Gå till innehåll

Rickards Sps/Lps


rickard598

Rekommenderade inlägg

  • Svar 122
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nja, tror jag kommer variera med ls och skum, försöka göra det i samband med flytt av ls så kommer det inte va torrt, alternativt ha blöta handdukar över skummet och ls en i bakgrunden så det är fuktigt. Vill bara få tag på små bitar ls, eller om man ska börja med stora längst ner och gå ner till mindre uppåt och kanske ha några "plattor" som sticker ut där man kan ha fraggar och sånt på? Vill ha riktigt riktigt vattnigt rev med massa vatten ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hänt idag: grundat överdelen 2gånger, så imorgon är det bara att börja färdigstryka den, kommer rolla 2-3 gånger utvändigt och 4 gånger invändigt för att det ska tåla fukt/vattenstänk. Fungerar det att ha ls liggande under blöta handdukar någon dag eller har nån annan tips hur jag ska göra? Är nog redan lite sugen att byta till större returpump kanske 6000l/h eller något, nån som har tips på sådan sen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tja!

Jag tror att svampdjur kommer att dö rätt så fort på din sten om den får ligga tort men tror att det är värt det för att få till ett snyggt rev..

Varför vill du byta returpump? man bör väl ha en tilräkligt stor pump så skummaren får nytt vatten så den får gå maximalt. en större pump brukar ju låta mer och dra mer el och värma mer. lägg pengarna på en tunze 7095 istället.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nej 7095 är styrningen till dina pumpar..

du kanske kan få en liten uppstarts proses igen när det dör saker i stenen. du lär få vänta med att lägga i nått levande på nån vecka. låta det gå och ta lite värden och se vad som händer. det beror ju helt på hur mycket LS som du tänker ha torr ett tag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer lite bilder på vad jag pysslat med idag, satt fas ledarna som ska lysa i bänken, lödde även ihop min datafläkt med adaptern, målat överdelen 2gånger idag så det börjar ta sig, bara dags att få skummet snart så man kan ta hem det hela. även tillverkat endel osmos, har kanske totalt 200l nu.

Johan: Ok, man kanske ska göra några större vattenbyten då under den tiden? är lite konfunderad över hur jag ska göra med alla koraller i gamla karet sen, kommer ju bli enormt mycket koraller. rädd att det kommer dö, eller klarar det sig någon vecka utan ls? bara fiskarna inte blir för stressade i processen. post-4076-14468923441358_thumb.jpg

post-4076-14468923440973_thumb.jpg

post-4076-14468923441161_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kommer ju att bli mycket skitigt i det gamla karet när du river ut all LS. Du får nog räkna med att byta vatten nån gång i det gamla me för att få fisken och koraller att överleva.. Kör med skummaren och kol för ja tror att korallerna kommer att släma lite.. Fläkten som sitter i din nya bänk, blåser den in eller ut luften ur bänken? Jag skulle gissa på att den får en längre livslängd om den blåser in luft.. Då slipper den suga salt... Ser riktigt bra ut annars..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär, Karet hemflyttat och byggt bakgrunden ikväll, dock svårt o se på bilderna hur scapen på bakgrunden är, karet låg på bakrutan bara för att kunna bygga lättare, det gick åt 2tuber med skum till mitt bygge, ett tips är att inte få det på händerna, för man blir riktigt svart, jag hade handskar, men självklart när jag var färdig så fick jag på händerna.. *grr* *Nåväl här kommer lite bilder.

Glömde en sak, jag gjorde av med ca 25kg sten till detta, även endel gamla döda koraller var kanon att bygga med, sen smeta på lite Reefbond.

post-4076-14468923618442_thumb.jpg

post-4076-14468923617479_thumb.jpg

post-4076-14468923617735_thumb.jpg

post-4076-14468923618054_thumb.jpg

post-4076-14468923618239_thumb.jpg

Ändrat av rickard598
Edit.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, blev tyvärr inget bra att göra med boxen! Va inte jättelätt o bygga men gjorde mitt bästa! Så du tror det kommer få sån lyftkraft så det lyfter?! Kände nyss på skummet och det verkar fästa ganska bra mot glaset, så man får väl räkna bort det om man räknar lyftkraft?! Dock vill man ju inte att det släpper och har ner nån annan sten! Men vad tycker ni att jag bör göra nu?! Ska man oroa sig? Pratade med triton igår och dom sa att en kille byggt bakgrund med det där och att det suttit som berget. Med vänlig hälsning, Rickard

Hallå! Är det din färdiga skapelse? Du ska inte bygga in boxen? Har du räknat på vad det blir för lyftkraft i 2 st tuber skumm och vad 25 kg LS väger i saltvatten? Kanske finns nån som läser tråden som kan ge svar på det!? Det kommer att bli snyggt sen när det får växa lite i det...
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, då var det igång nu, flyttade idag stenen ifrån det gamla karet till detta, gick bra. Byggde ihop revet i lugn och ro med buntband och ReefBond. Dock kan jag tycka att reefbonden är alldeles för dyr i förhållande till vad man får! Vet någon här om man kan limma koraller under vatten med reefbond eller ska man köra korallimmet? Blev rätt nöjd med Scapingen, då min plan var att försöka få "klippavsatser" på stenen. Hoppas ni gillar min egensnickrade lysramp också -Tummen upp

post-4076-14468923656119_thumb.jpg

post-4076-1446892365497_thumb.jpg

post-4076-14468923655259_thumb.jpg

post-4076-14468923655485_thumb.jpg

post-4076-14468923655688_thumb.jpg

post-4076-14468923655924_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär ja, nu har jag en tillfällig lite "bättre" belysning så jag kunde sätta dit den riktiga överdelen belysningen beståt av 4*39w T5, det borde väl räcka för att ha dom mest ljuskrävande koraller på botten? ;) Nån som vet vad det är för skummare som jag har tillfälligt, den verkar inte funka bra iallafall för det kommer inget skum. Tips ang justering? Här kommer iallafall lite bilder.

post-4076-14468923669518_thumb.jpg

post-4076-14468923668453_thumb.jpg

post-4076-14468923668655_thumb.jpg

post-4076-14468923668943_thumb.jpg

post-4076-1446892366914_thumb.jpg

post-4076-14468923669321_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär ja, nu har jag en tillfällig lite "bättre" belysning så jag kunde sätta dit den riktiga överdelen belysningen beståt av 4*39w T5, det borde väl räcka för att ha dom mest ljuskrävande koraller på botten? ;) Nån som vet vad det är för skummare som jag har tillfälligt, den verkar inte funka bra iallafall för det kommer inget skum. Tips ang justering? Här kommer iallafall lite bilder.

Det är ju inte lätt och se bakifrån fast jag tycker den har vissa likheter med en Aqua Medic Percula skummare.

Om du inte har något skum på ytan får du justera luftinflödet bättre.

Å andra sidan så tar det ett tag innan den kommer igång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag hade också höga fosfatvärden när jag startade upp mitt kar för 1 månad sedan..... antar att det beror på att man flyttar på stenen och de gör att fosfat frigörs.

jag startade (och jag rekomenderar inte det!) upp vodkametoden och tillsatte sedan, efter några veckor, bakterier. då dök fosfaten kraftigt! men hade kanske varit smart att göra tvärtom!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...