Gå till innehåll

Någon som vill sambeställa zoanthider och ricordeor?


Piraterna

Rekommenderade inlägg

Jag har hittat en sida på nätet som säljer Ricordeor och Zoanthider i väldigt vackra färger. Men jag delar gärna på frakten om någon är intresserad för deras minsta låda som kan innehålla tex 200ricordeor och 20 zoantider tar de 150 dollar dvs 75 dollar per skalle eller mindre om vi blir fler. Du bör helst bo i Göteborg med omnejd då jag antar att paketet kommer till landvetter. Jag skickar ut frågan men är egentligen inte intresserad av att beställa förens i början på augusti eller början på september. (semestern kostar ju också pengar :P)

http://ricordeausa.com/ (om moderator inte tycker att länken får lov att stå med så skicka ett PM till mig så får ni länken den vägen)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förväntar mig att de eftersom de skickar internationellt tar hand om den biten. På den här sidan kommer jag naturligtvis se till att paketet får sin T1

Dessvärre bor du ju lite långt bort så vill du beställa får du skrapa ihop ett gäng däruppe och göra som du vill.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja jag funderade mera på tullen och gränsveterinären, bara veterinären lär kosta ett par tusen och sen är papperskriget inte o leka med;)

Om du skall beställa så håll dig inom EU, då funkar det...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är helt ärligt mer intresserad av zoantiderna, någon som har några bra tips på dem? ricodeauk har lagt ner.

Nixon, har du prövat själv?

Var inne på ricordea-farm. Deras priser är ju skrattretande, finns ingen anledning i världen att det skall vara så dyrt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hjälper till ibland på den lokala butiken som importerar salt, så jag har viss insikt i eländet o kostnaderna kring byråkratin om man beställer utanför EU och det är inget jag rekommenderar åt en privatperson...

Sen har jag beställt själv ett par gånger från bland annat extremecorals.de, men då har jag inte småhandlat för det känns inte direkt lönsamt.

Ungefär såhär resonerar jag om jag skall beställa koraller.

-Frakten är dyr så man bör räkna med den i kostnaden för korallerna, samt så kan man förlora koraller i frakten(djur ersätts, inte fraktkostnaden).

- Minimi beställning för mig är koraller för 5000;- för att det skall kännas sakligt(frakt/risk/besvär/belöning)

- Jag beställer i princip aldrig arter/färgmorfer som jag kan få lokalt om inte priset skiljer riktigt drastiskt.

- Bilderna är sällan sanningsenliga, vissa är närmast fejkade andra är väldigt nära verkligheten.

- Det är alltid bättre o kunna se korallen i verkligheten innan man handlar för att bedöma tillstånd och "värde".

- Man får alltid någon korall som får en att undra om det verkligen var det jag beställde.

Ricordeor/knappar bör du kunna hitta lokalt för inte alltför hemska priser, så ta o räkna lite om det verkligen är värt o beställa.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett par gånger handlat levade fiskar från USA, dock sötvattensfiskar. Du får räkna med att priset per fisk/korall blir ungefär det dubbla mot vad det står i prislistan, med frakt veterinär flygplatsavgift etc. etc. Dessutom så får man betala tullskatt på 25% för saltvattensfiskar, om det även innefattar koraller vet jag inte. Som Nixon säger att beställa för under 5000 är ren förlust, de fasta avgifterna har för mig varit 6000-7000 kr. Att beställa på det här sättet skulle jag enbart gör om det rörde sig om något väldigt exklusivt som inte går att få tag på annat sätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Horribelt fast troligtvis helt sanningsenligt. Lite lustigt när jag betalar det dubbla för att plocka in en häst från utanför EU. Men men vad skall man göra, klart att det kan vara så att man inte får det man vill ha. "knappar" är det jag är mest intresserad av, jag är väl än av de får här inne som inte gillar SPS:er alls. Men men, jag får väl göra åt andra hållet och ta en tripp till hösten och se vad vi kan hitta så istället. Vill ha små saker för jag håller på att designa ett hus runt min uppgradering :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Ricordeor/knappar bör du kunna hitta lokalt för inte alltför hemska priser, så ta o räkna lite om det verkligen är värt o beställa.

//NiXoN

Tyvärr är just ricordeor (finare, floridas dvs) galet svårt att få tag på i gbg. Väldigt litet utbud och väldigt höga priser. Har nog bara sett ett handful som varit Rosa, blå eller starkt gröna etc, och de har kostat från 500kr för de minsta och upp mot 7-800 när de haft ett par munnar.

Själv skall jag ge mig på ett försök när jag åker till england i september att få med mig ett par i bagaget. 100ml får man väl ha med på planet? Känns somnågot som ricordeor bör gå utan problem eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har vänt mina blickar mot Ebay.co.uk frakten är dock lite dyr 60-70 pund för övernatten men det finns en hel del säljare som kör med det. Om man är 2 st som delar är det ju knappast något att tala om på en större beställning. Kommer beställa lite zoas + städpatrull nästa måndag så i mitten av nästa vecka har jag mer kött på benen, iaf dit. Men det är mest för städarna som jag beställer därifrån. http://myworld.ebay.co.uk/easterncorals/?_trksid=p4340.l2559

En annan sida som jag kommer köpa från senare i höst är http://www.mailordercorals.com/ mycket trevliga och snabba i sina svar och jag är lite sugen på deras blastomussa merletti.

Freddi, jag gör det ibland men får dåligt napp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du vill slippa den frakten så går det kanske åka över med nåt billigt flygbolag över dagen å hämta? Känner en kille som hämtade MC-delar på det sättet för några år sen. Tom resväska på vägen dit, lätt övervikt på vägen hem, tur och retur för under 500:- har jag för mig (men sen tillkommer ju eventuella extra resor med lokaltrafik etc.). Kan ändå vara värt att kolla och jämföra mot att få det skickat med posten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...