Gå till innehåll

Knabbes planering av 54L


knabbuziak

Rekommenderade inlägg

Efter en total fadäs med förra karet så tänkte jag göra ett nytt försök i mindre skala denna gången med allt vad jag lärt mig de senaste 18 månaderna i tankarna.Tanken är att ta min gamla sump (om den ser bra ur efter rengöring - annars ett liknande kar) och lite teknik jag har liggandes:

Ytterfilter Fluval 305 bestyckat med krossad LS och lite aktivt kol. Efter filtret kommer ett 5W UV-C sitta och utloppet kommer förmodligen bli ett roterande munstycke.

En streamer på 3000L/h (Resun JVP 101B - liknande en koralia 3) som kommer bli riktad in bakom den ganska luftiga aquascapen. Jag är dock rädd att detta blir ALLDELES FÖR MYCKET med tanke på vad jag ska ha för invånare. Jag har en pump som lämnar 1200L/h fördelat på två munstycken, men denna är jag rädd ger för mycket "jet-stråle"...

Belysningen tänkte jag bygga själv i form av en LED-Ribba.

Jag funderar på om jag kan köra skummarlöst och ha näringsexport genom Chaetomorpha-alger och/eller Ulva (beroende på hur de växer under belysningen). Annars kanske man kan skaffa en liten hang-on nanoskummare...

Djuren jag hade tänkt är ett par clowner och en anemon. Anemonen vill jag gärna ha kommentarer på om den är lämplig (art har jag inte bestämt mig för ännu). Jag skulle gärna även ha ett par eldstjärtsgobys! Till detta skulle jag gärna ha 2-5 räkor (eld-/putsarräka/-or och pepparmintsräkor). Sen tillkommer väl lite sandvändande och algätande sniglar (eventuellt eremiter), och eventuellt nån smaragdkrabba.

Självklart kommer det bli lite diverse koraller och skivanemoner åxå.

Kom gärna med förslag, tips, idéer och KONSTRUKTIV kritik! :)

Ändrat av knabbuziak
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 204
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

är också nybörjare så är lite osäker...

men blir det inte för mycket i 54 L med ett clown-par+eldgobies? eldgobies ska man väl antingen ha en av eller ett litet stimm?

jag har ett clownhotell där det nu bara finns ett clown-par i fiskväg och vet inte vad jag ska skaffa mer för fisk. du ska ju nu starta upp ett kar i liknande storlek så jag kanske kan få lite idéer här :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är själv väldigt skeptisk till mängden djur jag vill ha, men jag har en kompis som har ett par eldstjärtsgobys (vilka jag eventuellt ska få ta över), och dom går jättebra tillsammans... men just nu bor de i ett 720, så det kommer ju bli lite mindre simyta så att säga (även om det åxå kommer bli mindre antal andra invånare att ta hänsyn till för dom).

Jag kollar på ett dimmbart kit från rapidled. Det finns ett med totalt 24 dioder som jag är sugen på (men kommer nog bara köra 16 dioder - 8 av vardera färg)... Dimmningen kommer göra att jag får bättre livslängd samt att jag kan justera färgen på ljuset lite efter behag utan att behöva byta några dioder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om någon kan komma med ett förslag på nån liten blå fisk (inte damsell för de är för aggressiva för min smak) så tas ett sådant förslag emot tacksamt! Alternativt kanske man skulle kunna byta ut ena eldstjärtsgobyn mot en sixline wrasse?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Resun Waver på 4000 L/h och så länge de inte gjort en revolution i sin tillverkning så ska du nog inte vara orolig att 3000 L/h är för mycket :-) Det flödet är väldigt milt. Jag har min i ett 54 själv faktiskt och det är inget direkt superhögt flöde i den.

Kul att du kommer igång med nytt kar :-) 54L tycker jag känns som en tacksam storlek att bygga med då man kan skaffa bra utrustning och funktioner utan att det kostar någon stor summa. Enda "priset" är ju det lilla antalet fiskar som fungerar bra i storleken. Jag känner mig ganska strypt bara av 80L(112 yttremässigt).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Jag har velat fram och tillbaka ett bra tag nu, samtidigt som jag håller på att bearbeta sambon så att jag ska kunna göra nåt överhuvudtaget.

Föll för ett par dagar sen tillbaka till denna idén med att bygga om mitt lilla 54L som jag tidigare haft som sump.

Vad gäller den blåa fisken så kanske man ska överväga en blå djävul men inte introducera den förrns kanske ett halvår efter de andra djuren gått in sig i karet? Men som sagt så är jag fortfarande skeptisk till antalet invånare.

Jag har nu börjat överväga att faktiskt köra med någon mindre skummare (det ger ju lite bättre syresättning dessutom). Vattenbytena hade jag tänkt göra en gång i veckan. Har för mig att jag lyckades tömma ur 5L ur ytterfiltret när jag brukade rengöra det, så 5-10L vattenbyte i veckan borde ge bra tillskott på spårämnen.

Vidare har jag även funderat på om man inte ska satsa på en sånhär: http://www.akvarieshopen.com/artemiaklackare-p-892.html för att få lite mer kontinuerlig utfodring. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kliar i fingrarna dagligen, och ger hon mig minsta antydan att jag skulle kunna få dra igång igen så kommer jag börja handla friskt! :)

Belysningen kommer jag nog dra ner från de tidigare planerade dubbla drivdonen till ett som jag kör 15 dioder på och sen ett litet moonlight-kit som får gå på dygnet runt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Nya planer på belysningen. Upptäckte att de båda ballasterna jag använt till 15W T8 (ett rör vardera) över refugiet även klarar driva ett 24w T5 var. Gillade färgen som jag då fick från ett Philips actinic och ett Sylvania GroLux. Eftersom ekonomin är en avgörande del i detta bygge funderar jag därför på att använda ena eller båda ballasterna. Kör jag bara ett rör så blir det ett blått, men då får jag nog komplettera med lite billiga vita dioder för att bli nöjd med färgerna. Nån som kan tipsa om BILLIGA (kalla) vita dioder som kan byggas in i kåpan? Och räcker det förresten med att ha 15W T8, eller bör man satsa på T5? Korallerna jag vill ha är väl främst LPS'er och kanske nån mjukis och skiva. Dessutom kommer ju höjden inte bli mer än kanske 25 cm från ytan till nedersta korall...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Upptäckte när jag mätte lite att det kan bli trångt med ett 24w T5, i så fall lutar det nu lite åt att köra på ett Actinic 15W T8 tillsammans med några dioder... Men det känns ändå som för klen belysning! Räknar man bara lysröret blir det ju cirka 0,3W/liter... ganska långt ifrån de 1,5W/liter jag hade på förra karet... Att klämma i ett rör till hade kännts mycket bättre! Men ska jag behålla originalkåpan blir det svårt! Finns det bra små reflektorer till 15W T8?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla på Juwels rör annars, dom har 24W rör som är 435mm (eller någonstans i den häraden), finns dock bara i 10000k och actinic. Dom funkar dock utmärkt till salt, hade det själv över första karet, ljuset blir helt ok.

Vad är det för ballast du har som kan hantera både T8 och T5?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla på Juwels rör annars, dom har 24W rör som är 435mm (eller någonstans i den häraden), finns dock bara i 10000k och actinic. Dom funkar dock utmärkt till salt, hade det själv över första karet, ljuset blir helt ok.

Vad är det för ballast du har som kan hantera både T8 och T5?

Där sa du nåt bra! De har jag ju sett innan men inte tänkt på... Hur ligger de i pris förresten? Hade varit kul att få lite mer tryck i det blåa ljuset! :D

Ballasterna köpte jag för ett bra tag sen på eBay, och det står skrivet på dem vilka rör de funkar till. Tror det är Philips som tillverkat ballasterna.

Annars kör du på bara leds, typen ac-rc 10w så kläm till med 3 vita o tre blå. Sen bör du klara dig perfekt.

Kostnadsfaktorn har fått mig att försöka hitta annat än en ren LED-lösning, då jag gissar att det kan bli lite kostsamt att få ihop... eller? De flesta delarna till lysrör har jag ju redan...

eller så kan du ha kvar T8:an actinic och ha den som blåljus/kvälls/morgonljus, och ha dioder på dagen :)

Det var min tanke - att ha det blåa ljuset igång under kanske 14 timmar (om det inte utgör mer än 50% av det totala ljusflödet - i så fall kanske man får gå ner till 12h) och sen låta den vita ljuskällan (vilken det nu blir) lysa under en kortare tidsperiod.

Jag har även kvar lite dioder från min förra ramp som jag kan använda som moonlight bland annat, men de är inte det minsta ljusstarka, så det behövs mer än dem och ett lysrör gissar jag!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Drar igång den sovande tråden igen... Har bearbetat sambon och planerat parallellt under tiden (vilket nu har gett lite resultat)... Det jag kommit fram till är att jag fortfarande är kluven gällande anemonen och clownerna... Kanske kan bli en anemonkrabba istället... får se...

Artemiakläckaren kommer säkerligen gömmas (till viss del) bakom aquascapen. En fundering är om artemiakläckaren kan generera tillräckligt med mat till en Mandarinfisk.

Vad gäller belysning så blir det troligen ett Juwel Hi-Lite Actinic i kombination med nån form av dioder. Jag spånar på idén konstant men hittar inget som jag känner mig tvärsäker på. Det senaste förslaget jag skissat ihop är tre strängar av denna: http://www.ebay.co.uk/itm/5M-TUBE-White-SMD-5050-Waterproof-LED-Strips-Light-IP68-/120698388194 om 55cm vardera. Då har jag till tre "uppsättningar" om nåt skulle gå åt skogen. De verkar hyffsat lätta att driva åxå. Om jag fattat det hela rätt kan jag driva en slinga på totalt 1,45m med en nätdel på 12V/1A. Jag kan mycket väl ha fel här, så kom gärna med kommentarer!

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg nu att det inte var lika mycket info längre om led-listen. Här är en liknande: http://www.ebay.com/itm/5M-SMD-5050-RGB-IP68-Waterproof-300-LED-Strip-44key-IR-/120833626414?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&vxp=mtr&hash=item1c223ed12e (om inte identisk).

Sen glömde jag säga att jag med största sannolikhet kommer skippa skummaren för att ge ett snyggare kar och mindre utgifter...

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har jagat lite mer info gällande LED-stripen jag länkat till ovan. Det verkar vara lite svårt att hitta någon helt säker källa vad gäller datan på dessa. Den modell jag är ute efter är en rulle på 5m med 300 dioder per meter. Den har en totaleffekt på 72W, men jag kommer i så fall ha tre bitar om vardera 55cm (totalt 1,65m = 23,76W). Jag har tänkt använda en sånhär för att dimma: http://www.ebay.co.uk/itm/RGB-LED-Light-Dimmer-Adjustable-Controller-DC-12V-9A-/270867509212?pt=UK_Light_Fittings&hash=item3f10f62fdc Då behöver jag inte bry mig om ifall drivaren har minne eller inte så jag får samma färg varje gång jag tänder slingan.

En positiv bieffekt av att välja en RGB-list är att jag nattetid kan välja att tända upp den röda delen av slingan på låg effekt och på så sätt kunna titta runt lite i karet utan att störa djuren då jag förstått att de inte kan uppfatta röda våglängder... Förutom då att jag kan välja precis den färg jag vill ha på ljuset. Förmodligen kommer den blåa delen av slingan gå på full effekt, rött ganska högt, och sen får jag väl använda den gröna till att justera in färgen.

Hur tillväxten kommer bli på korallerna har jag ingen aning om, men gissningsvis borde det bli ganska bra då jag får rejält drag i framförallt det blåa spektrat men även lite rött med.

Drivningen är väl det jag klurar på mest för tillfället. Jag vet inte riktigt säkert hur mycket ström jag kommer göra åt, och får olika siffror från varje säljare på eBay. Men av vad jag kan utläsa från de flesta så har hela slingan på 5m en förbrukning på 72W. Det ger en förbrukning på 14,4W/m och 1,2A/m. Jag kommer ha 1,65m vilket ger 1,98A/23,76W, om man kör slingan på full effekt på alla kanaler. Kan jag plugga in vilken nätdel som helst på minst 2A till slingan utan att riskera att bränna dioderna om jag använder ovan nämnda slinga och dimmer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte alls lika säkert, dioderna verkar ju klara max 3A, om de fungerar så att de tar allt som går svälja kommer 5A att döda de, om de fungerar så att de bara tar vad de behöver så kommer ett 5A nätagg fungera bra.

Jag kan tyvärr inte svara på vilken typ dioderna är :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...