Arcticreef Postat 9 oktober 2011 Författare Postat 9 oktober 2011 Har inte paddan inbyggd kamera?Jag har gen 1:-( Citera
Arcticreef Postat 9 oktober 2011 Författare Postat 9 oktober 2011 Har bestämt mig när det gäller belysning. En Aquatic Life 4x54w samt två Kessil 12 500 K spirar från Marine depot. Bör kunna bli en bra kompromiss när det gäller färger och ljusintensitet. Citera
Arcticreef Postat 11 oktober 2011 Författare Postat 11 oktober 2011 Idag kom Kessil LEDarna. Satan vilket glimmer o tryck. Nätdelen kan dessutom hantera 220 V så ut och handla! Citera
Arcticreef Postat 13 oktober 2011 Författare Postat 13 oktober 2011 Astrea och blåbenade eremiter kostar 12 dollar per dussin. Vad kostar de i Svedala? Citera
adddo Postat 13 oktober 2011 Postat 13 oktober 2011 Vad är det de skriver där borta i staterna..?"This thread is worthless without pictures"Nåt sånt? Citera
Arcticreef Postat 13 oktober 2011 Författare Postat 13 oktober 2011 Vad är det de skriver där borta i staterna..?"This thread is worthless without pictures"Nåt sånt?De kommer så snart jag fått hit datorn Citera
Arcticreef Postat 14 oktober 2011 Författare Postat 14 oktober 2011 Imorgon blir det en tur till Inland Aquatics. Det finns kul filmer därifrån på Youtube Citera
greger Postat 15 oktober 2011 Postat 15 oktober 2011 Astrea och blåbenade eremiter kostar 12 dollar per dussin. Vad kostar de i Svedala?Joo, men du får ju tänka på att det är långt att åka! Citera
Arcticreef Postat 15 oktober 2011 Författare Postat 15 oktober 2011 Joo, men du får ju tänka på att det är långt att åka!Men det är gratis drinkar på SAS! Citera
Arcticreef Postat 16 oktober 2011 Författare Postat 16 oktober 2011 Var som sagt på Inland Aquatics i Terre Haute igår och tjackade cleaning up crew och massor med "småkryp". Småkryp var väldigt intressanta. Det är en blandning av gammarus, mysis, bristle worms, pods, mm. Sättet de tillhandahålls på är att de har decimeterlånga, tumtjocka rör som är tilltäppta i ena änden i karen (som nästan alla innehåller en DSB och oftast även macros). När man häller ut innehållet så kryllar det med liv. Tänkte testa att ha sådana rör i boxen o sumpen (där de är skyddade för predatorer) och fylla på beståndet av kryp i karet med regelbundna intervall.Vad tror ni om detta? Citera
Wiking Postat 16 oktober 2011 Postat 16 oktober 2011 Varför inte? Jag tror på ett rikt liv av småkryp i karet. Hela näringskedjor är alltid intressant:) Citera
Arcticreef Postat 16 oktober 2011 Författare Postat 16 oktober 2011 Varför inte? Jag tror på ett rikt liv av småkryp i karet. Hela näringskedjor är alltid intressant:)Absolut! Jag tillhör ju den lilla minoritet som gillar DSB. Kommer ihåg ett samtal jag hade med Leffetriton där han berättade hur han fick i princip "omöjliga" djur att överleva i kar med just en DSB som kryllade av liv. Dessutom håller krypen oönskade alger i schack. Citera
Laggeman Postat 17 oktober 2011 Postat 17 oktober 2011 Se nu till o få tag i en kamera så man kan få se bilder på allt sånt här lull-lull som inte finns att köpa här hemma. Citera
Arcticreef Postat 17 oktober 2011 Författare Postat 17 oktober 2011 Se nu till o få tag i en kamera så man kan få se bilder på allt sånt här lull-lull som inte finns att köpa här hemma. Container med möbler o dator kommer på torsdag! Citera
Arcticreef Postat 20 oktober 2011 Författare Postat 20 oktober 2011 Funderar på att skita i Balling/kalkwasser osv och istället installera teknik som byter ca 2 liter vatten om dagen. Vad tror ni om det? Citera
Arcticreef Postat 21 oktober 2011 Författare Postat 21 oktober 2011 Vad ligger systemets totala volym på?75 gallons plus sump samt 120 lbs sand o ca 50 LS Citera
Laggeman Postat 21 oktober 2011 Postat 21 oktober 2011 Alltså byta mindre än ca 7‰ om dagen.Tror tyvärr att dina koraller kommer att "äta upp" mer än så av de spårämnen som finns och tillsätts på det viset. Citera
kimett Postat 21 oktober 2011 Postat 21 oktober 2011 Beror ju på vad man får för förbrukningar men bara räkna på balling vs saltvatten vad det blir för mineralinnehåll så går det ju att få fram hur mycket man behöver för att ersätta en viss ballingdosering. Citera
_Manne_ Postat 21 oktober 2011 Postat 21 oktober 2011 Det är ju en bra idé med dagligt vattenbyte till en viss del, men att ersätta en balling lösning så krävs ett ganska stort vattenbyte. Som jag ser det så tillsätter ballingen 100% dvs det du pytsar i höjer hela vattenvolymen till vad du nu vill uppnå i värden. Samtidigt som du inte tar ur något.Kör du vattenbyte så är det "bara" mellanskillnaden på det du tar ur befintligt vatten o det vatten du tillsätter som ökningen sker. Bästa lösningen är nog en kombination av båda.Mvh Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Wiking Postat 22 oktober 2011 Postat 22 oktober 2011 Jag tycker idén är ganska intressant. Vad som krävs är kanske ett salt som redan innehåller höga värden av KH och Mg? Citera
Arcticreef Postat 25 oktober 2011 Författare Postat 25 oktober 2011 Mängden vatten är inte så viktig. Kan utan bekymmer byta 5 liter om dagen. Har ett rejält 6 bilsgarage men tyvärr bara en bil. Har just nu 2 150 literstunnor med RO vatten men kan ställa dit några ytterligare tunnor med saltvatten. Bara nyttigt för mig att bära upp vatten då jag tyvärr börjar gå upp i vikt...:-( Citera
Arcticreef Postat 25 oktober 2011 Författare Postat 25 oktober 2011 Visstja! Glömde berätta att jag börjat odla Tiggerpods. Har en liten plastburk på ett par liter med saltvatten från burken som jag ympat med några hundra pods. Ingen belysning eller cirkulation. Ger dem en halv tablett alger per dag och de växer så att de knakar. Slåri ett gäng då o då i burken och har fått en riktigt hyffsad population. Mycket enklare än artemia! Citera
greger Postat 25 oktober 2011 Postat 25 oktober 2011 Mängden vatten är inte så viktig. Kan utan bekymmer byta 5 liter om dagen. Har ett rejält 6 bilsgarage men tyvärr bara en bil. Har just nu 2 150 literstunnor med RO vatten men kan ställa dit några ytterligare tunnor med saltvatten. Bara nyttigt för mig att bära upp vatten då jag tyvärr börjar gå upp i vikt...:-(Det vore ett intressant expriment för att se hur långt det räcker om du kör med ett hårt buffrat salt typ H2ocean eller Red sea Du kanske kan starta en ny rörelse därborta i "the land of humoungos foodplates n´cheap gasoline" - bära saltvatten, "Saltis&svettis" - ett akvaristiskt alternativ till gymkort! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.