Gå till innehåll

Saltvatten vs Sötvatten


Linnex

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag hade för många år sedan en 540 l sötvattensakvarium som

jag sålde när jag köpte hus då jag inte ville hålla på att flytta

den fram och tillbaka medan jag renoverade. Hela tiden har jag

haft mål om att skaffa ett nytt.

Nu har jag bestämt mig för att bygga en egen möbel där bla jag

skall ha in ett akvarium. Min dröm har alltid varit att ha ett

saltvattens akvarium men....

När jag hade sötvatten och man pratade med annat folk så sa

de att saltvatten var väldigt känsligt och måste kontinuerligt

bevakas. Därför är det svårt att lämna den om man tex vill iväg

på en veckas semester. Stämmer det? Hur känsligt är ett

saltvattens akvarium jämfört med sötvatten?

Fråga två. Jag bor utanför Växjö och har haft svårt att hitta

någon närliggande som säljer saltvattens fiskar/tillbehör sedan

min gamla kontakt slutat.

Någon från trakterna som har ett tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klickar du på "Medlemlista" och sedan väljer att sortera på "Ort/Land" så finns det några riktiga klippor på saltvatten som finns registrerade i Växsjö smiley2.gif.

Förutsatt att det inte händer nåt extremt så är det enda kritiska momenten väl att fylla på med vatten som ersättning för det avdunstade vattnet. Det brukar avdunsta c:a 3 liter per dag, men den siffran är väl beroende på en rad olika faktorer, främst storlek och ljuskälla. Har man en eller flera MH-lampor så ökar den volymen rätt så snabbt.

Men jag skulle nog tro att om det börjar gå fel så går det mycket fortare och värre till i saltkar jämfört med sötvatten. Men optimismen räknar alltid med den positiva scenariot... smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klart att du ska skaffa ett saltvattens akvarium, Det fins ganska många saltisar i Väcksjötrakten som säkert är villiga att hjälpa dig. Drakfisken är en vebbutik som fins i Växjö, där finns allt du behöver i prylväg.

Hur känsligt ditt akvarium beror lite på vad du stoppar i och hur hårt du belastar det. Ska jag själv säga en siffra på hur mycket känsligare det är så säger jag att ett saltvattenskar är 10x känsligare än ett sötvatten. Det kanske är fel att säga känsligare men det fins flera parametrar man måste ha koll på.Desto större akvarium du skaffar desto stabilare blir det, gäna över 250L.

Det är inga större problem med att åkabort några veckor. Jag har lärt en släkting att fylla på vatten, ge lite flingfoder, räkna fiskarna, och kolla så det inte sitter nått skit i cirkulationspumparna, är man tekniknörd så bygger man aotomatisk vattenpåfyllnad och matning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack.

Drakfisken ligger nu bokmärkt. Då skall jag hem och rita lite.

Funderade köpa själva akvariet eller framförallt tillbehör

begangnat för att få ner priset och sedan bygga in det i egen

konstruerad möbel i vardagsrummet. 350-500 liter hade jag

tänkt mig.

Jag är inte orolig för tjänsligheten när jag är hemma utan det är

när man är iväg som jag oroade mig... men är lugnad smiley4.gif

En mentor i Växjö trakten hade inte varit fel att ha kontakt med

smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är man tekniknörd så bygger man aotomatisk vattenpåfyllnad och matning.

Tycker inte att man behöver vara tekniknörd för att ha en sådan fantastisk och bekväm lösning som automatisk vattenpåfyllning. En sak som jag aldrig skulle kunna vara utan. Mitt osmosvattenskar är ett 63l kar och det fyller jag på en gång vart 14:e dag. Tycker det är helt underbart att slippa springa med litermått eller hinkar och fylla på varje dag. Allt som underlättar och spar arbete är ju bara bra. Det gör ju att man kan sitta och titta på karet lite mer iställetsmiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag undrar också ! Varför måste man ha osmos överhuvudtaget ? Vad vinner man mer exakt på att göra osmosvatten ?

Mvh/Janne

Beror väl helt och hållet på kvalitet på ditt kranvatten. Har du "bra vatten" med låga halter av diverse föreningar och grundämnen som silikat, koppar, fosfat etc. så är det ingen fara att köra med kranvatten. Måste säga att jag är frestad att testa kranvatten och slippa i 8 timmar för att fylla på 25 liter. Man kanske borde prova en period bara för att se skillnaden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Endel har kranvatten som är direkt olämpliga att driva ett saltvattenskar. Endel har tur att ha ett bra vatten. Anrikning av olämpliga ämnen kan dock bli följden i längden. Men det får ju tiden utvisa såklart. Med hjälp av en osmosanläggning tar man bort i princip alla joner som finns i kranvattnet. Vill man sporta till det lite extra kan man även koppla till en jonbytarmassa. Då blir det så gott som helt rent. Vad vinner man då på detta med osmosen. Jo man vet alltid vad det är för vatten man tillsätter. Vattnet är rent från de ämnen somställa till med tex algblomning. Anrikning av icke önskvärda ämnen som kan kontrolleras med hjälp av osmen uppstår inte. Äh jag kan hålla på hur länge som helst. Självklart behöver man inte osmosen om man inte vill. Men det beror då bara på att man inte vill eller har råd med det. Det beror definitivt inte på att den inte gör nytta.

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...