Gå till innehåll

Heta tips till DIY LED bygge.


_Manne_

Rekommenderade inlägg

Som sagt så får man nog forska i alternativen på den här fronten, det är ju ingen gratis uppdatering.

Jag skulle dock säga att parallella slingor är ett rätt hett tipps om man vill få ut mera ljus med färre don och för en något lägre kostnad.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 68
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag kommer o kolla vad mina 4 eln 60 kommer o kunna ge som Max i ström så får man ta det beslutet då om man kan spara in en driver för ev utbyggnad istället

Frågan är tex om man köper XML chip istället o helt enkelt maxar ut en driver till vad den nu orkar med typ 1,7A , (mean well eln typ)

Frågan är lite om man får ut så pass mycket mer ljuse så det är värt inköpet av dom dyrare chipen.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom billigare chipen för runt 5 dollar går inte att slå med dom dyrare när priset är så mycket högre och effektskillnaden är så liten.

Kort sagt så får du mer ljus per krona om du går på dom billigare chipen o har fler av dom...

//NiXoN

Edit; skillnaden är nu på 1,8 dollar(får räkna om lite men tror inte man vinner ännu på de hela).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 10 L kanaler med hjälp av instickskortet. Vet dock inte om man kan ha två instickskort och därmed få 14 kanaler. Har dock en fråga om detta. Jag har mina ljusstyrningar på L5 till L10 och kommer inte åt simuleringen. Tyckte jag såg någonstans att man måste ha den belysning där man vill göra simulering (regniga dagar och annat) på L1-L4 - någon som vet om detta är sant eller inte (innan jag börjar med att konfigurera om allt)

Hittade en europeisk källa för olika meanweldrivrar här. Om man registrerar sig som privatperson så ser man priserna inklsuvie VAT och en ELN-60-48D går på mellan ca 25,6 E till 27,3 E beroende på antal. En P version ligger på mellan 27 och 29 E plus frakt. Vad jag kunde se så var frakten ca 8 E. Kanske lättare att ta härifrån och slippa tull, moms och annat.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här tycker jag verkar intressant om man kommit förbi funderandet på själva LED'sen och inte vill hänga en öppen sladdhärva över akvariet... Har inte sett detta någon annanstans... Om jag kommer till skott med eventuellt LED-bygge blir det nog två "Ultra Reef Aquarium Hood Kit" över akvariet.

Build your own aquarium lighting fixture:

http://www.catalinaaquarium.com/store/index.php?cPath=186

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var snygga saker men om man som jag vill ha 9 stycken oberoende drivers plus temp kännare och fläktstyrning så blir det en ordentlig kabelhärva ändå. För min tempstyrning (4 ledare) och fläktmatning inkl varvtal (3 ledare) så löste jag det med en närverkskabel. Men för LED:en där jag kör med upp till 55 V och 0,9 A så valde jag 0,75 kvadrat högtalarkabel. Är det någon som vet vilke aera som är minsta kravet om man kör 50 V 1 A resp 50 V - 2 A?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har valt 12 polig kabel 0,75mm2 så får man åtminstone 6 strängar per kabel..

Har kollat väldigt noga på elfas sida ang vad man kan o inte bör.. Men man hittar ingen info ang så pass låg volt som vi kör med..

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör upp till 3A i 0,18 mm2 i elektronik. Vanlig rumssladd 2x0,75 får belastas upp till 10A men då blir den ganska varm och mjuk. Max 6A känns bättre. Är det många ledare i en kabel värmer de också varann.

Det betyder att jag skulle ha kunnat köra mina som drar 900 mA i en CAT 5 nätverkskabel då? Volt mellan 24 och 54 V.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var snygga saker men om man som jag vill ha 9 stycken oberoende drivers plus temp kännare och fläktstyrning så blir det en ordentlig kabelhärva ändå. För min tempstyrning (4 ledare) och fläktmatning inkl varvtal (3 ledare) så löste jag det med en närverkskabel. Men för LED:en där jag kör med upp till 55 V och 0,9 A så valde jag 0,75 kvadrat högtalarkabel. Är det någon som vet vilke aera som är minsta kravet om man kör 50 V 1 A resp 50 V - 2 A?

MVH Lasse

Bra sida för att räkna ut kabelarea mm

http://www.docentdecibel.se/faq/beraekna-kabel-area/info_7.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns minst 3 olika nätverkssladdimensioner som fyller CAT5. Den vanligaste är AVG25 som har 0,16 mm2 fyra lysdiodslingor gör att kabeln totalt får 7,2A. Det bör gå bra även om det är nära gränsen. Får du tag i AVG24 (som det egentligen skall vara) har den arean 0,205 mm2 så är ju det bättre.

Använd helst UTP-s som har flerkardeliga ledare och tål att böjas utan att ledarna går av.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...