Gå till innehåll

Knabbes planering av 54L


knabbuziak

Rekommenderade inlägg

  • Svar 204
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Som det ser ut nu lutar det åt 12 blåa och två vita chip alternativt byta ut två blåa mot röda. Men jag vet ännu inte om det är nån bra idé att vinkla ljuset som jag tänkt... Men ljuset bryts ju ute i naturen åxå, så varför skulle det vara farligt?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska du beställa så beställ så du kan byta dom röda mot blå om det nu inte skulle passa.. Bara så du har reserv..

Jag har ett par röda samt gröna men inte fått tummen ur till det projektet ännu.. Långt ner på att göra listan.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men Denny varnade mig för att vinkla in ljuset över vattenytan då det bryts. Tydligen skulle det inte vara bra för fiskarna. Riktigt varför kunde han inte förklara, men är det någon som vet?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Det jag kan tänka mig är att korta våglängder kan ge oxidativa skador på vävnaderna i ögat och att vinkla ljuskällan ger mera direktljus in i ögat på djuret vilket de inte är byggda för.

Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Korta våglängder... Som t.ex. De som kommer ur blåa dioder... Som jag har planerat att ha många av... OOOPS! Det lät ju inte förträffligt.

Men hur hänger det ihop i naturen och längre kar? I naturen på morgon och kväll står solen väldigt lågt och då bryts nästa allt ljus mer än jag har tänkt med mitt kar... Påverkar det djuren då med? Och i längre kar så är ju den bortersta ljuskällan ofta väldigt lågt placerad och borde således också skapa denna brytning. Är det så att den risk du nämner förekommer men inte brukar ge upphov till några egentliga skador?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Manne: i den tänkta beställningen ligger idag ett kit med driver och 6 chip (3 vita + 3 blåa) samt lite annat gojs, 2 röda chip, ett extra vitt chip och 9 blåa chip. Aluminium och plexi fixxar jag här.

Kom på en till sak gällande korta våglängder som bryts... Jag hade ju tänkt "frosta" plexin framför alla utom de vita dioderna. Kan det påverka risken med skador på ögonen?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det skulle vara skadligt att vinkla dioderna så borde det även vara skadligt att ha linser med brett fält. Även att köra ytan linser då ljuset inte bryter ytan rakt ner mer än precis under dioden.

Däremot ser jag en fördel med att vinkla "armaturen" inåt karet, du belyser inte frontglaset som kan ge upphov till algtillväxt och istället belyser du hela karet framifrån, där du själv ser allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag kan tillägga är att det är farligt o stirra in i den blå dioden då våra ögon inte "stänger" ner som med vit ljuse , ögat uppfattar inte hur pass starkt det blåa är.. Stirrar du rakt på en blå diod så kan jag uppleva att det blir irriterande jobbigt, men nu men linserna på så är det inga besvär då linsen kör ner ljuset ikaret..(ingen direkt spridning mot ens eget synfält).

Hoppas ni hänger på vad jag menar..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men hur hänger det ihop i naturen och längre kar? I naturen på morgon och kväll står solen väldigt lågt och då bryts nästa allt ljus mer än jag har tänkt med mitt kar... Påverkar det djuren då med? Och i längre kar så är ju den bortersta ljuskällan ofta väldigt lågt placerad och borde således också skapa denna brytning. Är det så att den risk du nämner förekommer men inte brukar ge upphov till några egentliga skador?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Jag vågar inte gå in på varför det är farligt för fiskarna utan kom mest med en kvalificerad gissning.

Det enda vi kan konstatera är att jag och Manne säger samma sak men på lite olika sätt.

Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nummer 1:

Det hade varit roligt med knubbens planering av 54 liter.

Nummer 2:

4 sidor utan en enda bild på karet. :)

Tror inte att vi har tagit över tråden , Trådskaparen Är högst med i LED diskussionen eller ? , sen är det nog inget vatten i karet ännu, då Knabbuziak tar Hemskt god tid på sig om allt :):):)

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Knubbis här - Jag ber om ursäkt för avsaknaden av bilder! Jag har inte så mycket att bidra med för tillfället... Skissar mest teckningar och räknar för tillfället. Har plockat upp täcklocket till lägenheten för att kolla lite vinklar och mått, men själva karet står faktiskt kvar i källarförrådet fortfarande. Jag vill inte bli stoppad innan jag vattenfyllt karet, och det är jag rädd att jag blir om jag bara låter saker och ting stå här i ett par månader... eller vad det nu tar att få ihop allt.

Jag har planerat sätta 14 st dioder utan linser på en fyrkantsprofil på cirka 50cm samt fläktkyla utrymmet där även nätdelen till dioderna kommer sitta. Hoppas det inte blir för varmt! Dagen har gått åt till att klura ut vinklar och mått för att få en bra spridning på ljuset så som jag tänkt sätta allt. Jag har kommit fram till att om jag sätter dioderna i mitten av karet riktade mot framkanten (som i inlägg 39) så kommer jag behöva kröka en reflektor att sätta i främre delen av karet på ett ganska precist sätt för att få en jämn spridning av ljuset. Jag antar att det kommer gå några försök innan man fått en bra reflektor.

Rapidled har även Ultravioletta dioder med våglängd mellan 390 och 420 nm för att ytterligare frambringa färger hos korallerna. Undrar om det är värt att satsa på att byta ut ett par blåa dioder mot ett par UV, eller om man får bättre visuell effekt av de blåa. Det är ytterligare 11 dollars i så fall... Kan va kul att testa, men jag är skeptisk. Jag hade i min gamla moonlight blåa, vita och UV-dioder (mycket lägre effekt än de på rapidled), där de Ultravioletta hade en dominant våglängd på 390 nm. Den enda effekt jag fick av dem var att man såg allt skräp som flöt runt i vattnet, medans de blåa fick korallerna att flourocera (därav min skepsism).

Nu ligger ju rapidleds dioder på en aningen längre våglängd, men jag har sett vilken effekt man får av de RoyalBlue -> :wooow:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte att vi har tagit över tråden , Trådskaparen Är högst med i LED diskussionen eller ? , sen är det nog inget vatten i karet ännu, då Knabbuziak tar Hemskt god tid på sig om allt :):):)

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Haha! Ja, jag skyndar långsamt! Vill inte bygga nåt som man vill riva inom en vecka efter att man satt upp det eftersom man inte blev nöjd med hur det blev från början. Jag hoppas ha vatten i karet innan våren är här IAF.

Jag känner inte att någon annan har tagit över tråden, utan är glad för alla svar jag har fått på mina frågor. Känner mig än så länge otroligt novis när det gäller det här med LED, men hoppas på att jag ska ha lite mer kunskap efter att karet står å puttrar i hallen. Jag är mycket hoppfull! :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är väldigt skeptisk till idén med att sätta 14 st 3W-dioder på en fyrkantsprofil med en fläkt som cirkulerar luften omkring. Någon som kan lugna mitt sinne eller bekräfta att jag behöver bättre kylning? Jag är nog inne på att jag åtminstone behöver en vettig fläns (typ de som finns på Rapidled), men vet inte om det räcker. Att sätta peltier-plattor på varje chip skulle nog fyrdubbla energiförbrukningen, vilket inte låter jättelockande! Kommer bygget vara genomförbart överhuvudtaget?

Jag har tänkt sätta en 60mm-fläkt att kyla hela belysningen, vilken kommer sitta i ett mycket litet utrymme, eventuellt även tillsammans med nätdelen (men den kan flyttas ut under karet om det kan förbättra förutsättningarna). Jag har också tänkt ha en fläkt till att blåsa in luft över vattenytan för att kunna kyla om det skulle bli för varmt. Den fläkten ska varvtalsstyras (5/12V) med en termostat som även kommer kontrollera doppvärmaren.

De båda fläktarna kommer göra att jag förmodligen får kapa lite i flänsen (eller bocka ner några fenor) där fläktarna ska sitta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken fysiska storlek kan själva flänsen ha ?

Min fragg ramp som består av 30*30 rör , 4 bitar à 50cm , hopsatta till en platta. Där kör jag nu 30 chip på 900mA , rampen blir nu fesjummen sen jag la till sista 6 Chippen.. Så underskatta in kylningen med rör o fläkt..

Godset på flänsen får gärna vara någon 2-4mm tjockt så godset kan transportera bort värmen.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-5077-14468924096217_thumb.jpg

Här är en ful teckning på hur jag tänkt. De orangea cirklarna ska föreställa fläktarna. Den vänstra trycksätter kammaren med kylflänsen och ledsen samt nätdelen. Den högra blåser luft ner genom hela kammaren (jag kommer göra en tät "tunnel" så jag inte får ner varm luft över vattnet) över vattnet för att kyla om det skulle bli för varmt, samt minimera kondens på insidan av locket.

De blåa, gråa och röda pluttarna ska föreställa dioder som sitter på den gråa kylflänsen. Den rosa "klossen" ska föreställa nätdelen till dioderna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade tänkt köra antingen 20, 25, eller 30mm fyrkantsprofil i aluminium som kylfläns först. Alternativt så beställer jag en kylfläns samtidigt som jag beställer dioderna http://www.rapidled.com/servlet/the-137/1.1%22-x-18%22-Aluminum/Detail

Fläkten är ganska tyst men flyttar inte vidare mycket luft... det är bara en 60mm-fläkt som sagt, och det är 14 chip det handlar om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man ser till utrymmet du har, går det att få plats med mer än tex ett 30*30 rör ?

Tänker mest på att om du får plats med en driver bakom så kanske du kan ha en större kylfläns istället o drivern utanför.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såhär ser kåpan ut ovanifrån från ena kortsidan:

post-5077-14468924096305_thumb.jpg

Det är utrymmet till höger som jag tänkt bygga in all elektronik.

Måtten på utrymmet är 471 x 75 x 45mm

Jag tror inte jag får rum med nån bättre fläns än den som finns på rapidled. Jag skulle ju få plats med två 20mm fyrkantsprofiler på varandra förvisso, men som sagt så tror jag flänsen skulle funka bättre i så fall!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har precis varit å tittat på en Maxpect Mazarra. http://www.maxspect.com/index.php?option=com_content&view=article&id=1&Itemid=14 Den har en kylfläns på uppskattningsvis omkring 375cm2. Fördelat på 16 chip blir det dryga 23cm2/chip. Där satt åxå en fläkt som knappt flyttade nån luft, och flänsen kändes knappt ljummen.

Skulle jag använda ett fyrkantsrör på 25mm blir det nästan 8,5cm2/chip. Ett fyrkantsrör ger ju inte lika mycket yta till avkylning, men min fläkt kommer flöda bättre. Gissningsvis kan det gå ganska bra ändå, men jag tror jag kan behöva en riktig fläns!

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara en idé

Om det nu är 75*45 så ett rör på 50*20 som du sen monterar ett par U-balkar på 10*10 , som vingar på röret.. En fläkt sen som blåser genom röret , ev över vingarna med.. ? , tänkt något i dom banorna innan ?

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...