Laggeman Postat 25 oktober 2011 Postat 25 oktober 2011 "Saltis&svettis" - ett akvaristiskt alternativ till gymkort! -Tummen upp Citera
greger Postat 25 oktober 2011 Postat 25 oktober 2011 Har ett rejält 6 bilsgarage men tyvärr bara en bil.(Ibland är det skönt att bara vara en enkel fiskhandlare, så man slipper en del av de stora bekymmren här i livet :=) Citera
adddo Postat 25 oktober 2011 Postat 25 oktober 2011 Ibland är det skönt att bara vara en enkel fiskhandlare, så man slipper en del av de stora bekymmren här i livet :=)Haha Citera
Arcticreef Postat 25 oktober 2011 Författare Postat 25 oktober 2011 Det vore ett intressant expriment för att se hur långt det räcker om du kör med ett hårt buffrat salt typ H2ocean eller Red sea Du kanske kan starta en ny rörelse därborta i "the land of humoungos foodplates n´cheap gasoline" - bära saltvatten, "Saltis&svettis" - ett akvaristiskt alternativ till gymkort!Intressant tanke! Visste inte att att olika saltfabrikat varierade vad gällde buffringen. Borde krävas mindre byten. Kör nu med Tropic Marin. Hur ligger det vad gäller buffringen?Det trodde man inte att akvariet skulle erbjuda möjligheter till motion... Citera
Arcticreef Postat 25 oktober 2011 Författare Postat 25 oktober 2011 Ibland är det skönt att bara vara en enkel fiskhandlare, så man slipper en del av de stora bekymmren här i livet :=)Stackars greger:-( tittar förbi Täby nästa lördag. Får bjuda på en kall pilsner för att muntra upp dig Citera
greger Postat 26 oktober 2011 Postat 26 oktober 2011 Stackars greger:-( tittar förbi Täby nästa lördag. Får bjuda på en kall pilsner för att muntra upp digMin bäste herre, du är alltid hjärtligt välkommen - med eller utan pilsner!Om man jämför TMpro med RScp så ligger dom i förhållandet 1250/380/7 mot 1500+/450/9 när jag kollade för någon vecka sedan - detta varierar dock mellan olika batcher, och det är ju hyfsat troligt att åtminstone TM saltet du köper over there är domestic production. Men det är ju lättare att buffra upp än att försöka sänka....jag "inbillar" mig dock att färgerna är bättre med TM saltet - men här har vi ju naturligtvis massor av andra parametrar som kan inverka Citera
Arcticreef Postat 27 oktober 2011 Författare Postat 27 oktober 2011 Min bäste herre, du är alltid hjärtligt välkommen - med eller utan pilsner!Om man jämför TMpro med RScp så ligger dom i förhållandet 1250/380/7 mot 1500+/450/9 när jag kollade för någon vecka sedan - detta varierar dock mellan olika batcher, och det är ju hyfsat troligt att åtminstone TM saltet du köper over there är domestic production. Men det är ju lättare att buffra upp än att försöka sänka....jag "inbillar" mig dock att färgerna är bättre med TM saltet - men här har vi ju naturligtvis massor av andra parametrar som kan inverka Ser fram mot det! Citera
Arcticreef Postat 31 oktober 2011 Författare Postat 31 oktober 2011 Det finns för mycket pengar i det här landet. Den lokale fiskhandlaren ägnar sig även åt att installera o sköta saltburkar. Det dyraste systemet de satt upp kostade 280 000 daler. Kunden är föv en kvinna. De berättade att ca 50% kunderna är kvinnor. I Svedala verkar salt för en nästintill uteslutande manlig grej. Citera
greger Postat 31 oktober 2011 Postat 31 oktober 2011 hmmm, är poolskötarjobbet på halvtid fortfarande ledigt? Citera
Arcticreef Postat 31 oktober 2011 Författare Postat 31 oktober 2011 hmmm, är poolskötarjobbet på halvtid fortfarande ledigt?Du är välkommen. Men inga Speedos... Citera
greger Postat 31 oktober 2011 Postat 31 oktober 2011 Nä, ingen risk - fast jag är snygg i Speedo´s och brun utan sol. Citera
Arcticreef Postat 1 november 2011 Författare Postat 1 november 2011 Nä, ingen risk - fast jag är snygg i Speedo´s och brun utan sol."There goes the neighbourhood..."..." Citera
Laggeman Postat 1 november 2011 Postat 1 november 2011 Har du fått dator och kamera på plats ännu Christer? Citera
Arcticreef Postat 1 november 2011 Författare Postat 1 november 2011 Har du fått dator och kamera på plats ännu Christer?Hoppas det men befinner mig just nu på resande fot men är tillbaka på prärien om en vecka. Citera
Arcticreef Postat 12 november 2011 Författare Postat 12 november 2011 Besökte Premium Aquatics igår o tjackade en Maxima på ca 2 kg(!!!), några wudemanni, några kg Miracle mud som jag hällde i avrinningen. Nu skall jag susa iväg till Inland Aquatics och se om de har något kul.Bilder kommer under morgondagen Citera
Arcticreef Postat 11 december 2011 Författare Postat 11 december 2011 Det har varit lite mycket sista tiden så bilderna har dröjt men här kommer de. Kan också vara läget för någon mod att flytta tråden eftersom burken inte blev så stor som jag först planerade Citera
Laggeman Postat 12 december 2011 Postat 12 december 2011 Läcker mussla Christer!Hur stort blev karet? Citera
Arcticreef Postat 21 december 2011 Författare Postat 21 december 2011 Läcker mussla Christer!Hur stort blev karet?Sketna 75 gallons Citera
greger Postat 21 december 2011 Postat 21 december 2011 Sketna 75 gallonsTur att inte huset är så stort då - för då hade det sett ut som ett nano..........Go jul! Citera
Arcticreef Postat 2 januari 2012 Författare Postat 2 januari 2012 Tur att inte huset är så stort då - för då hade det sett ut som ett nano.......... Go jul!Gul Jod själv! Tänkte titta förbi på lördag. Min sjöhare driver mig mot ruinens brant. Den käkar mer nori än en sumobrottare!! Citera
greger Postat 2 januari 2012 Postat 2 januari 2012 Vi kanske hinner få in den bensindrivna modellen - för bensin är väl fortfarande billigare än nori "over there" Citera
Arcticreef Postat 2 januari 2012 Författare Postat 2 januari 2012 Vi kanske hinner få in den bensindrivna modellen - för bensin är väl fortfarande billigare än nori "over there"Stämmer. Bensinen är billig men nori är jättedyrt. Citera
Arcticreef Postat 25 januari 2012 Författare Postat 25 januari 2012 Fiskar fluga i ett tropiskt paradis förnärvarande. Har fått 17 bonefish:-). Har dock gjort en del mycket intressanta akvarieobservationer som jag återkommer till under helgen. Citera
Arcticreef Postat 10 april 2012 Författare Postat 10 april 2012 Har inte postat på länge. Sedan sist har jag haft en cyanoinfektion som snabbt löstes med en fosfatreaktor-dansHar även införskaffat en zanclus som nu börjat äta. Den gillar frystorkad artemia men favoriten en en djupfryst gegga som het Rod´s Food. Allt liv i burken älskar den.Besökte Inland Aquatics i lördags. Bifogar ett par bilder därifrån. Den första visar den samling av plaströr som finns i sumpen under de flesta burkar de har. Syftet är att rören (som är förslutna i ena änden) skall tjäna som ett minirefugium där enorma mängder pods, miniormstjärnor och andra kryp samlas. Innehållet säljes sedan till folk som precis startat upp en burk eller behöver påfyllning av kryp. En fantastisk ide! Dessa djur reproducerar sig villigt. En ide andra fiskdealare borde härma (Greger?). Den andra bilden visar en apparat för surfalgae. Den röda delen är "tippbrädan" däe algerna växer med belysning ovanför. Hur den funkar torde vara självinstruerande. Man använder systemen till de flesta burkar där och de verkar funka utmärkt. Citera
greger Postat 11 april 2012 Postat 11 april 2012 Min gode man - gott att se ett livstecken Tackar för tipset - ska omedelbart åka till firman och kapa rör Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.