själv!

Lutar åt 10w chip nu, ev kompletterar jag med 3w cree :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en fläkt som sitter på en vägg sedan tidigare för att blåsa mellan Mh ramp o vattenytan, det räcker med det drag som blir där. Så ingen fläkt åå själva profilen, kör du 3w så klarar den det helt passivt.

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...