Gå till innehåll

Borra akvarium.


mikaelglad

Rekommenderade inlägg

Jag har ett akvarium som är borrat för ett rör sedan tidigare. jag är dock rädd att jag ska få problem om det sätter sig något i röret så jag funderar på att borra dit ett 12 mm räddningsrör. Problemet är att det är inte mycket plats till det. hur nära vågar man borra?räcker det med 2 cm mellan? det är i en ytavrinningsbox det ska borras i botten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog svårt att svara på din fråga då säkert ingen har testat när det spricker... Men det verkar som att du har ett 400 liters akvarium enligt din profil och då undrar jag hur ett 12mm rör ska fungera. Har du 12mm på det första röret också? Det bör vara samma diameter på båda rören.

//Henirc

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mmm.. det blir inte mkt flöde genom ett 12mm rör.

Ang. hålavstånd fick jag detta tipset en gång:

Avståndet mellan hål ska vara 0,5gånger det största hålets diameter, eller minst 2–5gånger glastjockleken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sidan är inget alternativ då det nivån ligger 2 cm under överkant. så det blir att borra i botten det som sitter nu är 32 mm. Jag har strypt det så att det går tyst problemet är bara att det är väldigt känsligt. Jag gjorde bort mig igår kollade i sumpen om det behövde fyllas på vatten det gjorde det så jag fyllde på 10liter. Problemet va att vatten nivån i karet va hög så vattnet rann över när det väl blev kom upp i karet. Så jag hade velat ha ett litet räddningsrör som sväljer vattnet när vatten nivån stiger det blir ju inte mycket vatten som vattnet stiger med så 12 mm borde räcka, men hittar bara 16 mm genomföring. Ja vill ha så liten som möjligt då det ska få plats i boxen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du tänkt på vad som händer om det första hålet skulle täppa sig? Det är därför du ska ha ett extra rör.

Jag skulle nog sänka nivån i akvariet. Du bör ha mer marginal på vattennivån och sedan höja returpumpen i sumpen. Om returen skulle täppa sig så bör akvariet klara den mängd vatten som pumpen kan pumpa upp innan den suger luft.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är därför jag ska ha ett rör till. Just för att risken finns att det blir problem med ett rör. Jag kan inte sänka nivån i akvariet. Jag har problemet med att nivån går upp och ner lite i akvariet vilket gör att om allt fungerar som det ska så kan inte sumpen fylla akvariet problemet blir att eftersom nivån i akvariet pendlar så gör det att nivån i sumpfacket gör det med. Det va det som va problemet från början jag trodde det behövdes mer vatten i sumpen. Jag fyllde på mer vatten just av den anledningen det slutade med vatten på golvet. jag ska borra det förutsatt att inte det ställer till problem vet inte hur nära det andra hålet jag kan borra och det är inte mycket plats i boxen att borra i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderar på att dra ett hål i baksidan på akvariet i boxen så slipper jag krånglet i botten. är bara fundersam till om det kommer passa skulle behöva veta måtten på alla delar innan bara. jag har bara 7,5 cm att gå på bakom akvariet. och vill inte att rören ska synas där bakom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...