Gå till innehåll

Goniopora, när sker största polypexpansion


Krillo

Rekommenderade inlägg

Hej på er!

Har nyligen införskaffat en Goniopora (Stokesi tror jag) ochhar placerat den högst upp i mitt RSM med medium vattenrörelse och mycket ljus. Dock ser jag inte så mycket till polypexpansion, ni kan se på bilden. Den är ganska ny, kom i onsdags och kanske därför fortfarande är lite sur. Dock ser jag mer polypexpansion på natten, men inte full som på t.ex. http://www.reefcorner.com/images/GonioporaHiRes.JPG

Har ni förslag på vad man kan vänta sig, vet ju att Goniopora är klassad som en svår korall - men jag hoppades iaf på att få se lite polyper :)

post-5842-14468922408926_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De brukar trilskas ibland. Min som jag haft i 5 månader nu gör så där ibland. Min brukar dock aldrig ha polyexpansion på natten utan bara när det är ljus. Kan det vara så att du har någon fisk som den inte riktigt trivs med och därför "skyddar" sina polyper dagtid?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Fiskarna verkar strunta i den, dock hade en stor snigel puttat till den igår så jag fick flytta ner den till en lägre position så nu blev den väl ännu grinigare. Jag har ingen korallmat, alla mina andra nyttjar endast ljus. Har läst lite om vad jänkarna matar dom med men hittar inget av dom preparaten här. Jag mosade lite artemia och doserade på den men det verkade inte vara något den reagerade på. Ni som matar, vad använder ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använde mina, som jag hade under några år, som indikator på att det var dags att göra vattenbyte. När de såg ut som din gör på bilden så gjorde jag ett vatten och nästa dag såg de okey ut igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hmmm, jag fick aldrig ordning på denna. Den började dessutom att dö och vattnet blev helt fullt av mikrobubblor. Vet inte om det hörde ihop men det kan ju ha haft med all organisk materia som flöt omkring i vattnet kan ju gjort sitt. Nu har den varit ute i tre dar och vattnet är fortfarande mjölkigt av alla bubblor. 20 liters vattenbyte gjorde det inte bättre. Konstigt nog så är ammoniakten på noll nästan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...