Gå till innehåll

RedSea-Coral Pro salt. vit beläggning?


freddi36

Rekommenderade inlägg

jag får en vit beläggning i saltblandningshinken efter att jag har använt saltvattnet och hinken har fått torka. beläggningen går inte bort med vatten utan jag måste ha i ättika i vattnet om jag vill få bort den.

ibland så struntar jag i att ta bort det och blandar nytt salt i hinken.

är det farligt?

vad är det för något?

och är det någon annan som får liknande i sina saltblandningshinkar/kar?

det saltet ska ju vara "riktigt" salt från havet till 70% eller något, så lite skit får man kanske räkna med..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det kan nog vara förklaringen.

jag har inte osmos utan kör med vanligt kranvatten. för att jag inte ska få med så mycket metaller så tar jag iskallt vatten och blandar saltet i. sen låter jag det stå tills nästa dag för att det ska få en bra temp.

jag skulle kanske vänta med att blanda saltet tills vattnet har fått rätt temp?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det kan nog vara förklaringen.

jag har inte osmos utan kör med vanligt kranvatten. för att jag inte ska få med så mycket metaller så tar jag iskallt vatten och blandar saltet i. sen låter jag det stå tills nästa dag för att det ska få en bra temp.

jag skulle kanske vänta med att blanda saltet tills vattnet har fått rätt temp?

om jag inte är fel informerad så är RedSea - Coral Pro avsett för att blandas med Osmosvatten och inte kranvatten! kanske har med saken att göra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fredrik - Bara vart ligger det. Har du kommunalt vatten? RedSea Pro Coral är som Fredrik säger avsett för osmosvatten men mjukt (lågt kalciuminnehåll) kranvatten (som Stockholm och Göteborg) går bra också.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ca i kranen: nästan 30ppm

Kh i kranen: 6 dkh

då kan det inte stämma att det är 12 dkh i det nyblandade saltet och jag vet avrför. när jag testade det nyblandade saltets Kh sist så använde jag jbls test. det visade 8 dkh i karet där jag nu har (med salifert) 10,9 dkh. nu har jag inget blandat salt just nu så jag kan inte testa.

i karet så har jag

Ca: 450-460 ppm

Kh: 10-10.9

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Står det inte något i Daniel Knops bok om att kalk lättare fäller ut om vattnet är kallt? Eller det var väl snarare något med att om akvariets glas är varmare än vattnet så fäldes det lätt ut kalk på rutorna, därför borde man vänta tills vattnet är i rumstemperatur så att rutor och vatten håller samma temp.

Ligger det något i det kanske?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med de ingående värdena så är det inte så konstigt att du får vita utfällningar. Du borde istället testa ett standardsalt om du tycker du ligger för högt i Ca. Dock funkar det som det är nu och dina koraller trivs - fortsätt så och ta utfällningarna som ett nödvändigt ont.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ha, hittade det precis. det är som mikoto säger, att kalk fäller ut om rutorna/hinken är varmare än det blandade saltvattnet. där är nog anledningen.

det står även att beläggningen är mycket hård och svårlöslig så det kan nog stämma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med de ingående värdena så är det inte så konstigt att du får vita utfällningar. Du borde istället testa ett standardsalt om du tycker du ligger för högt i Ca. Dock funkar det som det är nu och dina koraller trivs - fortsätt så och ta utfällningarna som ett nödvändigt ont.

MVH Lasse

jag har halva hinken kvar och ska nog byta salt när den är slut. som du säger så trivs mina koraller och om utfällningarna inte är farliga så gör det inte så mycket :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag repeterar: Jag har också fått vit beläggning av det och det är i rumstempat osmosvatten.

Jag fick det när jag gjorde de två första gångerna jag blandade. Jag gör 100 Liter på en gång. Nu när jag gjorde mitt tredje fick jag inga utfällningar. Jag har en sån 22 kg hink. Funderar på om saltet kan ha varit dåligt blandat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan ibland bero på hur du blandar. Skall du blanda rätt (men vem gör det :)) så skall du tappa upp vattnet först och sedan sakta hälla i saltet. Detta för att du inte momentant skal få för höga koncentrationer av kalcium och karbonat. Detta kan du få om du gör som jag - väger upp saltet i hinken och tar duschmunstycket med kallt vatten och kör ner det i salthögen. Jag har dock sällan fått kalkutfällningar. Någon enstaka gång med just Red Sea men det har inte påverkat det slutliga resultatet i karet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gör iaf såhär:

Sätter på osmosen i min 120 liters vattentunna. Efter nåt dygn är den nästan full. Då startar jag pumpen (en 3000 l/h Eheim). Sen häller jag i ca 70% av saltet. Efter några timmar mäter jag med refraktometer. Sen häller jag i en liten mängd i taget och mäter när saltet är upplöst. När värdet är okej låter jag det cirkulera ytterligare ett dygn. Sen kollar jag värdet igen, är det okej kör jag igång bytet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gör iaf såhär:

Sätter på osmosen i min 120 liters vattentunna. Efter nåt dygn är den nästan full. Då startar jag pumpen (en 3000 l/h Eheim). Sen häller jag i ca 70% av saltet. Efter några timmar mäter jag med refraktometer. Sen häller jag i en liten mängd i taget och mäter när saltet är upplöst. När värdet är okej låter jag det cirkulera ytterligare ett dygn. Sen kollar jag värdet igen, är det okej kör jag igång bytet.

Det var rätt sätt :) - Då minimerar du risken för utfällningar

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har använt ganska många olika salter och Red Sea saltet är det enda som fällt ut för mig. Pump och värmare jag hade i blandningskärlet var helt vita vid några tillfällen. Eftersom det också gång på gång innehöll orimligt höga fosfathalter så slutade jag ganska snart använda det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej jag använder precis som dig Coral Pro saltet, och i och med att jag inte kör osmos har vi ju samma vatten (Staffanstorp). Jag gör så att jag låter vattnet stå under dagen och få upp tempen till 25 grader med en pump, då fungerar det problemfritt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej jag använder precis som dig Coral Pro saltet, och i och med att jag inte kör osmos har vi ju samma vatten (Staffanstorp). Jag gör så att jag låter vattnet stå under dagen och få upp tempen till 25 grader med en pump, då fungerar det problemfritt!

då ska jag också börja göra så tills saltet är slut :)

har hört om reef crystalis (eller liknande) och dom har det på min affär. är det ett salt som jag skulle kunna ha?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...