Gå till innehåll

Going west - akvarieäventyr i västerled


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

  • Svar 105
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det vore ett intressant expriment för att se hur långt det räcker om du kör med ett hårt buffrat salt typ H2ocean eller Red sea Du kanske kan starta en ny rörelse därborta i "the land of humoungos foodplates n´cheap gasoline" - bära saltvatten, "Saltis&svettis" - ett akvaristiskt alternativ till gymkort!
Intressant tanke! Visste inte att att olika saltfabrikat varierade vad gällde buffringen. Borde krävas mindre byten. Kör nu med Tropic Marin. Hur ligger det vad gäller buffringen?Det trodde man inte att akvariet skulle erbjuda möjligheter till motion...
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stackars greger:-( tittar förbi Täby nästa lördag. Får bjuda på en kall pilsner för att muntra upp dig

Min bäste herre, du är alltid hjärtligt välkommen - med eller utan pilsner!

Om man jämför TMpro med RScp så ligger dom i förhållandet 1250/380/7 mot 1500+/450/9 när jag kollade för någon vecka sedan - detta varierar dock mellan olika batcher, och det är ju hyfsat troligt att åtminstone TM saltet du köper over there är domestic production.

Men det är ju lättare att buffra upp än att försöka sänka....jag "inbillar" mig dock att färgerna är bättre med TM saltet - men här har vi ju naturligtvis massor av andra parametrar som kan inverka

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min bäste herre, du är alltid hjärtligt välkommen - med eller utan pilsner!Om man jämför TMpro med RScp så ligger dom i förhållandet 1250/380/7 mot 1500+/450/9 när jag kollade för någon vecka sedan - detta varierar dock mellan olika batcher, och det är ju hyfsat troligt att åtminstone TM saltet du köper over there är domestic production. Men det är ju lättare att buffra upp än att försöka sänka....jag "inbillar" mig dock att färgerna är bättre med TM saltet - men här har vi ju naturligtvis massor av andra parametrar som kan inverka
Ser fram mot det!
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns för mycket pengar i det här landet. Den lokale fiskhandlaren ägnar sig även åt att installera o sköta saltburkar. Det dyraste systemet de satt upp kostade 280 000 daler. Kunden är föv en kvinna. De berättade att ca 50% kunderna är kvinnor. I Svedala verkar salt för en nästintill uteslutande manlig grej.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 5 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
  • 4 veckor senare...
  • 2 månader senare...

Har inte postat på länge. Sedan sist har jag haft en cyanoinfektion som snabbt löstes med en fosfatreaktor-dans

Har även införskaffat en zanclus som nu börjat äta. Den gillar frystorkad artemia men favoriten en en djupfryst gegga som het Rod´s Food. Allt liv i burken älskar den.

Besökte Inland Aquatics i lördags. Bifogar ett par bilder därifrån. Den första visar den samling av plaströr som finns i sumpen under de flesta burkar de har. Syftet är att rören (som är förslutna i ena änden) skall tjäna som ett minirefugium där enorma mängder pods, miniormstjärnor och andra kryp samlas. Innehållet säljes sedan till folk som precis startat upp en burk eller behöver påfyllning av kryp. En fantastisk ide! Dessa djur reproducerar sig villigt. En ide andra fiskdealare borde härma (Greger?). Den andra bilden visar en apparat för surfalgae. Den röda delen är "tippbrädan" däe algerna växer med belysning ovanför. Hur den funkar torde vara självinstruerande. Man använder systemen till de flesta burkar där och de verkar funka utmärkt.

IMG-20120410-00031.jpg

IMG-20120401-00027.jpg

IMG-20120401-00026.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...