Gå till innehåll

Knabbes planering av 54L


knabbuziak

Rekommenderade inlägg

Nä, det får ju ställas i relation till storleken på karet. Att peta ner 80 olika arter av koraller är väl inte intentionen heller, men jag ville inte bara ha starkt sluttande "klippväggar" som skulle bli omöjliga att ställa koraller på...

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 204
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag velar fortfarande.

Drömmen är att kunna hålla ett mandarin-par, men det lär inte bli lätt... Har läst mycket amerikanska forum och artiklar om personer som lyckats bra med en. Jag hoppas artemiakläckaren ska kunna förbättra möjligheterna att lyckas.

Bubbletip med clowner kommer nog i ganska tidigt.

Pseudochromis fridmani är en riktigt fin fisk som jag sneglat åt.

Nemaeteleotris Magnifica (Eldstjärtgoby) ska åxå kunna gå bra och har länge stått på önskelistan!

Jag har blivit erbjuden en Centrophyge Bicolor, vilken gärna skulle kunna få beta lite alger, men karet och revet är nog på tok för litet.

Ovan nämnda fiskar (förutom dvärgkejsaren) har jag tänkt hålla i par, så det är inte tal om att stoppa ner SAMTLIGA. Det hade garanterat misslyckats!

Som städare tittar jag på sandvändande stjärna och sniglar, turbosar, eldräkor och pepparmintsräkor samt smaragdkrabbor.

I korallväg handlar det främst om LPS'er, knappar och skivor.

Om inte sten och vattenbyten kan hålla näringsvärdena nere kommer jag titta på att sätta i en nanoskummare eller lite makroalger.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer att försöka med ett mandarin par själv faktiskt.. Har en hane idag o väntar på att hitta en hona som då ev inköps..

Jag tror att du kan få ett par att överleva om dom äter det du kan ge dom.. Men frågan är hur dom trivs i ett kar med så pass liten sten mängd.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fått uppfattningen att stenen främst ska va där för att kunna generera tillräckligt med smådjur så att mandarinen inte ska svälta ihjäl. Menar du att den kräver stenen även som gömställe? Jag fick till (förhållandevis) ganska mycket skrymslen tyckte jag, men det kanske inte räcker när man börjar plocka i räkor etc.?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha! Ja, om det fanns en tävling i överdrivet och utdraget planerande så hade jag nog varit god kandidat till medaljplats... Men en sak i sänder! Jag har inte ens en möbel till karet ännu. Förhoppningsvis kan jag få det mesta sånt färdigt i helgen! :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fått uppfattningen att stenen främst ska va där för att kunna generera tillräckligt med smådjur så att mandarinen inte ska svälta ihjäl. Menar du att den kräver stenen även som gömställe? Jag fick till (förhållandevis) ganska mycket skrymslen tyckte jag, men det kanske inte räcker när man börjar plocka i räkor etc.?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Absolut, nattetid söker sig mandarinen till en håla eller skrev och vilar tills morgon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kanske kan vara svårt att få svar såhär, men om någon har en "original"-möbel till ett 54L Juwel, så skulle jag gärna vilja ha reda på innermåtten på skåpet. Jag har en UPS som jag skulle vilja få plats med i möbeln, men det kan bli svårt att få ihop... Så om någon läser detta och har tillgång till en sådan möbel (gärna med bild) så får ni gärna höra av er här eller via PM.

Tanken var ju att bygga egen möbel, men jag vill ändå jämföra mot vad jag skulle kunna få ut av att köpa en färdig möbel! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jajaja... Som det ser ut nu så fuskar jag å köper en möbel... Men om hon-som-bestämmer får som hon vill så kommer det dra ut på tiden, för då får jag börja snickra! Jag råkade visa detta bygget: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?32794-Projekt-54-liter&p=334685&viewfull=1#post334685

Det finns ju många fördelar med en sån möbel förvisso, men nackdelarna är ju tidsåtgång och kostnad. VILL HA IGÅNG DET NU!!!!

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jajaja... Som det ser ut nu så fuskar jag å köper en möbel... Men om hon-som-bestämmer får som hon vill så kommer det dra ut på tiden, för då får jag börja snickra! Jag råkade visa detta bygget: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?32794-Projekt-54-liter&p=334685&viewfull=1#post334685

Det finns ju många fördelar med en sån möbel förvisso, men nackdelarna är ju tidsåtgång och kostnad. VILL HA IGÅNG DET NU!!!!

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Ska vi tro på det där sista uttalandet ? Vad säger du cheva ?

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-5077-14468924486845_thumb.jpg

Bakgrunden på plats. Passade även på att fästa fästet för värmaren i bottnen av karet med hjälp av silikon, då sugkopparna var slut.

I möbeln har jag monterat UV-C-filtret och luftpumpen. Fick höra att jag behövde bakventil på luften, så det får jag väl skaffa en då innan jag drar igång den. Vore ju surt att tömma karet på vatten genom luftpumen!

Väntar fortfarande på motstånden så jag kan löda på de sista vita dioderna, men de kommer väl ganska snart hoppas jag. Vattenfyller systemet nån gång i veckan tror jag för testkörning och därefter blandar jag upp med salt. Tror jag hinner stoppa ner sten och sand åxå innan veckan är över, men man ska väl inte ropa "hej" ännu...

Inredningen i möbeln blev lite kompakt, men tycker ändå att det ser funktionabelt ut. Vet att slangarna egentligen inte ska gå i krökar neråt (vilket de gör mellan filter och UV-C), men får jag luftbubblor där är det lätt fixxat! Kommer inte ha mycket mer än mat i skåpet sen. Automatisk påfyllare hade förvisso suttit fint, men det får bli till nästa kar, eller så får man fabricera en egen behållare i akryl eller nåt.

Det som ska kopplas in i grenuttaget nu är Belysning, Moonlight, Streamer och en värmare (får se hur mycket jag behöver värmaren, men förhoppningsvis blir det inte för varmt!)

post-5077-14468924486458_thumb.jpg

post-5077-14468924486659_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...