Gå till innehåll

Påhängs skummare till 60L


Rekommenderade inlägg

NAC QQ är ingen påhängsskummare

Jag har provat nåra (mce300, rio nano) men gillade ingen av dom, jag tror mest på aqua remora c nano som tyvärr märkligt nog inte säljs i Sverige, men man kan köpa direkt av dom, o sätta på en egen maxi jet. Annars kanske någon av aqua medics flotor funkar, enkla att få tag på.

/edit Kan dock gärna tillägga att jag grejat med olika skummarlösningar till mitt 45L (inuti karet, påhängs, i sump osv) men kommit fram till att det är smidigast att istället byta vatten lite mer/oftare i ett så här litet kar, det blir mest bara skötsel och ett oljud som man gärna vill undvika, tänk gärna på detta också innan köp (less is more)

Ändrat av freguz
kom på mig själv
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte? då får du nog berätta det för bubble-magus med, BM MAC QQ-Hang needlewheel protein skimmer står de på deras hemsida. Eller så får du förklara för mig vad som är skillnaden?

Jag har en sån (till salu om nån är intresserad), man hänger den ja det är helt korrekt, men den hänger inuti karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kollat på BM MAC QQ-Hang needlewheel protein skimmer men eftersom jag har karet på köksbordet är den inte vidare snygg så den går nog bort. Jag har en rio nano nu men den gör helt enkelt inte sitt jobb. Byta vatten är en tanke men väldigt slabbigt, oljadek =superkänsligt (jag vet korkat att alls ha ett kar där men jag är flicka och fåfäng). Har kikat lite på Weipro SA2011, någon som har erfarenhet av den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja hittills har jag bytt typ 20 liter i månaden + 20 liter vid ommöblering (har gjort det två ggr eftersom jag var tvungen att fånga fiskarna för flytt) så om man byter 20 liter varannan-var tredje vecka eller så slipper jag skummarn då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är själv lite sugen på att sätta upp ett liknande system, men kanske lite hårdare belastat :smiley3: ... Skriv gärna här igen när du kunnat utvärdera! :) Har annars tittat lite på nån påhängs-variant som denna: http://www.pwss.se/product.php?productid=4637&cat=815&page=1 då den dessutom går att kombinera med ozon (om det inte är att överdriva till 60L)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till ett kar på 60 liter så skulle jag valt att köra utan skummare. Skummare är en typisk 'standardkomponent' i vår värld, men jag har alltid inbillat mig att den är övervärderad. Det skulle vara väldigt kul och veta om det finns någon som kör ett kar på några hundra liter utan skummare, och hur det går.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Platsar ett RSM på 130 liter och utpräglat mjukiskar in på detta Ingemar? Jag har kört på så sätt i över 3 år nu. Ingen skummare, bara biologiskt filter.

@Blött och Vått. Om du gör vattenbyten upp mot till 20 - 30 liter var eller varannan vecka (kan nog funka var tredje också)så funkar det klockrent utan skummare. Ju mer belastning - mer vattenbyten. 1 fisk och en räka = en piss vid Vinga. Där behöver du inte mata många korn.

Jag skulle dock själv kan komplettera med ett litet skumgummifilter typ små sötvattensfilter eller ett ryggsäcksfilter. Då får du en bestämnd plats för nitrifikationen och betydligt effektivare sån än med bara levand sten. Jag vet ett 56 liters Clownhotell som är kört så i över 2 år nu - nema problema

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det platsar bara nästan Lasse:) Jag vet att du kör utan skummare och att du är mycket för att byta vatten. Hur ofta och hur mycket byter du?

Skulle gärna vilja se ett exempel på kar utan skummare på 200-400 liter, och naturligtvis då också belastningen i form av antal/storlek på fiskarna. Ett kar utan skummare skulle absolut få ner underhållet i form av rengöring/tömning av kopp och skummare betydligt, dessutom skulle uppstartskostnaden sjunka dramatiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det platsar bara nästan Lasse:) Jag vet att du kör utan skummare och att du är mycket för att byta vatten. Hur ofta och hur mycket byter du?

Skulle gärna vilja se ett exempel på kar utan skummare på 200-400 liter, och naturligtvis då också belastningen i form av antal/storlek på fiskarna. Ett kar utan skummare skulle absolut få ner underhållet i form av rengöring/tömning av kopp och skummare betydligt, dessutom skulle uppstartskostnaden sjunka dramatiskt.

Kolla in gamla tråd om mitt 450L hörnkar. där blomstrade allt utan skummare :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det platsar bara nästan Lasse:) Jag vet att du kör utan skummare och att du är mycket för att byta vatten. Hur ofta och hur mycket byter du?

Jag skriver i alla fall att jag är bra på att byta vatten, verkligheten är ibland en annan. Det har hänt att karet gått någon (eller några) månader utan vattenbyte men efter en sådan period (ofta somrar och frånvaro) så brukar jag byta ca 40 liter varannan dag i en vecka. Om vi ser genomsnittet så är det nog 40 liter (ca 40 %) varannan till var tredje vecka. Har jag slarvat så byter jag lite mer. Jag matar förhållandevis kraftigt men håller upp en dag då och då.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla in gamla tråd om mitt 450L hörnkar. där blomstrade allt utan skummare :)

Jag gick igenom tråden, men väldigt snabbt. Karet såg hur trevligt ut som helst. Kanske inte så jättemånga fiskar men rent generellt så tror jag att vi alla har en förmåga att stoppa i alldeles för många, speciellt jag:) Hur ofta och hur mycket vatten bytte du i det karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är säkert superkorkad nu, men om de där sakerna är lika dyra som en skummare, varför skall jag välja dem framför skummaren?

Tycke och smak men framförallt för att slippa en ful skummare. jag skickade bara exempel på filter - det finns sådan som är väldigt små och som går att gömma i en BTN modul exempelvis. Det är också så att få tag på en bra skummare (bra luftning) i den storleken är svårt, underhållet är mer krävande osv.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gick igenom tråden, men väldigt snabbt. Karet såg hur trevligt ut som helst. Kanske inte så jättemånga fiskar men rent generellt så tror jag att vi alla har en förmåga att stoppa i alldeles för många, speciellt jag:) Hur ofta och hur mycket vatten bytte du i det karet?

Det var iallafall 12st fiskar i karet vad jag minns, jag försökte byta 20 Liter i veckan, men det hände att det blev varannan. jag trro att det mesta gjorde att jag hade knök många koraller av mjukistypen så det höll vattnet rent. Växte som ogräs gjorde korallerna oxå ska tillläggas :)

Bild på karet vi pratar om, några dagar innan allt såldes av.

post-2373-14468922428144_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...