darkis Postat 26 juni 2011 Dela Postat 26 juni 2011 Hej!Går i köptankar för mitt RSM 250. Tänker då på Z. xanthurus.Har i nuläget en Z. flavescens. Två frågor jag ställer mig är:- Lämpligheten / chansen att lägga till en kirurg i akvariet då z Flavescens redan bott där en längre tid?- Är Z. xanthurus en fisk som behöver en större yta än ett RSM 250's antal liter eller går det bra?Det ser ut att luta åt att det kanske inte är ett bra val, men ville ändå se vad ni på forumet har för syn på det hela.Med vänlig hälsning/Fredrik Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 26 juni 2011 Dela Postat 26 juni 2011 Dom kommer säkert att mucka gräl , så funkar det , sikta på en xanturum som inte har samma storlek som din gula.. Är den ena betydligt mindre så brukar det bildas en rangordning direkt utan dödlig utgång..Annars kör med spegel tricket något dygn.Mvh Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Chrille_B Postat 26 juni 2011 Dela Postat 26 juni 2011 brukar göra så att jag koppar in en kirurgfisk under en lång tid många vattenpåfyllningar i påsen, sen när jag ska släppa i den så släcker jag karet och låter det vara släkt tills det ska tändas dagen efter då har den nye förhoppningsvis hittat ett gömställe, och de har vant sig lite vid varandras sällskap.mitt tycke kör på en Z.Xanthurus, en riktigt snygg fisk med sin blåa färg + att den komplettera den gule fint i karet, kommer med att köpa en Z.Xanthurus till hösten.Mvh/Chrille Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dimorb Postat 26 juni 2011 Dela Postat 26 juni 2011 De flesta kirurger från röda havet är ju inte så mesiga direkt så att den gula har varit i en längre period spelar kanske inte så stor roll.. men med det sagt så är det självklart att det blir gnabb den första tiden men de som varit i akvariet en tid brukar lugna sig fortare när de ser att nykomlingarna inte backar undan.Som sagt innan. Köp en i annan storlek gentemot det du har nu. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 26 juni 2011 Dela Postat 26 juni 2011 Jag satte 3 gula kirurger i mitt 1550 samtidigt som en lite större xanthurum. På ett år drygt växte två ikapp och sedan mobbades den till svält och dog. I 1550 liter.Men två gula är fortfarande kompisar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
darkis Postat 27 juni 2011 Författare Dela Postat 27 juni 2011 Hej och tack för svaren!stig, då tolkar jag det som du anser akvariet är allt för litet för ytterligare kirurg? (alltså totalt en gul kirurg och en xanthurum)?Med vänlig hälsning/Fredrik Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 27 juni 2011 Dela Postat 27 juni 2011 Nej det bör gå bra med en kirurg ur ett annat släkte. T.ex Ctenochaetus. Eller en kaninfisk.Men två ur samma släkte är svårare. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Reuben Postat 28 juni 2011 Dela Postat 28 juni 2011 är dock många som det fungerar på. petergg hade under ganska lång tid flera stycken, dock vill Kirurger ha mycket simyta, de fiskarna blir ganska stora, tycker man skall ha minst 300liter för dem, mer om man har fler. (visningsdelen i ett RSM e väl typ 230 va?) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 28 juni 2011 Dela Postat 28 juni 2011 Jag förutsätter att man köper fiskar för att man vill hålla dem. Naturligtvis kan man köpa småfisk och sälja dem vidare när de kommer i puberteten men hur etiskt är det? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
darkis Postat 29 juni 2011 Författare Dela Postat 29 juni 2011 hej!Jag är ute efter något som är långvarigt. Har börjat kika lite på Ctenochaetus strigosus (gulögd kirurg?) som möjlig lämplig kandidat.Håller just på att förbereda ett karantänkar innan vidare inköp, så har några veckor på mig att fundera.Med vänlig hälsning/Fredrik Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 29 juni 2011 Dela Postat 29 juni 2011 Det tror jag blir ett gott val. De blir inte så stora och är lugna mot andra fiskar. (I alla fall hos mig). Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.