Gå till innehåll

Knabbes planering av 54L


knabbuziak

Rekommenderade inlägg

  • Svar 204
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det du får göra är att sätta drivern i bänken, en fyrpolig sladd från bänken till rampen , två poler för led , två poler för fläktkörning.

Fläkten kan du montera i plastlocket, det långa då uppeifrån (antar att det finns ett lock), men fläkten på insidan. Utluft andra änden.

På så sätt har du en tunnel för flödet.

Flänsen kan jag inte beskriva bättre , sitter på ett hotellrum i götet.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

SNYGGT! :D

Jag tror jag är med på vad du menar. Det är väl en liknande tanke mot vad jag hade från början, men du sätter på extra fenor för kylningen helt enkelt... Intressant tanke, men jag vet inte om det får plats. Egentligen får jag nog helt enkelt bestämma mig för andra fläktar som inte bygger så mycket på höjden (de jag har nu är 60x60x25mm, men det finns ju mer slimmade varianter som bara är 15mm tjocka). Jag ska se vad jag kan få tag i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får inte flänsen plats pga fläkten så såga bort matrial på flänsen så fläkten får plats precis där den ska va.. Det viktiga är att få flöde både genom o runt om flänsen.. Klart..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att plocka ämne från flänsen känns som att det gör ännu viktigare att det som är kvar ställs extra krav på, så jag blir av med värmen och inte bränner dioderna.

Utvecklar olika färger olika mycket värme generellt, eller är det skiftande från modell till modell oavsett färg?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har faktiskt inte koll på om ledsen i sig genererar olika värme.. Men tror det är sak samma.. Det du säkrar upp med är att ta en dimbar driver som du helt enkelt ställer ner strömstyrkan till 90% o se om det räcker då , om man nu kommer i knipa.. Vilket jag knappast tror att du gör..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kollar lite på Rapidled och ser att det blir billigare för mig att plocka ut exakt de delar jag vill ha, istället för att köpa ett färdigt kit (då jag ändå inte får med strömsladd, eller har andvändning för vissa av delarna som följer med). Men jag är lite nyfiken på om jag skulle behöva linser. Jag vill ju ha så mycket spridning som möjligt på dioderna, så då känns det onödigt med linser. Eller tillför de mer än bara penetrering?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såhär ser kåpan ut ovanifrån från ena kortsidan:

[ATTACH=CONFIG]69336[/ATTACH]

Det är utrymmet till höger som jag tänkt bygga in all elektronik.

Måtten på utrymmet är 471 x 75 x 45mm

Jag tror inte jag får rum med nån bättre fläns än den som finns på rapidled. Jag skulle ju få plats med två 20mm fyrkantsprofiler på varandra förvisso, men som sagt så tror jag flänsen skulle funka bättre i så fall!

E den rampen verkligen till ett 54 liters? Ser ut exakt som min ramp till min 112a. Fast kanske bara mina ögon som lurar mig?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag läser å läser å räknar å räknar... men jag behöver hjälp. Av vad jag kan läsa mig till så har LED-listen jag tittar på en effektivitet på cirka 58 lumen/watt. Enligt en gammal tråd så skrev Stig eller Lasse att moderna LED'ar ligger på 120-160 lumen/watt. Då börjar man ju undra om man inte ska titta på någon annan lösning.

Igår testades en 60W-belysning (http://www.reefshops.com/2011-60w-cree-led-aquarium-light.html). Enligt länken ska den motsvara en MH-lampa på 600W. Så bra var det kanske inte, men den upplevdes visuellt motsvara två 150W MH. Det är ändå en effektivitet på ledsen som uppgår till fem gånger MH-lamporna! Kan det stämma? I så fall tittar jag ju definitivt på fel dioder!

Slog lite snabbt upp Rapidled och såg deras kit med 6 dioder för $57. Kanske kan kompletteras med ett par till blåa för att få mer skjuts i det ljuset (kanske rent av byta ut några av de vita åxå). Sen bara ha en u-profil bakom en plexi-skiva och en lättare luftström därigenom? Kom gärna med råd! Snabb huvudräkning säger att det kommer kosta ungefär lika mycket (men jag har inte tittat så mycket på fraktkostnader ännu)...

Kuriosa.

Dom är t.o.m upp i över 200lm/W.

http://www.cree.com/press/press_detail.asp?i=1265232091259

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fett med bra! :D

Jag håller på å blir övertalad om att lägga ner idén med reflektorn. Någon som kan hjälpa mig komma på en bra lösning utan reflektor? Problemet är att jag inte får ihop det rent fysiskt, eftersom jag vill behålla karet som det ser ut med yttermått och kåpa. Jag vill inte att det ska synas nämnvärt att jag gjort några ingrepp när karet väl står på plats (en invändigt monterad fläkt är okej då det inte förstör helhetsintrycket enligt mig själv). Avståndet mellan insidan på locket och vattenytan är knappt 8cm. Det ger inte mycket avstånd för dioden att sprida ljuset, vilket skulle kräva fler dioder för att få ett jämnt ljus. men fler dioder ger för mycket ljus. Jag har redan räknat på 14 dioder vilket blir 42W total effekt. Alternativet skulle kunna vara att plocka bort den där invändiga "lådan" och fördela dioderna på två rader. Låter det som en lösning som skulle funka? Jag måste förvisso ändå få plats med kylfläns och fläktar innanför kåpan, vilka kommer plocka ner dioderna ännu närmare ytan.

Tanken med reflektorn var ju att jag kunde få spridningen på dioderna som om de satt 20 cm från karet. Vinklarna (krökningen) på reflektorn kommer bli MYCKET svåra att få till (vilket jag redan påpekat), vilket kan förstöra hela projektet.

Eller så gör man så att man helt enkelt testar - en metod som HELT går emot min tanke med att hålla nere kostnaderna för bygget, eftersom det kan innebära att jag får bygga om allt från början.

Usch, jag gillar inte detta! Det kan springa iväg i pengar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svarar mig själv:

Jag mätte och skissade lite igår. Om jag räknar på en spridningsvinkel på 120° så kan jag täcka en cirkel med diametern 15 cm på ett avstånd av cirka 5,5 cm (om jag ritat rätt). Det betyder att på två rader LEDar kan täcka hela karet ljusmässigt om jag sätter dem på ett avstånd av 7,5 cm från vardera långsida. Men jag har bara tänkt sätta in två vita dioder. För att det vita ljuset ska täcka hela ytan behöver jag åtta vita dioder! Om jag då dessutom lägger en skena i mitten av karet kan jag där placera de vita (och ev. röda) LEDarna. De kommer då inte täcka hela karet vid ytan, men några centimeter ner kanske det kan se vettigt ut ändå eller?

Spridningsmässigt så står det cirka 120° på alla de dioder jag tittar på, men de flesta lämnar inte mycket till pereferin. Jag räknar med att sätta ihop två 20 mm (eller om jag hittar - 15 mm) fyrkantsprofiler som flänsar till vardera skena. Jag kommer även sätta fyra varvtalsstyrda fläktar i ena kortändan för att kyla flänsarna. Det gör att dioden kommer sitta cirka 5,5 mm (6,5 mm med mindre fyrkantsprofilen) från vattenytan (räknar med ett ursrungligt avstånd mellan vattenyta och kåpan på 80 mm och att dioden bygger 5 mm på höjden från flänsen.

Ett problem (som jag ser det) är att jag får montera främre raden på den lucka som som jag öppnar för att mata etc. Det kommer göra att ja blir bländad om jag inte gör så att jag kan koppla förbi de LEDarna på nåt sätt... Men det som jag oroar mig mest för är spridningen! Jag tror att jag kommer få två tydliga spottar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm du kan inte ha chipen 5.5 mm från ytan.. Lever dom nog inte speciellt länge..

Försök att köra med så stor fläns som möjligt annars blir det väldigt svårt o hålla tempen.

Om du skruvar fast chipen så kan du ju alltid ändra om det nu blev lite fel.. Även om det nu inte är din stil..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tänkt sätta en akrylskiva framför om det nu var det du tänkte på när det gällde livslängden. Vad gäller kylfläns så kommer det bli mer av den varan på denna modellen än den förra, då jag får tre skenor som vardera består av 2 x 50 cm fyrkantsprofil i aluminium som det dessutom kommer blåsas luft igenom. Räcker inte det så kan jag lika gärna skrota båda idéerna och börja om från början för jag kommer få ännu sämre kylning på den förra modellen!

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer en liten tanke om hur man kan sätta upp de olika dioderna.

Våglängdsmässigt så funderar jag på att kanske köra varmvita dioder för att få ut lite mer från fotosyntesen... Men som vanligt med alla idéer så kommer jag väl hinna ändra mig massa gånger på vägen innan jag ens fått i första litern vatten i karet... Ber om ursäkt om jag blir tjatig eller verkar sjukligt velig!

Färgnyckel:

Mörkblå = Royal Blue 6st

Lila = UV 4st

Vit = Varmvit 3st

Ljusblå = Blå eller eventuellt Röd 1st

post-5077-14468924181189_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Satte mig hemma igår kväll med en teckning i naturlig storlek och ritade upp ovan nämnda uppsättning av dioder. Jag hittade även en vettig gradskiva och såg att jag får lite bättre spridning från dioderna än jag först trott. Jag ritade med passare in var samtliga dioder skulle kunna kasta ljus i vattenytan och såg att jag faktiskt skulle få ganska bra täckning med denna setupen. Den vanliga blåa dioden ändrade jag dock till en UV.

När jag läser lite mer i specarna om de varmvita dioderna ser jag att de inte alls är vidare ljusstarka. Det är inte för mig någon direkt nackdel eftersom jag vill att flouroescensen ska framträda så tydligt som möjligt. Men frågan är om man kanske skulle få bättre täckning av ljuset (utan att bli av med för mycket flourescence) genom att byta plats på de ultravioletta och vita dioderna.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spridning hit och spridning dit... De olika ledarna sprider ju väldigt olika om man kollar databladen. Jag var först väldigt inne på XR-E varmvita som finns på rapidled, men spridningen på de dioderna var ju inte imponerande precis! Nu tittar jag mer på XP-G neutral white istället då de hade mycket bättre spridningskurva. Förvisso inte riktigt samma våglängdskurva, men det kan nog bli bra ändå! Eller så får man hoppas på att de fått in XP-G varmvita tills jag beställer...

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har varmvit och natural white i min nanoramp och jag ser helt ärligt ingen skillnad på dem, utan att titta rakt genom linsen då, men iaf från sidan när jag kollar in mot linsöppningen.

Jag tror att du går in för mycket på detaljer Gabbe, du måste komma till skott och testa! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...