Gå till innehåll

Knabbes planering av 54L


knabbuziak

Rekommenderade inlägg

Vet inte varför bilden blev vriden, men det gick inte ställa den rätt i telefonen. Hur som helst är karet på plats och så gott som all teknin åxå... men det får tyvärr inte plats som jag tänkt. Ytterfiltrets slang får inte plats mellan artemiakläckaren och locket. kanske löser sig till nya belysningen, men fram tills dess får jag antingen flytta kläckaren eller skippa den helt. måste även komma på en lösning på hur jag kan rikta returslangen som jag vill... Idéer? Det är en flex-slang som följer med Fluval-filtret original. tänkte eventuellt trä nån pvc eller nåt utanpå.

post-5077-14468924491833_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 204
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag kom på en lösning som jag hoppas ska funka bra. Tyvärr kan jag inte testa den fullt ut ännu, då det krävs lite extra karvande i kåpan (antagligen även i den "inre lådan" där jag har elektroniken). Nu har barnen lagt sig, och det enda verktyg jag har att jobba med är en Dremel - känns inte som nåt lyckat att dra igång den nu riktigt. Får se hur långt jag kommit imonn innan det är dags för jobbet istället! Kan ändå dela med mig några bilder på inredningen såhär långt:

post-5077-14468924496199_thumb.jpg post-5077-14468924496199_thumb.jpg

Det jag gjorde var att jag flyttade in returflödet någon decimeter så att det fick sitta bredvid artemia-kläckaren. Gör kanske inte så mycke då det roterande munstycket som sitter där kan täcka ett större område istället för att bara flåsa in i sidorutan när den sveper förbi på det hållet.

Är ganska nöjd. Hade ju helst velat ha det lite mer diskret, men det hade ju åxå krävt en sump!

Nu syns det inte så väl på bilden, men väggen till vänster om karet är inte i rät vinkel mot den som går längs ryggen på karet. Detta gör att man kan få lite insyn från det hållet, men inte så värst mycket. Det var därför jag "vände" på hela min ursprungliga idé (tekniken skulle alltså suttit spegelvänt höger-vänster). Tror inte det ska spela så stor roll när det kommer till min redan gjorda aquascape. Får kanske göra några mindre modifieringar, men det ska nog gå bra.

Först hade jag tänkt limma på en bit bakgrund framför artemiakläckaren för att dölja den, men tycker den är ganska diskret (än så länge) mot den mörka bakgrunden, så jag sket i det. Dessutom så är denna bakgrunden mycket tjockare än den förra jag hade, så den bygger mer från glaset. Det hade nog sett dumt ut med en extra förskjuten vägg. Med en slimline kanske det fortfarande hade varit aktuellt.

post-5077-1446892449599_thumb.jpg

post-5077-14468924496399_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattenfyllde karet och drog igång allt innan jag åkte till jobbet

0240a1cb-92b6-b390.jpg

Testar med bara osmos-vatten än så länge. Alla komponenter verkade fjnka bra i starten, men vissa saker lät mer än jag trodde de skulle... Hursomhelst såg det bra ut och sambon rapporterade en ökning på 2°C i temperatur då karet varit igång i 5h med full belysning (har inte kopplat in värmaren än för att se hur mycket övrig utrustning genererar).

Tyvärr meddelade hon även att en säkring gått under testperioden och att dioderna inte längre lös... Börjar lessna på den diodslingan! Lägger nog snart en beställning till RapidLED i ren frustration!!!

Övriga komponenter verkade funka som önskat. Streamern skickade runt vatten i hela karet, men inte så det såg ut att flåsa för mycket när väl stenar och djur kommer i.

Ytavrinnings-mojängen tjuvade först lite luft, men efter lite justeringar verkar den nu göra sitt jobb ytterligt tillsammans med ytterfiltret. Det roterande munstycket rasslade mer än jag mindes det, men kommer ge ett bra varierat flöde!

Luftpumpen surrade på bra den med, men förhoppningsvis stör det inte för mycket. Den var ändå tystare än munstycket!

Om inget annat otrevligt händer till imonn så kommer jag till morgonen blanda i saltet, och om jag hinner så stoppar jag ner stenar och sand till kvällen! Sen jobbar jag igen hela söndagsdygnet, så jag kommer väl telefon-trakassera sambon hela passet i så fall...

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-5077-14468924521516_thumb.jpg

En snart 2 timmar gammal bild, men jag väntar fortfarande på att "dammet" från sanden ska lägga sig. Aquascapen blev ju lite annorlunda från vad jag hade planerat, eftersom streamern nu kom på andra sidan karet och bakgrunden byggde lite mer än jag trodde. Hursomhelst så blev jag nöjd med hur jag fick ihop det. Kommer antagligen få flytta upp streamern närmare ytan eftersom jag inte fick så mycket krusningar på ytan (taskig syresättning).

Cirkulationen i karet ser bra ut, varesig nån regelrätt storm, men inte heller så det ser ut att finnas några områden utan cirkulation.

Får jag godkänt Manne? :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack! Jag, fick inte lov till större... Ännu... Men jag är glad för det lilla! Tror det kan bli riktigt fint med tiden!

Har kört igång med "förstartad" sten. Tog tester på Nitrit, Fosfat, Ammoniak och Nitrat, och alla visade så gott som 0, så idag fick även de fötsta fiskarna flytta in: ett clown-par.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Clowner och anemon ser ut att trivas bra. Hade ju tänkt sätta ner en sandvändande sjöstjärna åxå som en kompis tagit hand om, men den hade gått å dött precis innan tyvärr! I förrgår tog jag vägen förbi tre zoobutiker på vägen hem från jobbet i jakt på lite nyttodjur. Den ena hade smaragdkrabbor, men de låg alla på rygg med alger växande på skalen. Hittade tyvärr inga sandvändande sniglar heller. Den andra butiken hann stänga innan jag hann dit och den tredje hade inget av det jag sökte. Får se om jag hinner med en utflykt under dagen. Vill ju ha i sandvändare så snart som möjligt. Eventuellt kan det lösa sig på annat sätt.

Ljuset består ännu bara av det blåa lysröret, men jag hoppas motstånden ska dyka upp mycket snart! De små kina-nätdelarna fortsätter brinna upp, så jag får koppla in större doningar (trots att de mindre nätdelarna är specade att klara belastningen), men väntar till motstånden dyker upp så jag kan få igång allt på samma gång. Sen får vi se hur fort jag (eller korallerna som jag inte satt i ännu) tröttnar och beställer ordentliga grejor (läs: CREE och MeanWell).

Artemiakläckaren vet jag inte riktigt om jag fått till å funka. Ser inte ut som att äggen kläcks, men jag kan ha fel...

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha... så då kanske jag ska pyttsa i lite färskvatten i behållaren för att sänka salthalten. Läste på förpackningen att det var rekommenderat med en salinitet på 1.005-1.010 (om jag minns rätt). Men jag har sett att det som ligger i den sista kammaren rör sig fram och tillbaka, så det verkar som att jag får små tryckskillnader mellan de båda kammrarna i takt med att det roterande munstycket på returslangen sveper förbi (eller om det kanske är nåt annat som spökar). Jag är mest rädd att det inte ger så mycket att hälla i färskvatten om det ändå ska resultera i att det blandas ganska direkt med det andra vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har likadana "kläckare" som du har på bilderna. en i sötvattens kar och en i saltvattens kar.

I sötvattens karet går det en massa betta splendens så där kör jag denna kläckaren bara för att dom simmar ut själv på så sätt behöver jag aldrig mata fiskarna.

Där blandade jag med vanligt bordssalt i behållaren utan jod. Kommer inte ihåg dosen nu i huvudet..

Men jag mäter aldrig eller något..

Det stod på förpackningen antalet "skopor" salt jag behövde slänga i så det gjorde jag.. sen dess har jag artemia till förbannelse som hela tiden kläcks och simmar ut i sötvattens karet..

EDIT** Tror nog detta stod på ägg paketen. .

Så summa summarum. Vattnet i behållaren blandas inte med det utanför behållaren när det sitter på plats i karet.

Lyfter man upp den eller trycker ner den så är risken att det blandas med "akvarie" vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo, men som sagt så ser jag ju att vattenmassan i min kläckare rör sig fram och tillbaka, så därför gissade jag att det kanske fanns en risk att "sötvattnet" skulle kunna blanda sig med saltvattnet.

Michael: Kör du med samma vatten i ditt salt-kar som i den kläckaren som sitter i samma kar (samma salinitet)? Vet en annan som gjorde det, och det funkade bra för honom, men min kläckare kanske sitter lite för mörkt till... eller så vill inte räkorna dras ut till det blåa ljuset som actinic-röret ger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den ser ut att må bra. Satte sig till rätta några centimeter från där jag först satte den. Trivs nog bra där. Den har fått lite hackad bläckfisk som den verkade gilla. En av clownerna har varit på den lite och gnuggat, men den är ju lite liten för att kunna husera dem än så länge. Vet inte om jag fått artemiakläckaren till att funka riktigt. Tänkte ta upp den idag för att skölja den och kanske mörklägga den lite strax ovanför utloppet då det ser ut som att de inte hittat ut riktigt de få som verkar ha kläckts. Kanske får sänka salthalten en aning åxå. Ligger på 1,027, men siktade på 1,026 när jag blandade.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Plockade upp lite små fraggar igår. Vad som var kvar av lite pulserande xenia (tror jag). De var kanske 5mm stora eller nåt, så vi får se vad som händer. Även lite andra mjukisar, knappar, småkryp och ett räddningsuppdrag i form av ytterligare en anemon (likadan som den jag redan har - kommer från samma anemon från början). Den mådde inte så bra i Dennys nano, så jag hoppas den ska återhämta sig hos mig tills den dagen då den får flytta tillbaka! :D När jag först skulle flytta den från hinken till karet hade den släppt från den lilla stenen den suttit på. Petade ner den i en skreva där jag ansåg att den hade bra förutsättningar. Ett par timmar senare innan jag skulle lägga mig såg jag att den redan hade vandrat ett par decimeter. I morse hade den flyttat sig ytterligare en bit och satt nu mitt framför utblåset från min streamer. Vet inte om den hade för lite cirkulation i förra karet och nu ville kompencera för det, men jag tyckte det såg fel ut. Är ganska nojjig över att den ska släppa och åka igenom streamern... hade inte varit lattjo! Bilder får komma så småningom... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salthalten sänkt till 1.024 istället och kläckaren är genomsköljd. Har sett att det springer små prickar i sista kammaren. Nästan alla sitter för det mesta still, men då och då så ser man att det är en eller ett par stycken som pilar iväg. Clownerna verkar intresserade åxå, för de går å pickar på utmynnings-hålet på jakt efter föda (ser det ut som). Men jag ser inte så mycket rörelse bland dem som jag hade trott/hoppats på. Nåja, jag får ge det en tid till innan jag dömer ut den fullständigt. :)

Anemonen hade igår kväll gömt sig ordentligt, men ser ut att leva och sitta fast förankrad längst bak i karet där man knappt ser den. Ska se om jag kan mata den ikväll med lite Ocean Nutrition Marine Mix frysfoder. Jag hade en flaska aminosyror och vitaminer som jag lånat ut. Hade varit bra att ha nu tror jag för att hjälpa nya anemonen att repa sig. Men den kommer snart tillbaka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdatering:

Ännu inga motstånd till dioderna, men det kommer mycket snart hoppas jag... Vill kunna se lite andra färger i karet än BARA blått. Inte för att jag tror att det blir nån markant skillnad, men ändå...

De koraller jag satte i har delvis åkt med strömmarna, eftersom jag inte lyckades fästa dem ordentligt, men mina knappar sitter kvar och idag såg jag lite grönt kika fram hos mina stjärnpolyper.

Åkte iväg å skaffade lite fler djur åxå - en liten städpatrull bestående av en pepparmintsräka (som jag hoppas ska mumsa i sig de två pyttesmå glasrosorna jag hittat samt se till att det inte kommer några nya), en sandvändande snigel (som först var mest intresserad av att krypa ur karet) och en turbosnigel (som på fem timmar har rensat två kvadratdecimeter sten från alla fulalger som började komma).

Köpte även en liten burk ReefPaste och ett pack Marine Mix. Mixen verkade uppskattas av min anemon, och jag hoppas att den anemon som ska räddas även fick i sig lite. ReefPasten tänkte jag ge en kvart innan ljuset släcks.

Ska ge detta ett par dagar nu för att se att allt mår bra, sen hoppas jag på att resan till Danmark blir av. I så fall blir det lite fler städare samt ett par gobys ser det ut som! :)

Börjar ge upp tanken på mandarinen(-arna) eftersom artemiakläckaren inte verkar ge så mycket som jag hoppats på. Eventuellt plockar jag snart bort den.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har tillbringat de senaste timmarna med att löda och pilla, så eftersom jag till sist fick mina motstånd idag, så har jag nu fått igång allt som jag beskrev tidigare med totalt 20 vita små dioder (inte CREE eller liknande) och det ser faktiskt mycket bra ut! :) Tre av de blåa dioderna går även som moonlight.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta dröjsmålet, men här kommer lite bilder på resultatet än så länge. Algerna kom i en rasande fart, men har nu stagnerat och till och med gått tillbaka lite sen jag skaffade turbosnigeln. Bilder tagen med "egen vitbalans" är rödare och de har jag tagit genom att väga av ljuset mot den "vita" sanden. På så sätt har jag fått fram ett jämnare spektrum, men det stämmer inte överens med vad man ser om man tittar i karet. De övriga blåare bilderna är tagna med vitbalans inställd på auto. Riktigt så blått som det blir på bilderna upplever inte jag det, men det är väl inte långt ifrån.

Min Bubbletip: Mycket liten än så länge, och inte mycket färger, men den flourocerar fint i blåljuset

post-5077-14468924781597_thumb.jpg

Enbart moonlight:

post-5077-14468924781812_thumb.jpg

Enbart LED's (blir inte vidare ljust såhär):

post-5077-14468924781879_thumb.jpg

All belysning tänd:

post-5077-14468924781947_thumb.jpg

En liten skivanemon uppe till höger med en massa avkommor runt omkring sig. Dessa kom med stenen :) :

post-5077-14468924782027_thumb.jpg

Exponering direkt efteråt med Auto-vitbalans:

post-5077-1446892478214_thumb.jpg

Helbild på karet (man ser hur fel vitbalansen är ställd om man tittar på väggen bakom som ska vara brun-beige):

post-5077-14468924782258_thumb.jpg

Exponering direkt efteråt med Auto-vitbalans

post-5077-14468924782332_thumb.jpg

Håller även på att ladda upp ett videoklipp till YouTube, men det tar sin lilla tid, så jag får återkomma med ett inlägg till om nån timme eller så när datorn tankat färdigt.

På de två sista bilderna ser man resterna från silikonet som suttit på framrutan. Jag har startat en separat tråd där jag frågat hur man ska få bort resterna, så jag får se när jag lyckas bli av med dem.

Hade två små glasrosor tidigare, men skaffade en pepparmintsräka i veckan. Hittar inte ett spår av dom längre! :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor



Sådär!

Först går bara moonlight, sen slår jag på de resterande LED'arna, och till sist även lysröret. Jag stänger även av LED'arna för att man ska kunna se skillnaden med och utan vita LED'ar. Syns lite mer i verkligheten, men inte nån jätteskillnad.

När jag väl uppgraderar ljuset tror jag att jag kommer satsa på ganska mycket blåa dioder, men det blir nog även en del vitt... tror det kan bli bra. Men som det är idag är jag hyffsat nöjd. Det gör att jag kan avvakta ett tag och spara ihop pengar till rätt saker med en gång. Funderar på att köra på sex vita, och åtta UV på en driver samt 12-15 Royal Blue och blå. Får se var det slutar, men det kommer säkert dröja ett tag...
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...