Gå till innehåll

Skillnad på fungia VS fungia -sp & -sp2


Iksero

Rekommenderade inlägg

Jag undrar lite över vad skillnaden är i namnen?familjer(?)

http://www.aquanet.at/maurer/fungia.jpg http://www.dustindorton.com/diving/marshalls/day6/images/fun gia.jpg http://www.reefermadness.us/images/Fungia_repanda.gif

http://www.aquariumarts.com/fungiasp2.jpeg

Alla bilder mycket lik den jag själv har, har fått den uppfattningen att den skall ligga på botten på ett sandlager & matas med typ räka varannan dag. & med massor av ljus och medelcirkulation.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det du kanske hakar upp dig på är namnen sp och sp2. Det blir bökigt när man inte vet. Som du mycket riktigt skriver så är det Fungia de bilder du länkat med visar. Men vilken? Då man inte vetbrukar man skriva sp (species=art) efter släktnamnet. sp2 vet jag däremot inte. Vad man har bestämt sig för är altså att släktnamnet är Fungia men vilken art det är vet man ej. Kanske inte ens är viktigt i sammanhanget. Detta jag försöker beskriva är det sätt som man katalogiserar de djur och växter som finnsi vår herres hage. Detta för att få någon ordning på var dom håller hus i släkträdet. Språket som används är Latin och gäller i alla länder världen över. Man kan altså diskutera en art med vem som helst i hela världen bara man känner det "vetenskapliga namnet". Förutsatt att den man pratar med är insatt i ämnet förståss. Detta med latin och våra djurs vetenskapliga namn är det många som (inte har vanan) har svårt för. Men kan vara bra att kunna ibland. Kan vara bra att veta hur man skall sköta det man har i burken. Då måste man ju veta vad det är man har. Om vi då tar detta släktnamn Fungia tex så ingår den i Familjen Fungiidae.

I familjen Fungiidae ingårförutom släkten Fungia även Heliofungia och Herpolitha tex. Kanske finns fler. Sedan i släktet Fungia finns massor av arter som tex: actiniformis,concinna, corona,repanda etc. Hittade 19 arter i en bok jag har. Den art jag oftast sett i butik eller den som oftast relateras till är Fungia fungites. Jag undrar dock om inte detta med fungites nästan har blivit synonymt med beteckningen sp. För när det kommer till att artbestämma koraller så blir det betydligt bökigare än med växter tex. Det är inte mycket som skiljer. Fast där handlar det ju om vanan igen antar jag.

Det som kan vara intressant eller åtminstone kunna ingå i kategorin "onyttigt kunnande" är lite kunskap vad gäller stavning.

Släktnamnet börjar alltid med stor bokstav.

Artnamnet börjar alltid med liten bokstav. Med få undantag.

Då kan man ju tex se att bland dina länkar är det bara reefermadness som stavat rätt.

Inte meninga att vara petig så ta det för vad det är.

peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

petig? Underbart korrekt skulle jag vilja säga smiley2.gif.klart det skall stavas rätt och givetvis på latin... Vi som inte kan försöker iallafall smiley1.gifMen man kanske borde börja med svenskan.. smiley36.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sp betyder egentligen species dvs att det är en fungiaart. Sp2 betyder att det är en annan fungiaart. Vissa författare använder det slarvigt som att spec.1 och 2 skulle betecknabestämda arter, men om man inte vet om man är först med att skriva om en okänd art av ett släkte somalltså inte är vetenskapligt beskriven eller om någon annan har skrivit om någon annan art i släktet med det numret så blir det bara röra.

Ett bättre skrivsätt är att skriva spec. aff och ett artnamn på ett annat djur - växt som den liknar så har man ett "namn" som betyder att den liknar något men ändå inte är ett nytt kanske felaktigt namn.

Om jag skriver Sarcophyton spec 1 och S. spec 2 så betyder det egentligen bara att det är den första och den andra Sarcophyton i den texten som jag inte vet artnamnet på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för bra svar, då man är nybörjare är det inte så lätt att veta allt självklart.

Sen det här med källkritik, länken som Petrol hänvisar till säger att Fungia är helt & hållet fotosynteslevande och inte(!) behöver/skall matas.

Jag har läst att den inte ens under optimala ljusförhållanden kan ta upp mer än 80% av sitt behov via fotosyntesen, så jag matar min varannan dag med 1/3-dels skalad räka. Vem som har rätt kan jag ej bedöma.

Sen temperaturen skall helst vara under 80F, eller? tänker på Zoazelleran(sorry stavningen) 29C är väl lite väl högt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ett par tre stenisar som ser ut sådär,men dom verkar inte vara speciellt kräsna på vattenföde och ljus,utan anpassar sig till de flesta förhållanden,möjligen lite beroende på var dom är fångade från början.Jag har ioförsig aldrig sett en lila fungia,men dom har ungefär samma krav, oavsett vem utavarterna det rör sig om.

däremot rekommenderar jag nog matning med lite av varje,typ mysis artemia,småräkor och snigelmos-nån gång i veckan!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...