Gå till innehåll

Knabbes planering av 54L


knabbuziak

Rekommenderade inlägg

Första vattenbytet igår. Blev lite fel eftersom jag såg att jag hade felkalibrerad refraktometer. Ligger nu på 1.023, och vill väl upp till 1,025 sen. Gjorde vattentester idag. Fick kvitto på att allt funkar som det ska med rening - knappt mätbara nivåer av både fosfat och nitrat. Stenen i karet och ytterfiltret verkar ta hand om allt! :D

Gav upp artemiakläckaren som inte funkade som den skulle eftersom jag hade streamern riktad nästan rakt mot utloppet av kläckaren (i andra änden av karet förvisso, men jag gissar att det var det som ställde till det). Den kommer nu få visa att den inte är helt värdelös i Benkes sump istället.

Fick även hem lite aminosyror idag som jag tänkte att frysmaten skulle få marinera i innan jag matade anemonerna. Fast när Benke var här och hämtade kläckaren poängterade han att Dennys anemon inte längre satt där jag sa att den skulle... Har tittat runt en liten stund och ännu inte hittat den. Får se om den dyker upp *hoppas*

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 204
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Lite hjälp tack! -sjuk

Räddningsuppdraget att ta hand om Dennys anemon för att den skulle må lite bättre verkar inte gå så bra. Den satte sig tidigare mitt framför en streamer där jag knappt såg den, än mindre kunde mata den. I morse tog jag beslutet att flytta på den till ett läge där den borde ha bra förutsättningar för att klara sig. Ser till min stora förvåning att en av clownerna (som gått tillsammans med anemonen en bra tid innan jag fick ner den i mitt kar), håller på å nafsar på anemonen! Det ser ut som att den sliter loss små stycken av den!

Har läst lite trådar om liknande incidenter, och det verkar inte vara jättevanligt, men det verkar ändå förekomma, speciellt med BTA's!

Här är en kille som lyckades rädda sin: http://www.reefcentral.com/forums//showthread.php?p=19148985

Han löste genom att tredubbla maten. En lösning som jag tror är förödande för mitt system då den enda näringsexport jag har är genom stenen och vid vattenbyten då jag även sköljer igenom filtersvamparna (med spillvattnet).

Några tips/råd?

Just nu känns det som att jag kan öka på maten en aning, men inte i några massor. Slutar inte slakten så får nog clownerna hitta något annat hem är jag rädd, då den anemon som jag har kommer från samma som den som nu blir uppäten. Vore ju inte kul att förlora två anemoner till samma clown-par!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, men jag hittade inget som var till hjälp. Det finns inget kvar att suga på eftersom det inte finns några tentakler längre. Den såg ut så när jag fick den (den hade gått tillsammans med de båda clownerna jag har nu ett tag). Gissningsvis så är den för illa medtagen för att den ska kunna repa sig, men än så länge sitter den med ett fast grepp om stenen och blåser upp sig emellanåt (ser då lite ut som en halvt genomskinlig maschmallow). Matar den med frysmat (Ocean Nutrition Marine Mix) tills den inte sitter fast längre... då åker den... men jag hoppas såklart att den ska kunna repa sig. Den var riktigt vacker en gång i tiden!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Lite uppdatering på vad som händer:

Räddningsaktionen med den omhändertagna anemonen går inget vidare verkar det som. Som den ser ut nu så är den ungefär som en tia i diameter, fortfarande inga "armar" som vuxit ut, och för det mesta drar den ihop sig alldeles för mycket för att den ska gå att mata. Men än så länge sitter den fast i stenen så hopp finns kanske fortfarande?

Min egen anemon har vuxit en del och har fått lite bättre färg. Clownerna gör inte så mycket försök att gå i den ännu, vilket kanske inte är så konstigt då den fortfarande är ungefär lika stor som dem.

"Överrinningen" har bråka lite, eller så är det jag som inte fattar riktigt hur jag ska ställa in den, så det har varit intervaller med massa bubblor i karet. Detta verkar ha lett till att en massa alger liknande de som man får på en ATS dykt upp på massa oönskade ställen. Men nu tror jag att jag fått ordning på hur jag ska ställa in den för att inte få några bubblor och algerna ser ut att ha stannat i tillväxt.

Algerna jag satte ner för ett par månader sen har vuxit ordentligt, men verkar också konsumera en hel del Kalcium, så jag har skördat dem ganska ordentligt vid senaste vattenbytet. Passade på att göra ett lite större denna gången (15L = ungefär 1/3). Har även planterat in lite Chaetomorpha.

Har även införskaffat lite fler städare i form av tre sniglar (en turbo och två humlor). Fick även tag i en krabba, men den är jag mer osäker på om jag vågar behålla. Får se vad som händer.

Annars verkar allt flyta på bra. Jag har bra värden. Ytterfiltret plockar upp mycket skräp som jag tömmer ut varje vecka (... är tanken, har blivit lite lidande det senaste på grund av jobb och sjukdomar).

Drömmarna om LED-belysning finns fortfarande, så jag hoppas att jag kan förverkliga dem någon dag!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Krabban fick en chans efter att den visat att den var bra på att äta alger. Den verkar vara allätare (pricis som smaragdkrabban) för den har tagit frysmat när jag serverat. Har annars aldrig visat något aggressivt beteende ens mot mina sniglar eller räkan, så den får gå kvar tills vidare. Skulle jag vilja ta upp den är det skitenkelt fixxat! :)

Min anemon börjar få riktigt fin färg nu, så jag ska försöka fånga det på bild!

Räddnings-projektet ser ut att ha fått början till små tentackler. Skam den som ger sig! :-D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Några skitfula mobilbilder får försöka illustrera hur det går med karet. Tycker det funkar bra med den tekniska setupen som jag valt än så länge, men vid varje vattenbyte får jag rensa alger från sten och fraggar. Tyvärr måste jag plocka upp fraggarna för att komma åt ordentligt vilket jag inte är så förtjust i.

Anemonen får Ocean Nutrition Marine Mix frysfoder allt från var tredje dag till ett par gånger om dagen. Ser ut att gilla det om man jämför med de första bilderna på den! Underbar färg som inte riktigt kommer fam på bilderna. Jag har en pipett som jag matar frysmaten med. Ser till att alla individer (båda anemonerna, räkan, krabban och clownerna) får sig lite käk vid varje utfodring.

För att få bukt med algerna funderar jag på att bygga en Hang-On-ATS. Får se om det blir verklighet...

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

post-5077-14468925844282_thumb.jpg

post-5077-14468925844513_thumb.jpg

post-5077-14468925844734_thumb.jpg

post-5077-1446892584494_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väldigt snygga färger! Kan tänka mig hur fint det är i verkligheten :)

Frågar dig eftersom jag ser att du har samma vattenmelon knappar som jag har; växer dina något? Mina har kanske fått en ny polyp på ett halvår! Dom ska ju växa sakta men inte så sakta väl??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar!

Vilken av dom är vattenmelon? Den neongröna? Jag tror jag köpte dem i mars, och det har nog inte kommit några nya sen dess som jag lagt märke till, däremot är de dubbelt så stora som när jag köpte dem.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är dem som jag trodde kallades Japan-knappar. Men de som du länkat bild på Lagge (grön/lila/rosa/blåa) tror jag att det har kommit några nya huven från. Kan ju tillägga att utöver frysmaten så matar jag då och då med D&D Reef Paste och/eller levande phytoplankton.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...

Dags för en liten uppdatering...

Jag kände att jag inte riktigt kunde hålla planen med så pass täta vattenbyten som krävdes, så jag har bytt inriktning en aning. Skivor och mjukisar verkar funka bra, och som synes mår ju anemonen prima! Har en stor Rhodactis (höger i bild) som var hungrig idag och fick lite extra... därför är den fortfarande ihoprullad då bilden togs.

Knapparna har således plockats bort, och försöken med LPS'er gav inte frukt...

Tyvärr gav både räkan och krabban upp inom loppet av en knapp vecka! Vet inte om den gigantiska borstmasken kan va boven. Båda hade precis ömsat innan de försvann.

Clownhonan var s glupsk så hon åt maten som anemonon fick, och passade på att äta lite på anemonen samtidigt, så hon bor på annan adress nu. Hanen ska få en ny partner inom kort. Tycker synd om honom nu när han är helt ensam fisk i karet. Hade gärna införskaffat lite andra djur snart, men vi får se när det blir.

Min största förhoppning nu är att anemonen och Rhodactisen ska dela på sig så jag får fler. Samtidigt drömmer jag om större kar... som vanligt...

post-5077-14468928137917_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu hängde jag nog inte riktigt med... Men algen tror jag är en Halimeda Sp. Växer ganska snabbt och luktar/doftar väldigt speciellt när den kommer upp. Har den som extra näringsexportör. Den är ganska hård i bladen, men det är väl för att den binder upp Kalcium antar jag. Krabban jag hade verkade inte intresserad av att äta av den...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu hängde jag nog inte riktigt med... Men algen tror jag är en Halimeda Sp. Växer ganska snabbt och luktar/doftar väldigt speciellt när den kommer upp. Har den som extra näringsexportör. Den är ganska hård i bladen, men det är väl för att den binder upp Kalcium antar jag. Krabban jag hade verkade inte intresserad av att äta av den...

Tar inte den o käkar upp ditt Ca värde , ett rent kalcium skelett ? Den borde snebelasta dina värden.. Eller ??

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag märkte faktiskt inte så stor förändring innan när jag testade LPS'er och hade algen samtidigt... nu har jag inte gjort tester på ett tag, men det räcker att skrapa rutorna en gång i månaden ungefär, så värdena är nog ganska OK på den biten. Ca gissar jag sjunker en aning från de 525ppm som jag har i saltet...

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...