Gå till innehåll

Rickards Sps/Lps


rickard598

Rekommenderade inlägg

Du skulle kunna fylla 2 meter högt med osmosvatten utan att det skulle gå sönder.. :) det ser bra ut![/quoteHehe ok, då håller det hoppas jag ;) är inte nöjd med limningen av bubbelfälla och mellanväggen i sumpen men där ser man ju inte så ofta, gjorde dörrar och satte dit gångjärn igår! Så snart ska kar och sump provfyllas
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 122
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Då har man pysslat lite med kar och bänk, limmat dit ytavrinningen ordentligt, och rengjort glaset från div. silikonrester så snart väntar en provfyllning och körning av systemet i garaget där jag håller på. Fick även hem 2st Tunze 6095:or idag som ska bli roliga att få testa sen.

post-4076-14468923202874_thumb.jpg

post-4076-14468923202299_thumb.jpg

post-4076-14468923202488_thumb.jpg

post-4076-14468923202677_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt!6095:orna såg inte så stora ut. Hoppas på att dom kan flåsa på ordentligt. Annars är det bara att köpa 2 till! Jag funderar på att köpa mer till mitt kar. Kanske blir ett par 6095:or.. Bänken blev ju riktigt bra. Hur har du tänkt med luckorna?

Tack så mycket! nej dom ser inte stora ut, men ska flåsa på 10000/l i timmen per styck därför jag valde som, sen kommer returröret gå ut och ge ganska bra tryck, limmade det idag och nöp ihop rören på slutet med hjälp av värmepistol, tror det blir bra. Ja, är ganska så nöjd med bänken, lite småmålning kvar, målade hela bänken en gång till sen bild är tagen. Angående dörrarna så kommer dom vara imellan och sitta jäms med skåpet alltså infällda, och sen kommer det stå en 2"4 i mitten av skåpet så det inte rör sig, förstår du?`bli alltså 2st dörrar som är ca 55cm breda. dom är nästan färdiglackade. blir kanske en provfyllning av kar på söndag, hoppas det. Jäklar vad fort tangiten biter på pvc:n man har endast nån sekund på sig sen sitter det benhårt! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nån som har tips med "huven" tänkte göra den kanske 40cm hög med 2st luckor i samma utförande som det blir på bänken, dock måste jag ju "binda" ihop den upptill då med ex en 2"2 vilket kanske kan vara störande om man ska ner med armarna i karet?! vill helst inte göra den högre du den kan bli lite "blaffig" då. Tips tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ska vara ungefär som du gjorde till ditt 300 fast lägre, med 2st dörrar som jag förklara i sumpskåpet, dock är det där problemet med att jag måste ha ett stag upptill för att hålla ihop det då, om jag inte gör en "ram av mdf som dörrarna sitter i men då får jag ändå det jobbiga att komma ner i karet, skönt att ha fritt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Provfyllde karet i söndags, det var tätt och körde systemet med returpump och testade även power off, vilket fungerade bra! Dock märkte jag när jag igår kväll efter att ha haft strömmen på så var sumpen väldigt fylld med vatten och karet hade tömts till lite ca 3cm under kammen (till den höjd jag har ena röret ner till sumpen) det röret måste jag dock korta ner ca min. 10 cm för att inte få luft i det då jag kör hävert, alt. Inte ha ngt rör alls där vore bäst, men blir orolig nu att man då vid poweroff tömmer hela karet ner i sumpen, kan ytavrinnings lådan vara otätt?! Nån som har tips om dettA?! Räcker det med 10 cm under ytan med ena röret ner för att inte få luft eller ska man ha mer?! Mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst kan din ytavrinningsbox läcka in vatten, det gjorde min från början, tog ett par tätningsomgångar innan jag fick det så pass tätt att jag kunde känna mig trygg för strömavbrott.

Men sänks nivån i karet när strömmen är på?

Isf har du för högt flöde genom häverten eller för litet från returpumpen. HAr du en kran på häverten så stryp den något så att nivån höjs och evakueringsröret kan ta en del vatten det med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst kan din ytavrinningsbox läcka in vatten, det gjorde min från början, tog ett par tätningsomgångar innan jag fick det så pass tätt att jag kunde känna mig trygg för strömavbrott.

Men sänks nivån i karet när strömmen är på?

Isf har du för högt flöde genom häverten eller för litet från returpumpen. HAr du en kran på häverten så stryp den något så att nivån höjs och evakueringsröret kan ta en del vatten det med.

ok, nu har jag tätat till den ordentligt, hade den stog i en dag och vattennivån rörde sig inget fyllde den med vatten och kollade var det läckte och man såg tydligt att det läckte i ett hörn där jag förmodligen missat lite silikon men nu är det sätt som sjutton där :)

Nej vattennivån i karet rör sig inte den ligger konstant, det enda svåra är att få till den exakta inställningen med kranen i häverten då det är så känsligt så minsta lilla man vrider för mkt blir det fel, för man vill ju bara att det ska komma ytterst lite vatten i evak. röret?! och helst vill man ju inte dra ner flödet från returpumpen heller? konstigt att det inte finns kranar som är bättre att justera.

mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar så mycket!

Nej luckorna ligger bredvid, det är vanlig mdf jag gjort dom av, men är inte helt 100 nöjd med dom då jag tog samma dimension på mdf som övriga mdf på framsidan så man kan inte få dom helt släta med framsidan utan dom sticker ut kanske 1-2mm, visst jag skulle kunna fasa dom lite i bakkant men känner inte att jag orkar det nu, då gör jag hellre nya luckor i 16mm mdf istället för 22mm som det är nu. kommer bli samma koncept på luckor till överdelen, därför det sitter ett "stag" som man ser på bilden, och till "staget" har jag gjort en konstruktion som gör det jättelätt att ta bort när jag ska ner i karet och göra något.

mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fixade och donade lite med överdelen ikväll, spacklade klart den och gjorde luckor, monterade även i luckor så ni får se hur det blir. dock är jag supermissnöjd med luckorna som är till skåpet så jag kommer förmodligen göra om dom så småningom, men dom duger i början.

post-4076-14468923381675_thumb.jpg

post-4076-14468923381284_thumb.jpg

post-4076-14468923381486_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja fy f*n va luckorna ser ut... Tänker du värkligen ha dom? ;) Det ser ju jätte bra ut. Snart dags att bära upp allt till lägenheten.. Tappa inte karet i trappen då bara.. He he

Jag är verkligen inte nöjd med dom, vill ha allt så det är helt slimmat med bänken men det går inte för det är samma grovlek som övriga mdf, men jag kommer ordna det :) Nja blir inte så mkt att bära upp då vi bor på nedre plan, är bara 2plan där vi bor så det är skönt, altan och grejor har vi, men man ska inte säga att det inte kan gå fel iallafall, tappar jag karet skulle jag bli galen. det är inte så tungt men ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...